Praegu jõuab kogu info kütuse liikumise kohta maksuametisse tagantjärele, mis teeb pettuste avastamise väga keeruliseks. Kütusemüüjad esitavad kord kuus käibemaksudeklaratsiooni lisa, kus näitavad, kellelt nad on kütust ostnud.
Maksuameti eesmärk on saada täielik ülevaade, kuidas kütus turul liigub, mis toimub kütuse ladustamispaikades ja missugused on firmade omavahelised ostu-müügiahelad.
Kuigi kütuse pealt maksude maksmata jätmine on viimase seitsme-kaheksa aastaga mitu korda vähenenud, saab riik nii aktsiisi- kui ka käibemaksupettustelt siiski veel aastas ligi 50 miljonit eurot kahju.
Maksu- ja tolliameti (MTA) kontrolliosakonna juhi asetäitja Kaido Lemendik ütles lehele, et peamine maksude laekumata jäämise põhjus on see, et turule jõuab kütus, mille päritolu ei ole teada ja mille pealt ei maksta makse kütus lubatakse legaalselt aktsiisilaost tarbimisse, seejärel viiakse ladustamiskohta, kus segatakse see niinimetatud musta kütusega. Sealt jõuab see tankla kaudu inimesteni.
Niisugune lauskontroll võiks tähendada, et kasvab ka kütuseturul tegutsevate ettevõtete lisatöö tegemise kohustus, kuna kõik tehingud tuleb süsteemi kanda. Nii ütles Eesti suurima kütuse hulgimüüja Neste Eesti juht Ivar Kohv lehele, et halduskoormuse tõus kindlasti tuleb, kuid oodatav kasu kaalub selle üles.