Arvete esitamist puudutavad muudatused
Seoses arveid puudutava regulatsiooniga näeb eelnõu ette seaduse
täiendamise selliselt, et maksukohustuslasel, kes säilitab arveid
elektroonsel kujul, tekib kohustus võimaldada neile arvetele
elektrooniline juurdepääs ka maksuhaldurile ning juhul, kui arvel
kajastatud tehingult või toimingult arvestatud käibemaks kuulub
tasumisele teises liikmesriigis, tuleb tagada elektrooniline juurdepääs
arvetele ka teise liikmesriigi pädevale asutusele. Siinkohal tekib
muidugi küsimus, kas ettevõtjad võivad edaspidi paberkandjal olevad
arved viia elektroonsele kujule ja säilitada neid elektroonsel kujul.
Probleem seisneb antud olukorras selles, et pole selge, kas
paberkandjalt elektroonsele kujule viidud arvet saab käsitada
algdokumendina (ehk originaaldokumendina) raamatupidamise seaduse
tähenduses? Raamatupidamise algdokumente peab raamatupidamiskohustuslane
säilitama seitse aastat. Kehtivast õigusest eeltoodud küsimusele selget
vastust kahjuks ei leia. Samuti pole seda olukorda selgitatud eelnõus
ega seletuskirjas. Teatud probleeme võib tekitada ka see, et pole
täpsustatud, millises elektroonilises vormis (nt pdf vms) tuleks arveid
üldse säilitada. Ka pole täpsustatud seda, mismoodi peab pädevale
ametnikule juurdepääs olema tagatud. Kas see peab olema tagatud
suvalisel ajahetkel või peab juurdepääsu tagama vastava ametniku päringu
peale? Kui juurdepääs peab olema tagatud suvalisel ajahetkel ükskõik
kust, siis tooks see ettevõtjale kaasa ilmselt kulutusi vastava süsteemi
sisseseadmiseks. Seega tuleb tõdeda, et eelnõus on arveid puudutava
regulatsiooni osas mitmeid ebaselgusi. Kaubanduskoda toetab siinkohal
kindlasti suuremat selgust ning vajadust arvestada paremini tänapäevaste
IT lahenduste arenguga. Oleme juba ka varasemalt arutanud
ministeeriumide ja riigiasutustega teemade üle, mis puudutavad nt
paberkandjal koostatud dokumentide sh raamatupidamise algdokumentide
digitaliseerimisega seonduvat. Paberil koostatud dokumentide
säilitamisel elektrooniliselt on kindlasti võimalik saavutada
kokkuhoidu, kuid samas on vajalik tagada ka õiguslik kindlus selles, et
hiljem ei tekiks küsimusi säilitatava dokumendi autentsuse vms kohta.
Sellest lähtuvalt oleme seisukohal, et eelnõu vajaks kahtlemata
täiendamist.
Eelnõuga soovitakse täiendada ka arvete esitamist puudutavat
regulatsiooni ja täpsustada reegleid, millal tuleb väljastada arve
vastavalt Eestis kehtivas käibemaksuseaduses sätestatud nõuetele.
Viimast tuleb teha eelnõu kohaselt siis, kui Eestis registreeritud
maksukohustuslasel tekib käive Eestis või ühendusevälises riigis või kui
kaupa või teenust müüakse teise liikmesriigi maksukohustuslasele või
piiratud maksukohustuslasele, mis kuulub maksustamisele kauba soetaja
või teenuse saaja liikmesriigis, välja arvatud juhul, kui kauba soetaja
või teenuse saaja teises liikmesriigis väljastab arve maksukohustuslase
eest võõrandatud kauba või osutatud teenuse kohta. Iseenesest ei muudaks
see suurt midagi kehtiva olukorraga võrreldes. Vastava täienduse
vajadus tuleneb direktiivist 2010/45/EÜ. Muuhulgas soovitakse eelnõuga
ette näha piiriüleste ühendusesiseste tehingute puhul pikem arve
esitamise tähtaeg võrreldes siseriikliku tehinguga (7 päeva – KMS § 37
lg 1). Täpsemalt ütleb eelnõu, et arve tuleb esitada kauba lähetamisele
või kättesaadavaks tegemise või teenuse osutamise kuule järgneva
kalendrikuu 15. kuupäevaks.
