Menetluse käigus tehti eelnõusse ainult üks muudatus ja see puudutas tasemekoolituse erisoodustuste kaotamist. Kui algses tekstis oli maksuvabastus ette nähtud vaid töö- ja teenistussuhtega seotud tasemekoolitusele, siis Eesti Kaubandus-Töötuskoja ettepanekul lisati loetelusse ka juhatuse liige, välismaa äriühingu filiaali juhataja ja mitteresidendi püsiva tegevuskoha tegevjuht. Eelnõu jõustub 1. jaanuaril 2012.
Tulumaksuseaduse muudatused alates 01.12.2012
-
- Tulumaksumäär on alates 2015. aastast 20% (juriidilise isiku puhul 20/80 väljamaksest)
- Eluasemelaenu intresse, koolituskulusid ja annetusi saab füüsilise isiku tulust maha arvata 1920 eurot aastas (§ 282 lg 1)
- Kasvava metsa raieõiguse ja raiutud metsamaterjali võõrandamisel saadud kasust saab maha arvata metsa majandamisega seotud dokumentaalselt tõendatud kulud ning maksumaksjal on õigus arvata need maha samal või kolmel järgneval maksustamisperioodil. Kasu võib edasi kanda kuni kolmele järgnevale maksustamisperioodile ning maksumaksjal on õigus vähendada edasikantud kasu uutel maksustamisperioodidel tehtud kulude võrra. Lõplik maksukohustus selgitatakse välja kolmeaastase perioodi lõpus. Muudatus kehtib ka mitteresidentidele (§ 37 lg 8, 9 ja 10, § 46 lg 11 ja 5)
- Erisoodustus on täiskasvanute koolituse seaduse § 3 tähenduses taseme- ja vabaharidusliku koolituse kulude katmine, välja arvatud töö- ja teenistussuhtega ning juriidilise isiku juhatuse liikme, välismaa äriühingu filiaali juhataja ning mitteresidendi muu püsiva tegevuskoha tegevjuhi ülesannetega otseselt seotud tasemekoolituse kulude katmine (§ 48 lg 4 p 10)
Nüüd siis ka natuke nendest ettepanekutest, millega ei arvestatud. Keskerakond tegi ettepaneku asendada tulumaksumäära langetamine hoopis maksuvaba tulu tõstmisega ning kehtestada alates 2015. aastast maksuvaba tulu määr 2040 eurot aastas (170 eurot kuus). Põhjendustes viidati IMF ettepanekutele ning lisati arvutused, mis näitavad, et nende soovitud muudatuse kohaselt suureneks keskmisest brutopalgast väiksemate sissetulekute saajate netotulu rohkem kui eelnõu kohaselt.
Sotsiaaldemokraatlik Erakond tõestas ennast vasakpoolse maailmavaate lipukandjana ja tegi ettepaneku loobuda tulumaksumäära tõusust ilma midagi asemele pakkumata, sest 2015. aastal tegevust alustav peaminister Sven Mikseri valitsus teab meist paremini, mida 70 miljoni euroga peale hakata. Lisaks tegi SDE ettepaneku, et 1920 euro suurune mahaarvamiste piirmäär kehtiks ainult pärast 1. jaanuari 2012 võetud eluasemelaenu intressidele. Ettepanekut põhjendati õiguspärase ootuse põhimõttega. Samasugune ettepanek sama põhjendusega tuli ka väljaspoolt Riigikogu Eesti Omanike Keskliidu ja EML ühispöördumises (teksti vt allpool). Täiendavalt saatsime ka komisjonile ettepaneku muuta üüritulude maksustamise korda, aga see ettepanek jäi menetletava eelnõu raamidest välja.
Eesti Mittetulundusühingute ja Sihtasutuste Liit tegi ettepaneku kaotada ära TuMS § 27 lõikes 2 sätestatud piirang annetuste mahaarvamisele (5% tulust), sest see piirmäär pärineb ajast, mil kõikide mahaarvamiste üldist piirmäära veel ei olnud. Olgu meelde tuletatud, et 2000. aasta tulumaksuseaduse tekstis ei olnud üldist mahaarvamiste piirangut, oli vaid piirang annetustele (kuni 5% tulust) ja kolmanda pensionisamba sissemaksetele (15% tulust). Alates 2002. aastast kehtib TuMS § 282, mille kohaselt ei saa TuMS §-des 25–27 nimetatud mahaarvamisi teha rohkem kui 50% maksumaksja tuludest ning mitte rohkem kui 100 000 krooni. Alates 2004. aastast kehtib piirmäär 50 000 krooni (3196 eurot).
