MTA tegevust juhendite andmisel tuleb igal juhul kiita, isegi kui meile
mõni seisukoht ei meeldi. EML onn aastaid meelde tuletanud, et
maksuseaduse juhend peab olema terviklik juhendmaterjal, mitte üksikute
omavahel seostamata artiklite või uudiste kogum. Varem oli info laiali
pillutatud näiteks märksõnadega „uudised“, „kasulik teave“, „korduma
kippuvad küsimused“ jne.
Juhendite andmise õigus ja kohustus tuleneb maksukorralduse seadusest (§
15) ning need on mõeldud nii maksuhalduri enda seesmise töökorralduse
jaoks (et kõik ametnikud teaksid, milline on maksuhalduri ühtne
seisukoht seaduse tõlgendamisel) kui ka maksukohustuslaste jaoks, et
oleks teada, kuidas maksuhaldur mingis olukorras käitub või millisel
seisukohal mingis küsimuses ollakse.
Juhendid ei ole maksukohustuslastele siduvad ning kui mõni seisukoht ei
meeldi, siis ei pea seda rakendama, kuid see peaks olema
maksukohustuslase jaoks esimene indikaator, et võimaliku maksukontrolli
puhul on tõenäoliselt vastavas küsimuses maksurisk vaidluse näol olemas.
Kui maksuhaldur muudab oma seisukohta, siis maksu tasumisest see ei
vabasta, kui varasem seisukoht tingis maksukohustuslase väära käitumise,
kuid see on aluseks intresside tasumisest vabastamiseks (MKS § 119 lg
5). Kohtupraktika annab alust järeldada, et põhimõtteliselt on võimalik
maksuhaldurilt riigivastutuse seaduse alusel välja nõuda ka kahju, mis
tekkis maksuhalduri juhise järgimise tõttu. Kahju võib seisneda eelkõige
näiteks laenuintressides, mis tasutakse, kui maksusumma tasumiseks peab
pangalaenu võtma, aga ka muudes sarnastes kuludes.
Järgnevalt vaatamegi, mida uut MTA kodulehel näha saab. Kuna asjade ülesleidmine ei pruugi väga lihtne olla, kui tegu ei ole MTA kodulehe sagedase külalisega, siis lisasin artiklitele täpsed aadressid juurde.
Erisoodustuste juhend koos TSD lisa 4 täitmise juhistega
Juhendis selgitatakse üldiselt nii erisoodustuse mõistet kui ka tuuakse
konkreetsed näited, millal erisoodustuselt maksude tasumise kohustus
tekib ning kuidas sel puhul tuleb tuludeklaratsiooni lisa 4 täita.
Loomulikult on toodud ka selliseid näiteid, mille puhul praktikas
käitutakse tegelikult natukene erinevalt. Näiteks toob MTA sellise
juhtumi: Tööandja saab tasuta kontserdipiletid oma lepingupartneri käest
ning annab need oma töötajatele. Eeltoodu on käsitletav
erisoodustusena, mille maksustatav väärtus on selliste kontserdipiletite
turuhind. Seega erisoodustuse hinna määramisel lähtutakse üldjuhul
erisoodustusena antud kauba või teenuse turuhinnast.
No ma ei kujuta ette, kes sellises olukorras need tasuta piletid mingil
viisil üldse arvele võtab ja erisoodustust nendelt maksab, kuid tasub
siiski kõrva taha panna, mida MTA arvab. Muidugi võib ju arutada, kas
töötaja on sellises olukorras üldse tööandja arvel oma varalist olukorda
parandanud, et see võiks olla erisoodustus (Riigikohtu
halduskolleegiumi lahend asjas nr 3-3-1-73-09), kui tööandja ei ole
mitte mingisuguseid kulusid kandnud nende piletite saamiseks. Võib ju ka
nii vaadata, et juriidiline isik kui abstraktsioon ei käi teatris ning
sisuliselt antakse selline kingitus teise äriühingu töötajatele
kasutamiseks, tööandja on vaid vahendaja ning tõenäoliselt on tasuta
pileti jagaja juba need piletid ka näiteks vastuvõtukuluna maksustanud.
Praktikas võib probleem tekkida siis, kui „tasuta“ piletid saadakse
näiteks sponsorluse või koostööprojekti raames ning see on ka
dokumentides täpselt fikseeritud. Sel juhul võib tõesti rääkida sellest,
et pileteid kassahinnaga müües oleks tööandja saanud suuremat tulu kui
neid töötajatele tasuta jagades.