Täiendavalt plaanitakse muuta ka arvel viitamise nõudeid teatud
tehingute korral. Näiteks pöördmaksustamise (nt § 41.1) korral tuleks
eelnõu kohaselt arvele märkida viide „pöördmaksustamine“. Reisiteenuse
käibemaksuga maksustamise erikorra (§ 40) rakendamise puhul tuleks teha
märge „kasuminormi maksustamise kord – reisibürood“. Lisaks eeltoodutele
näeb eelnõu ette veel mõned olukorrad, kus tuleks arvele teha teatud
kindel viide.
Teised muudatused
Eelnõuga plaanitakse muuta ka teenuse käibe tekkimise koha määratlemise reegleid transpordivahendi üürile, rendile või kasutusvaldusesse andmise korral. Kehtiva õiguse järgi on sellisel juhul teenuse käibe tekkimise kohaks koht, kus transpordivahend antakse lühiajaliselt üürile, rendile või kasutusvaldusesse. Pikaajalise lepingu puhul rakendub üldreegel – teenuse käibe tekkimise koht on Eesti, kui teenust osutatakse Eestis registreeritud maksukohustuslasele või piiratud maksukohustuslasele või kui teenust osutatakse Eestis oleva asukoha või püsiva tegevuskoha kaudu mittemaksukohustuslasele. Eelnõuga soovitakse muuta alates 2013. aasta 1. jaanuarist teenuse käibe tekkimise kohta transpordivahendi pikaajaliselt üürile, rendile või kasutusvaldusesse andmisel mittemaksukohustuslasele selliselt, et mittemaksukohustuslasele transpordivahendi pikaajalisele rendile andmise teenuse osutamise kohaks loetakse koht, mis on kliendi alaline asu- või elukoht. Erandiks oleks huvi- ja lõbusõidulaevade (pikaajalise) renditeenuse osutamine mittemaksukohustuslasele, mil teenuse käibe tekkimise kohana käsitataks teenuse osutaja asukohta või püsivat tegevuskohta, kus laev tegelikult rendilevõtja käsutusse antakse. Nimetatud muudatus tuleneb direktiivi 2008/8/EÜ artiklist 4.
Lisaks eeltoodule tahetakse täiendada KMS § 17 sisalduvat maksuvaba
impordi regulatsiooni. Kehtiv KMS § 17 lg 2.1 sätestab eeldused, mille
esinemise puhul kohaldub maksuvabastus kauba impordil ühendusevälise
kauba vabasse ringlusesse lubamise tolliprotseduurile suunamisel.
Täienduse kohaselt rakendataks lisaks Eestis maksukohustuslasena
registreeritud kauba importijale maksuvabastust ka juhul, kui kauba
impordi ja selle kauba ühendusesisese käibe deklareerib importija
esindajana tolliagentuur. Vastav muudatus peaks jõustuma 2012. a 1.
jaanuarist.
Seoses käibemaksuseaduse kauba ekspordi regulatsiooniga soovitakse muuta
sätet (KMS § 5 lg 2 p 2), mille kohaselt on õigus käsitada kauba
ekspordina kauba võõrandamist ühendusevälise riigi füüsilisele isikule,
kui maksukohustuslase poolt võõrandatud kauba müügihind koos
käibemaksuga ületab 128 eurot (tax free müügi piirmäär). Eelnõu näeb
ette, et vastavat piirmäära (128 eurot) alandatakse 38 euroni alates
2012. aasta 1. jaanuarist. Olgu siinkohal öeldud, et tegelikult kehtib
juba praegu KMS § 46 lg 16 alusel alandatud piirmäär 38,85 eurot.
Viimane kehtestati mõni aasta tagasi ajutisena, kuid selle positiivsest
mõjust tingituna otsustati ajutine muudatus asendada. Muudatust on
toetanud ka mitmed ettevõtjad ning organisatsioonid. Ka meie hinnangul
on senine ajutisena kehtestatud madalam tax free müügi piirmäär omanud
positiivset mõju nii kaubanduse kui ka turismi sektoris, mistõttu on
selle jätkamine positiivne. Olgu veel mainitud, et sarnasel tasemel määr
kehtib ka mitmetes naaberriikides.
Eelnõu peaks jõustuma alates 2013. a 1. jaanuarist, v.a teatud sätted,
mille jõustumine on ette nähtud juba alates 2012. a 1. jaanuarist.
Eelnõu ja selle seletuskirjaga on võimalik lähemalt tutvuda muuhulgas ka
Kaubanduskoja kodulehel .