Laul ei ole sellega lõppenud
Lõpetuseks tasub veel mainida, et Keskerakond ei ole siiski ainus, kes soovitab vähendada madalapalgaliste maksukoormust. Alles äsja soovitas seda ka Euroopa Liit. 7. juunil avaldati Euroopa Komisjoni soovitused ja arvamused kõikide liikmesriikide reformikavade ja stabiilsusprogrammide kohta.EUROOPA LIIDU NÕUKOGU SOOVITAB Eestil võtta aastatel 2011–2012 järgmisi meetmeid:
(1) Saavutada hiljemalt 2013. aastaks struktuurne ülejääk, piirates
eelarvepuudujääki 2012. aastal kõige rohkem 2,1%-ni SKP-st, hoides
kulutused rangelt kontrolli all ja veelgi kärpides avaliku sektori
kulutusi. (2) Võtta meetmeid tööjõunõudluse toetamiseks, vähendades eelkõige madala ja keskmise sissetulekuga inimeste maksukoormust ja sotsiaalmakseid eelarve seisukohast neutraalselt. Tõhustada aktiivset tööturupoliitikat, võttes meetmeid, mis hõlmavad noori ja pikaajalisi töötuid ning suure tööpuudusega piirkondi, et vähendada vaesusriski. (3) Tagada kavandatud stiimulite rakendamine energiamahukuse vähendamiseks ja majanduse energiatõhususe suurendamiseks eelkõige ehitus- ja transpordisektoris, tagades muu hulgas turu parema toimimise. (4) Seada haridussüsteemi reformi rakendamisel prioriteediks alus- ja kutsehariduse kvaliteedi ja kättesaadavuse parandamise ning tugevdada kutsekvalifikatsioonide süsteemi. Viia haridustulemused paremini kooskõlla tööturu vajadustega ja luua madala kvalifikatsiooniga töötajatele võimalusi elukestvas õppes osalemiseks. |
Soovitust põhjendatakse nii: Pikaajalise
töötuse määr on kõrge ning piirkonniti on töötuse määr olnud pidevalt
üsna erinev. Kuigi alates 2009. aastast on olukord märgatavalt
paranenud, on aktiivse tööturupoliitika rahastamise tase üks madalaimaid
EL-is ning seetõttu on aktiivset toetust saavate töötute osakaal väike.
Eesti tööturg on üsna paindlik, mida toetab otsus lükata kuni 2013.
aastani edasi tööseaduste paketiga ette nähtud töötushüvitise
suurenemine. Sellisest paindlikkusest hoolimata on Eestis tööjõu
maksukoormus üsna suur, mis võib tööjõupakkumist ja -nõudlust
negatiivselt mõjutada. See probleem on eriti terav, arvestades kõrget
töötuse määra noorte ja madala kvalifikatsiooniga inimeste hulgas, keda
ohustab vaesusrisk. Sotsiaalmaksete vähendamiseks kavandatud reformid on
samm õiges suunas, kuid need tuleb ellu viia koos eelarvepositsiooni
tugevdamisega. Tõhusust oleks võimalik suurendada tulude rangema
arvestamisega, et paremini hõlmata muud hüvitised.
See jutt
läheb enam-vähem kokku sellega, mida ka maksumaksjate liit on viimastel
aastatel pidevalt korranud. Väikesepalgaliste jaoks võib tihti
saatuslikuks saada sotsiaalmaksu kuumäär, mis 2009. aastal
tõsteti miinimumpalga tasemele. Tööandja kohustus maksta miinimumpalgast
väiksema tasu pealt sotsiaalmaksu 33% kuupalga alammäärast ei võimalda
osalise tööajaga töötajate rakendamist. Tõsi küll, väike leevendus tuli
2010. aastal, kui kuumäära alt vabastati pikka aega töötuna arvel olnud
isikud (vt SMS § 2 lg 4 p 5), kuid ka see meede on ajutine ja piiratud.