MTA seisukohad välislähetuse päevaraha osas on mõnevõrra segased. Pean
silmas välislähetuse päevaraha maksmise kriteeriumit, mille kohaselt
peab lähetuskoht asuma vähemalt 50 kilomeetri kaugusel asula piirist,
kus paikneb töö tegemise koht.
Inspiratsiooni selle teema üles võtmiseks sai MTA teatavasti kunagisest
EML selgitustaotlusest. Saame teada mõõtmise teoreetilistest alustest
ja neist tuletatud seisukohast: Vahemaad asula piirist, kus asub
töökoht ning lähetuse sihtkoha vahel on teoreetiliselt võimalik määrata
kolmel viisil:
- vahemaa õhu kaudu;
- vahemaa tegelikult läbitud teekonna kaudu;
- vahemaa tavapärase ja mõistliku ning enimkasutatava tee kaudu.
Tulenevalt nimetatud sätte eesmärgist, lähtub maksuhaldur selle
rakendamisel vahemaast tavapärase ja mõistliku ning enimkasutatava tee
kaudu.
Seega võiks järeldada, et MTA peab silmas mitte konkreetse töötaja
sõitu, vaid objektiivseid kriteeriume. Samas, otseselt ei ole välistatud
ka konkreetse isiku stardipositsiooni arvestamine ning mõistlik olekski
nii tõlgendada, et just seda MTA juhend silmas peab, sest tavapärane ja
mõistlik ja enimkasutatav saab olla tee üksnes siis, kui me saame
küsida: kelle aspektist vaadatuna? Ning vastus saab olla üksnes
konkreetsest töötajast lähtuv. Võtame näiteks olukorra, kus otsetee on
liiklusummiku või ehitustööde tõttu raskesti läbitav ning ringiga sõites
jõuab sihtpunkti kiiremini.
Mis puudutab lähetuse ja puhkuse ühildamist, siis on maksuhaldur oma
seisukohtades teinud geograafilise arenguhüppe. Kui varem selgitati, et
kui sõidetakse lähetusse Itaaliasse, lähetus lõpeb ja töötaja jääb
nädalaks puhkusele, siis tagasituleku pilet ei ole enam lähetusest
saabumise, vaid puhkuselt tuleku pilet, mis MTA arvates tuleks
loomulikult ka vastavalt maksustada. Uuemas materjalis on Itaalia asemel
mainitud hoopis Pariisi kui tuntud maailma moe- ja ilupealinna, kuid
EML ei lase end ilust heidutada ja on endiselt seisukohal, et tegemist
on tavalise lähetuskuluga nii Pariisis kui Nuustakul. Iga lähetus, mis
kestab kauem kui 8 tundi, sisaldab paratamatult endas ka puhkeaega, kuid
see ei muuda sõidukulusid maksustatavaks.
Ka isikliku sõiduauto töösõitudeks kasutamise hüvitamisel on maksuhaldur
endisel seisukohal: Tööandja poolt makstav hüvitis 0.30 eurot
kilomeetri kohta (maksimaalselt 256 eurot kalendrikuus) hõlmab kõiki
sõiduauto kasutamisega seonduvaid kulusid (rehvivahetus, autoremont,
parkimispiletid, bensiin jne), mistõttu on täiendavate kuludokumentide
alusel tehtud väljamaksed käsitletavad erisoodustusena.
EML leiab endiselt, et kui töötajal on näiteks vaja tööasjus Saaremaale
sõita ja Kuressaares autot parkida, siis saab nii praamipileti kui
parkimistasu maksuvabalt hüvitada ning mitte arvestusega 30 senti
kilomeeter või 64 eurot kuus, vaid kuludokumendi alusel. Kui tööandja
ei soovi maksuametiga intellektuaalset vaidlust arendama hakata, siis
on turvalisem võimalus vormistada selleks puhuks lähetus ning hüvitada
kulud lähetuskorralduse alusel. Muidu iseenesest ei ole pärast
päevaraha kaotamist enam Eesti-siseste lähetuste vormistamisel erilist
mõtet, kui tööandja just ise korra huvides seda ei soovi teha.
Uus teema meie jaoks on tööriiete kasutamine. Kuidagi ei taha ära kaduda
arusaamine, et tööga seotud kulutusi tuleb määrata töötervishoiu ja
tööohutuse reeglite järgi: Töötervishoiu ja tööohutuse seaduse § 13
lõike 1 punkti 11 kohaselt peab tööandja omal kulul andma töötajale
isikukaitsevahendid, tööriietuse ning puhastus- ja pesemisvahendid, kui
töö laad seda nõuab. Tööandja poolt töötajale muretsetud tööriietus on
mõeldud eelkõige kandmiseks ja kasutamiseks tööajal. TuMS § 32 lõike 2
kohaselt loetakse tööandja poolt tööriiete ostmist ettevõtlusega seotud
kuluks. Töövälisel ajal maksustatakse tööriiete kasutamine
erisoodustusena.
