Incoterms 2010 võib kasutata nii siseriiklike kui rahvusvaheliste tarnelepingute puhul.
Incoterms tarneklauslite esimene versioon koostati ICC poolt juba 1936
aastal ning tarneklausleid on ICC poolt aja jooksul muudetud, tagamaks
Incoterms tarneklauslite kooskõla kaubandustavade arenguga.
Hetkel kehtiva Incoterms 2000 ning Incoterms 2010 peamiseks erisuseks on
tarneklauslite DAF (Delivered At Frontier), DES (Delivered Ex Ship),
DEQ (Delievered Ex Quay) ja DDU (Delivered Duty Unpaid) asendamine uute
tarneklauslitega DAT (Delieverd At Terminal) ja DAP (Delivered at
Place). Uued tarneklauslid DAT ja DAP on kasutatavad kõigi
transpordiliikide puhul.
Incoterms 2010 kasutamise lihtsustamise eesmärgil on kõigile
tarneklauslitele lisatud selgitused vastava tarneklausli kasutamise
kohta ning Incoterms 2010 tarnetingimused on jaotatud kahte gruppi:
- esimesse gruppi kuuluvad tarneklauslid, mis sobivad kasutamiseks mistahes transpordiliigi korral (EXW, FCA, CPT, CIP, DAT, DAP, DDP);
- teise gruppi kuuluvad tarneklauslid, mis sobivad kasutamiseks ainult laevatranspordi puhul (FAS, FOB, CFR, CIF).
Incoterms 2010 kasutamisel tarnelepingu osana soovitame tarnetingimuse valikul analüüsida, milline on otstarbekaim riskide jaotumine lepingupoolte vahel ning millise täpse geograafilise asukohaga on mõistlik siduda riskide üleminek ning kaupade üleandmine müüjalt ostjale. Lisaks on tarneklausli valikul oluline kontrollida valitud tarneklausli sisu kooskõla teiste tarnelepingu sätetega ning kaupade veoks sõlmitud veolepingute tingimustega.
Viive Näslund,
vandeadvokaat,
LAWIN Lepik&Luhaäär Advokaadibüroo
Avaldatud RUP.ee PROFIUUDISTE rubriigis