Nagu me teame, vähenes 2009. aastal oluliselt ka registreeritud
füüsilisest isikust ettevõtjate arv. Kui alustaval ettevõtjal ei ole
täit kindlust, kas ta suudab teenida nii palju tulu, et maksta kohe ära
1100 eurot sotsiaalmaksu aastas, siis ta pigem jääb endiselt töötuna
arvel olevaks ja saab ravikindlustuse riigi kulul. Või tegutseb
mitteametlikult ja ilma makse maksmata. Või mõlemat korraga, mis on
veelgi hullem. EML arvates on võimalik Euroopa Liidu soovitusi järgida
selliselt, et esimeses järjekorras vähendada sotsiaalmaksu alampiiri,
näiteks nõuda miinimumpalgalt ainult 13% suuruse ravikindlustusmakse
tasumist. Järgmise sammuna võiks laiendada sotsiaalmaksu alampiirist
kehtivaid vabastusi.
Sealt edasi võikski päevakorda võtta maksuvaba tulu määra tõstmise.
Ei ole mõtet hakata tegema keerulisi arvutusi tõestamaks, et
tulumaksumäära vähenemisest võidavad enam kõrgepalgalised ja
dividenditulu teenijad. Aga kes soovib arvutusi — olge lahked:
miinimumpalga (278 eurot kuus) teenija võidab 2015. aastal väiksemast
tulumaksust 1,20 € kuus; 2011. aasta märtsi keskmise brutopalga (843
eurot) teenija võidab 6,58 € kuus ja president, kelle palk on 5200 eurot
kuus, võidab 48,06 € kuus.
Tulumaksuvaba miinimum peaks
maksuõiguse põhimõtete ja teooriate kohaselt vastama sotsiaalsele
elatusmiinimumile. Meil paistab aga domineerivat lähenemine, et tegemist
on suvalise arvuga, mida poliitikud muudavad siis, kui tahavad, ja nii
palju, kui tahavad. Riigikogus toimunud aruteludest torkas silma ka
varjatud hirm selle ees, et kui maksuvaba tulu määra tõsta, siis väheneb
inimeste arv, keda Reformierakond saaks tulevikus tulumaksumäära
järjekordse langetamisega õnnelikuks teha. Jah, kui maksuvaba tulu määr
oleks juba praegu võrdne miinimumpalgaga, oleks inimesel see varem
arvutatud 1 euro ja 20 senti juba praegu käes ja unustatud ning 2015.
aastal ei pruugi see inimene valimistel „õigesti“ käituda.
Tasuks mõelda ka selle peale, kas füüsilise ja juriidilise isiku tulumaksumäärad peavad
ilmtingimata olema võrdsed. Kui rahvusvaheline konkurents avaldab
pidevalt survet vähendada äriühingute maksukoormust (kuigi Eestil on
eelis jaotamata kasumi maksuvabastuse kujul, on jaotatud kasumi
maksukoormus paljudes Euroopa riikides Eestist olulisem väiksem), siis
võikski mingil hetkel langetada juriidilise isiku maksumäära
radikaalselt näiteks vahemikku 10-15%, jättes füüsilise isiku maksumäära
senisele tasemele. See toob küll kaasa mõningad ümberkorraldused
dividendide ja erisoodustuste maksustamisel, kuid lõppude lõpuks ei saa
paar puuduvat lahtrit tuludeklaratsioonis olla nii oluline põhjus, et
selle pärast loobuda konkurentsivõimelise ettevõtluskeskkonna
arendamisest Eestis. Kui füüsilise ja juriidilise isiku maksumäärad
lahti siduda, oleks ehk ka lihtsam tõsta maksuvaba tulu määra.
Tööinimeste huvides võiks kindlasti olla ka see, kui asendada praegu laste eest antav täiendav maksuvaba tulu (TuMS § 231)
kõrgema lastetoetusega või teha mahaarvamine mitte tulust, vaid
tulumaksust. Selline süsteem on kasutusel paljudes riikides ja selle
eesmärk on tagada toetuse saamine ka nendele maksumaksjatele, kellel ei
ole piisavalt maksustatavat tulu, et sellest mahaarvamist teha. Võiks ju
arvata, et just sellistel inimestel oleks laste kasvatamiseks kõige
rohkem tuge vaja.