Oluline on määratleda ka see, kas riided jäävad pärast tööpäeva lõppu
tööandja valdusesse või mitte ja kas tööandja sätestab piiranguid
tööriiete kasutamise osas töövälisel ajal.
EML ootab põnevusega, kuidas maksuamet hakkab maksustama näiteks linna
peal jalutavaid politseiametnikke ja kaitseväelasi. Mina olen isiklikult
näinud Statoilis sisseoste tegevaid ehitustöölisi kõrval asuvalt
ehituselt, kes täiesti süüdimatult kõnnivad väljaspool ehitusplatsi
ringi tööriietega. Ja ma tõesti siiralt loodan, et maksuameti infoleti
töötajad vahetavad tööpäeva lõpus samuti enda pluusid ja kostüümid enne
kojuminekut hubasemate vastu välja. Repliigi korras tuletaks meelde ka
seda, et „erisoodustuse“ vastand ei ole „ettevõtlusega seotud kulu“,
sest ei politseiniku ega maksuametniku tööriiete puhul ei saa me rääkida
„ettevõtlusega seotusest“.
See päev, mil maksuametil maksustamisideed otsa saavad, ei näi niipea tulevat.
Aga hoolimata sellest, et mõni asi võib tunduda veider või väär, on
juhend iseenesest väga positiivne ning raamatupidajale kindlasti abiks.
Kui te leiate MTA kodulehe üles, siis võtke mõni suvaline juhend lahti
ja toksige aadressiribale selle numbri asemele lihtsalt õige number
(mille te leiate joonealusest märkusest) ja tavaliselt jõuategi õigesse
kohta pärale.
Kingitused, annetused ja TSD lisa 5 täitmine (juhised)
Juhend käsitleb kingituste ja
annetuste maksustamist ja kajastamist TSD lisas 5. Ülevaade antakse nii
üldistest põhimõtetest kui ka spetsiifilistest küsimustest, samuti
tuuakse sätete selgitamiseks näiteid, mille kohta tõesti praktikas
aeg-ajalt küsitakse:
Firma ostab reklaamkingituseks oma klientidele kruusid, kuhu laseb peale
kanda oma firma logo. Kruusi hind on 9.46 eurot ja reklaamikulu 0.80
eurot. Vaatamata sellele, et firma kulutus kruusile kokku on 10.26
eurot, ei kuulu reklaamkingitus maksustamisele. Kruusi väärtus oli alla
10 euro ja 0.80 eurot oli reklaamikulu, neid kulutusi ei summeerita.
Kruusile logo pealetrükkimine ei suurenda kingi saaja jaoks kruusi
rahalist väärtust.
Loomulikult ei ole reklaamkingitus ainus, mille maksustamist
selgitatakse. Juhend on küllalt mahukas, et pakkuda igaühele midagi.
Dividendid, kasumieraldised, väljamaksed omakapitalist, likvideerimisjaotised ja TSD lisa 7 täitmine (juhised)
Ka see juhend on üllitatud juuni esimese dekaadi lõpus, nii et värske
kraam. Probleemid, mis tavaliselt tekivad, puudutavad väljamakseid
omakapitalist või likvideerimisjaotisi, kuna nende maksustamise osas on
2009. aasta algusest tehtud suuri muudatusi ning saaja tasandilt on
maksustamine üle viidud maksja tasandile. Kuna maksustatakse
sissemaksete ja väljamaksete vahe, siis küsitakse tihti, kas ülekurss
(aaюio) on samuti sissemakse, või oma aktsia võõrandamine äriühingu enda
poolt — kas see läheb sissemaksena arvesse. MTA kinnitab mõlemat, need
on sissemaksed ja lähevad maksubaasi leidmisel arvesse. Nii tõesti on.
Üks teema, mis väärib veel peatumist, puudutab osaluse omanike võrdset
kohtlemist. MTA viitab, et TuMS ei sätesta omakapitalist tehtud
konkreetse väljamakse seost konkreetse omakapitali sissemaksega.
Maksustamisel võetakse aluseks maksustamisperioodil tehtud omakapitali
väljamaksete summa kokku, mille võrra vähendatakse äriühingusse tehtud
sissemaksete summat.