Veel tahaks mainida üha enam aktuaalsemaks muutuvat probleemi. Eestis puudub maksuvabastus tööl käimisega seotud
kuludele. Maksuamet on hakanud viimasel ajal jõuliselt puistama
tööjõurendiga tegelevaid ettevõtjaid, kes vormistavad Soomes töötamist
lähetusena, kuigi tegelikult ei ole paljudel juhtudel tegemist ajutise
töötamisega väljaspool Eestit asuvat töökohta.[3] Töölähetus tähendab
eelkõige maksuvaba päevaraha, aga mitte ainult. Kui töölepingu järgselt
ongi töö tegemise koht Soomes, ei saa tööandja ega töötaja maksuvabalt
kanda Eesti ja Soome vahel sõitmise kulusid, sest need on samasugused
kodu ja töökoha vahel liikumise juhtumid nagu Eesti sees liikudeski.
Meie
maksuseadus ei tee vahet sellel, kas töötaja käib tööl kõrvalmajas või
teises maailma otsas — kõikidel juhtudel on tööle ja tagasi koju
jõudmine töötaja sügavalt isiklik probleem. Erandina nimetab TuMS § 48
lg 51 vaid olukordi, mil ühistranspordi kasutamine ei ole võimalik.
Mujal riikides, kas või näiteks Soomes, lubatakse kodu ja töökoha
vaheliste sõitude kulusid deklareerida mahaarvatavate kuludena ja
näiteks isikliku sõiduauto puhul ei ole selleks vaja esitada
bensiinitšekke, vaid piisab kilomeetrite ja tööpäevade kirjapanemisest.
Tõsi küll, de facto makstakse Eestis isikliku sõiduauto hüvitist ja
kasutatakse ametiautot maksuvabalt töökoha ja kodu vahelisteks sõitudeks
üsna sageli (näiteks kui 64 euro suuruse hüvitise saamiseks ei ole vaja
sõitude arvestust pidada), kuid see praktika paneb halvemasse seisu
ühistransporti kasutavad töötajad, kes ei saa endale maksuvabastust
kuidagi nihverdada.
Kui leitakse, et ühistranspordi kulude ja
töökohaga seotuse kontrollimine on jube keeruline ja maksuameti
koormamine selle ülesandega ei tasu ära, siis oleme ringiga tagasi
alguses ja võiksime taas mõelda selle peale, et äkki oleks siis lihtsam
näiteks… tõsta üldist maksuvaba tulu määra.
EML juhatuse liige
Tulumaksusoodustuse piiramine lööb valusalt paljusid peresid
Swedbanki Eraisikute Rahaasjade Teabekeskuse pressiteade
31.05.2011
1.
juunil, lastekaitsepäeval, Riigikogus esimesele lugemisele minev
seadusemuudatus, mis piirab füüsilise isiku tulust lubatud mahaarvamiste
kogusummat 3196 eurolt 1920 eurole (50 000 kroonilt 30 000
kroonile) mõjutab paljusid Eesti peresid, kel on kodulaen, mõni
pereliige omandab kõrgharidust tasulises õppes või mitu last käivad
huviringides, lasteaias või tasulises koolis.
„Ehkki esmapilgul
tundub, et tegu on suurte summadega ja see ei puuduta paljusid, siis kui
pisut süveneda ja arvutada, on näha riski, et perede kulutused õppe-ja huvitegevusele kasvavad,“
rääkis Swedbanki Eraisikute Teabekeskuse juht Piret Suitsu. „Riiklikus
lasteaias näiteks on kohatasu 192–268 eurot ehk 3000–4200 krooni aastas.
Mis tahes spordihobile, olgu selleks tantsukool või jalgpallitrenn,
kulub aastas samuti ca 192 eurot ehk 3000 krooni lapse kohta, enamik
trenne on aga oluliselt kulukamad. Aga kui peres on mitu last, kel on
hobid? Või käib lasteaialaps lisaks veel tasulises eelkoolis, mille
hinnad küünivad kohati üle 64 euro ehk 1000 krooni kuus — see tähendab
taas keskmiselt 576 eurot ehk 9000 krooni lisakulu aastas?“ tõstatas
Suitsu mitu küsimust. Juba eeltoodud näites antud summade kokkulöömine
annab poole tulevikus maksimaalselt tagastuseks sobivast summast — 960
eurot ehk 15 000 krooni.
Lisaks on 17% Eesti peredest kodulaen. „Keskmine
kodulaenu jääk on täna 40 000 eurot ehk ca 626 000 krooni, keskmine
intressikulu aastas 3,4%. Seega kulub intressi maksmiseks keskmiselt
1360 eurot ehk 21 284 krooni aastas,“ rääkis Suitsu. "Euribor, millest
sõltub valdava enamiku Eesti kodulaenu võtnute laenuintress, jätkab
tõusu ning on saavutanud viimase kahe aasta rekordtaseme. Seega kasvavad
kodulaenude intressid ja paljud paraku kaotavad veelgi suurema osa
tulumaksutagastusest." Arvestades varasema näitega, on maksutagastuse
ülempiir juba lõhki — keskmine kodulaen, kooliks valmistuv lasteaialaps
ning üks koolilaps, kes trennis käib, tähendavad kokku juba pea 2319
eurot ehk 36 284 krooni.
„Seni pole me oma näites aga arvestanud kõrghariduse kuludega.
Peres, kus kõrgkoolis õpib tasulisel kohal vähemalt üks laps, pole
edaspidi võimalik tulumaksusoodustuse teisi väljundeid, mis puudutavad
kodulaenu intresse või annetusi, enam kasutada, sest õppetasud jäävad
enamasti vahemikku 1800-1900 eurot aastas. Võib ju eeldada, et õppekulud
tuleks ära tuua lapse enda deklaratsioonil, aga see eeldab, et laps
peaks ise eelnevalt piisavalt tulu teenima, et soodustust kasutada.
Reaalsus on paraku selline, et enamik tudengeid nii suurt aastatulu ei
teeni,“ toonitas Suitsu ja tõi mõned näited: aasta infotehnoloogia
eriala bakalaureuseõppes maksab 1930 eurot ehk 30 200 krooni, meedia
erialal 3000 eurot ehk pea 47 000 krooni, õigusteaduses 2880 eurot ehk
45 000 krooni ja arstiteaduses koguni 4600 eurot ehk pea 72 000 krooni.
Kõik need summad ületavad juba üksigi plaanitavat tulumaksusoodustuse
ülempiiri.
„Üha enam räägitakse ka elukestva õppe olulisusest
ning paljud eestimaalased on kasutanud võimalust küpsemas eas
kraadiõppesse minna või teine kutse omandada. Üle 25-aastaste
üliõpilaste osakaal on viimase 15 aastaga Eestis kasvanud 22%-lt 37%-le.
Seega on paljudes peredes kõrgharidust või uut ametit omandamas ka
vanemad, “ rääkis Suitsu ja tõi näiteid ka magistriõppe kuludest: eesti
keele ja kirjanduse, ühiskonna- ja ajalooõpetaja peab magistriõppe eest
tasuma 2000 eurot ehk ca 31 000 krooni aastas, majandusmagistriks
saamine maksab aga 2820 eurot ehk 44 000 krooni aastas. „Kui aga ka
vanem soovib samuti sporti harrastada või osaleb ta täiendõppes, näiteks
keeleõppes, siis need arendavad tegevused maksusoodustuse alla enam ei
mahu,“ märkis Suitsu. Seega ei toeta eelnõu just elukestvas õppes
jätkamist, kui perel on palju kohustusi või vanem soovib maksusoodustust
kasutada laste huvihariduse kulutuste vähendamisel.
Käesoleval
õppeaastal õppis tasulises õppes 49% tudengitest ehk 33 929 inimest,
sealhulgas oli sotsiaalteaduste, ärinduse ja õiguse tudengitest oma raha
eest õppimas koguni 83% ehk 19 370 inimest. 48% tasulistel kohtadel
õppijatest on vanemad kui 25 aastat. See aga tähendab, et nende
õppemaksu ei saa nende eest deklareerida vanemad või muud sugulased.
Enam kui pooled tudengid on võtnud ka õppelaenu, mille intressidele
kehtis seni tulumaksusoodustus, kuid alates 2011. aastal esitatud
deklaratsioonist aga enam mitte. Seega kasvavad paljude oma raha eest
õppivate tudengite õppekulutused veelgi.
Lisaks õppuritele
puudutab plaanitav muudatus üksikvanemaga peresid, kus pole võimalik
kulutusi kahe deklaratsiooni vahel jagada või ühisdeklaratsiooni
esitada, ning lastega peresid, kus tulumaksusoodustuse alla sobiksid
mitme lapse hobid. Eestis on 21 500 ühe vanemaga perekonda ja kolm ning
enam last kasvab enam kui 16 000 peres. Kokku kasvab sellistes peredes
enam kui 60 000 kooliealist last. Paraku pole paljudes peredes juba täna
liiga madala tulu tõttu võimalik maksusoodustusi kasutada. Kavandatav
seadusemuudatus tähendab aga, et ka tulevikus, kui nende sissetulekud
peaksid suurenema, jääb maksusoodustuse summa täna võimalikust oluliselt
väiksemaks.