Sõna-sõnalt võttes võib see tõesti nii olla, kuid mõistlik lähenemine
see ei ole. Ka tulumaksuseaduse muutmise seaduse eelnõu seletuskirjas
(352 SE) märgitakse: Maksustamisel võrreldakse väljamakseid
äriühingusse tehtud sissemaksete summaga, mitte nt konkreetse
tagasiostetava osaluse soetamiseks tehtud sissemaksega (seda nii
äriühingu likvideerimisel kui ka kapitali vähendamise ja osaluse
tagasiostmise korral). Aktsia- või osapõhiselt maksuarvestust ei peeta.
Sõnastus „äriühingu omakapitali tehtud rahalised ja mitterahalised
sissemaksed” tähendab aktsionäride või osanike tehtud sissemakseid
aktsiaseltsi aktsiakapitali, osaühingu või tulundusühistu osakapitali
või täis- või usaldusühingusse tehtud sissemakseid.
Ja veel: Kapitali vähendamisel või osaluse tagasiostmisel tehakse
aktsionäridele või osanikele väljamakseid, mille tulemusel äriühingusse
tehtud sissemaksete saldo selle summa võrra väheneb. Järgmistele
maksustamisperioodidele kantakse üle ehk maksuvabalt saab välja maksta
üksnes selle osa sissemaksest, mis on varasematel maksustamisperioodidel
välja maksmata. Juhul kui äriühing on kapitali vähendamisel või osaluse
tagasiostmisel juba teinud väljamakseid samas summas, mille osanikud
või aktsionärid on äriühingusse pannud, kuulub järgmine väljamakse
maksustamisele kogu ulatuses.
Seega, TuMS § 50 lõiget 2 muutva seaduse eelnõus lähtutakse sissemaksete
kogusummast (koos ülekurssidega), nii nagu MTA ka juhendis selgitab.
Samas oleks igati asjakohane arvestada osanike (aktsionäride) võrdse
kohtlemise põhimõttega (põhiseaduse § 12, äriseadustiku § 154, § 272).
Sellest lähtuvalt tuleks arvestada ainult seda osa sissemaksest, mis
vastab kapitali vähendusele (20%). Lisaks sellele, kui juhuslikult
konkreetsete osadega (aktsiatega) oli seotud ülekurss (aaюio), siis
peaks ka selle nendega ära siduma. Vastasel juhul võib tekkida olukord,
kus varem ühingust lahkuv osaluse omanik saab teiste arvelt hüvitise
maksuvabalt kätte. See oleks ebavõrdne kohtlemine, mida tuleks
vältida.
EML peab õigeks TuMS § 50 lõike 2 tõlgendamist koostoimes võrdsuse
põhimõttega eeltoodud viisil (mitte seaduseelnõu seletuskirjas esitatud
tõlgendust). Mõistlik oleks juba otsuste tegemisel ise määrata, kui suur
osa väljamaksetest tehakse sissemaksete arvel ja kui suur osa
väljamaksest on sellisel juhul maksustatav.
Loomulikult, kui see ei ole enamusosaluse omaniku jaoks probleem, siis
võib ka eelnõu seletuskirjas pakutud metoodikat kohaldada, kuid sellisel
juhul tuleks meeles pidada, et hilisemad väljamaksed on kõrgemalt
maksustatud, sest maksuvaba sissemaksete osa on ära kasutatud. Teades
aga, et tulumaksumäär on taas langemas, võib MTA metoodika
lõppkokkuvõttes kasulikum olla.
Residendist füüsiliste isikute ja mitteresidentide puhul, kelle
koduriigiga puudub topeltmaksustamise vältimise leping, võib täiendavalt
kohalduda ka vastavalt TuMS § 15 lõige 2 või 3 või § 29 lõige 5, kui
osaluse soetamismaksumus oli väiksem kui väljamakse. Näiteks kui osalus
saadi pärimise teel ja soetamismaksumus on 0, ei pruugi TuMS § 50 lõike 2
alusel küll maksukohustust tekkida, kuid see tekiks residendist
füüsilise isiku puhul TuMS § 15 lõike 2 alusel.
Muus osas meil juhendi kallal nuriseda ei ole ning soovitame seda soojalt lugeda ja abivahendina kasutada.
Muud juhendid
Kindlasti tasub MTA kodulehel külastada ka teisi alajaotisi peale
tulumaksu, nii näiteks on ka käibemaksualased juhised ilusasti
süstematiseeritud ning raamatupidaja peaks hõlpsasti saama veenduda, kas
tema küsimusele on vastus olemas või mitte.
Uuendatud materjali leiab ka metsa võõrandamisest saadud kasu maksustamise kohta.
Igal juhul, MTA kodulehekülg muutub järjest paremaks ning EML julgeb soovitada selle iseseisvat külastamist.
EML vanemjurist
ajakiri MaksuMaksja