Kokku kahaneb laenuintressidelt, õppekuludelt ja annetustelt tagasi saadav raha maksimaalselt 268 euro ehk 4200 krooni, pärast tulumaksu langetamist 20%-le maksimaalselt 255 euro
ehk 4000 krooni võrra ühe deklaratsiooni kohta aastas. „Tegu ei ole
väikese rahaga. Keskmise pere jaoks tähendab see aastas juba tervet
lasteaiatasu või ühe lapse kogu aasta trennikulusid,“ märkis Suitsu.
Eesti Omanike Keskliidu ja Eesti Maksumaksjate Liidu märgukiri Riigikogu rahanduskomisjonile
19.05.2011
10.
mail algatas rahanduskomisjon Riigikogus tulumaksuseaduse muutmise
eelnõu (40 SE), mille § 1 punktiga 2 muudetakse täpsemalt
tulumaksuseaduse § 282 lõiget 1.
Seadusemuudatusega
langetatakse lubatud mahaarvamiste kogusummat praeguselt 3196 eurolt
1920 eurole ja see puudutab eluasemelaenu intresside, koolituskulude
ning kingituste ja annetuste tulust mahaarvamise õigust. Sisuliselt
piiratakse füüsilise isiku tulumaksust mahaarvamise kogusummat 1920
euroni (30 000 kroonini) varasema 3196 euro (50 000 krooni) asemel ning
nimetatud seadus peaks jõustuma 1. jaanuaril 2012. Mahaarvamise
piirmäära langetamine toob riigile lisatulusid alates 2013. aastast 5
miljoni euro võrra.
Eesti Omanike Keskliit ja Eesti Maksumaksjate
Liit on seisukohal, et tegemist on õiguspärase ootuse riivega.
Nimetatud eelnõu puudutab ennekõike eluasemelaenu võtnud inimesi, kellel
oli kodu soetamiseks laenu võttes õigustatud ootused ja tõenäoliselt on
teostanud ka finantskalkulatsioonid lähtuvalt riigi varasemalt antud
garantiidest. Samuti mõjutab see negatiivselt inimeste finantse, kes on
võtnud varasemalt laenu oma õpingute finantseerimiseks. Lisaks tuleb
arvestada ka tänase päeva sotsiaalse reaalsusega, kus inimeste
sissetulekud pole taastunud paari aasta taguse ajaga ning eeldusel, et
Euroopa Keskpank tõstab lähiaja perspektiivis intressimäära, mõjutab see
oluliselt kodulaenu võtnud inimese rahakotti.
Eelnõu
seletuskirjas on välja toodud andmed, et 2009. aastal ületas 1920 euro
piiri 24 800 üksikdeklaratsiooni ja 4300 ühisdeklaratsiooni, mille
korral lihtne arvutus näitab, et seadusemuudatuse läbi kaotab rahaliselt
29 100 eraisikut. Eeldades, et paljudel neist inimestest on ka
perekonnad, on seadusemuudatusest mõjutatute hulk märgatavalt suurem kui
29 100.
Lisaks eelnevale tuleb seadusemuudatuse mõjusid hinnates
arvestada ka asjaoluga, et 6 kuu EURIBOR on hetkel ajaloolisest
keskmisest märgatavalt madalamal tasemel (hetkel 1,713%, 2009. aastal
1,429% ja 1999.–2010. aastal 3,053%) ning tõenäoliselt tõuseb
lähiperspektiivis. Seega kui 2009. aasta statistika põhjal kasutasid
mahaarvamise võimalust ca 216 000 isikut ja aritmeetiliseks keskmiseks
deklaratsiooni kohta oli 29 413 krooni[4], ning arvestades, et
intressimäärad tõusevad, mõjutab seadusemuudatus lähitulevikus otseselt
lisaks 29 100 inimesele veel mitmeid tuhandeid inimesi.
Omanike
keskliit ja maksumaksjate liit teevad ettepaneku, et antud
seadusemuudatuse eelnõu vaadatakse uuesti üle ning kaaludes eelnevalt
välja toodud asjaolusid, loobutakse § 282 lõike 1 muutmisest ja tulumaksusoodustuse piirmäära ei langetata 1920 euroni.
Alternatiivse
lahendusena pakume välja, et tulumaksuseadusesse lisatakse punkt, mille
kohaselt ei rakendu nimetatud muudatus tagasiulatuvalt koolituskuludele
ja varasemalt eluasemelaenu võtnud füüsiliste isikutele ning neile
kehtiks jätkuvalt tulumaksusoodustuse vana piirmäär ehk 3196 eurot. Vana
piirmäär peab kehtima ka isikutele, kes võtavad eluasemelaenu või
alustavad õpinguid enne seaduse jõustumist.
Eesti Mittetulundusühingute ja Sihtasutuste Liidu märgukiri Riigikogu rahanduskomisjonile
08.06.2011
Vabaühenduste liit EMSL paneb ette lisada eelnõusse
säte, millega muudetakse kehtetuks tulumaksuseaduse § 27 lõige 3, mis
piirab kingituste ja annetuste mahaarvamise viie protsendiga kogutulust;
ning teiseks jätta muutmata § 28 lõige 1, aga lisada plaanitud piirang
paragrahvi 25 ehk üksnes eluasemelaenu intressidele.
Eelnõuga
vähendatakse tuludest mahaarvamiste summaarset lage järsult, mille
eesmärk on seletuskirja järgi sotsiaalpoliitilise iseloomuga ning
sellisena arusaadav. Muudatus mõjutab aga sama järsult ka eraisikute
motivatsiooni teha rohkem annetusi ja kingitusi avalikes huvides
tegutsevatele vabaühendustele, mida ei saa kuidagi käsitleda eraisikute
sotsiaalvajaduste otsese rahastamisena, vaid tegemist on selgelt üldise
hüvega.
Eraisikute annetuste ergutamist ei tohiks nagunii nende
eesmärgist tulenevalt käsitleda koos teiste maksusoodustustega, mis
lähtuvad inimeste endi vajadustest ja nende rahuldamisest
(laenuintressid, koolituskulud jm), sest annetamine on suunatud teiste
hüvanguks. 2011. aastast ei toetata maksuerandiga enam ühelegi teisele
asutusele tehtud annetusi kui üksnes tulumaksusoodustusega ühenduste
nimekirja liikmeile, mis on annetuste saajate ringi juba väga piiranud
ehk vähendanud koormust ka riigieelarvele.
EMSL arutas 5%
piirangu põhjendatust Rahandusministeeriumi maksupoliitika osakonnaga ja
head selgitust neil piirangule ei olnudki — tegu on minevikust seadusse
jäänud sättega, millel oli roll pigem varasema regulatsiooni valguses
ja selle kaotamisega lisanduv võimalik koormus riigieelarvele jääks
tulevikku. Paraku ei olnud ministeeriumil mahti meie palve peale
soovitud muudatuse eeldatav maksumus välja arvutada, aga oleme kindlad,
et kaasnev kulu on tühine võrreldes signaaliga ja mõjuga, mille
seadusandja annab eraisikute annetustelt maksusoodustuse sisulise
kaotamisega, kui väheneb mahaarvamiste maksimummäär ning alles jääb
annetustele 5% piirang.
Seega, EMSL ei toeta mitte ühtki
muudatust tulumaksuseaduses, mis halvendab senist olukorda riigipoolses
heategevuse soosimises. Praegune eelnõu toob kaasa aga väga
põhimõttelise, ootamatu ja seletuskirjas täiesti põhjendamata jäetud
muudatuse, mis läheb otseselt vastuollu Riigikogu enda heakskiidetud
“Eesti kodanikuühiskonna arengukontseptsiooni” eesmärkidega (heategevust
ja filantroopiat soodustava keskkonna loomine) ning ka
“Kodanikuühiskonna arengukava 2011-14” eesmärkide ja tegevuskavaga,
mille valitsus kiitis heaks alles tänavu veebruaris.
Annetamise
hetkeseisu ja probleemide-vajaduste mõistmiseks saab tutvuda
Poliitikauuringute keskuse Praxis värske analüüsi raportiga (tõtt-öelda
esimesega Eestis) http://goo.gl/2qNGB.