Eesti firma PKL puksiirid on üle kaheksa aasta töötanud ühes Riia sadama
kütuseterminalidest. Nüüd on neil kästud sadamast lahkuda ning
konkentide eemaletõrjumine käib seal järjekindlalt. Kui sadam ise ei
suutnud seda teha, muudeti seadusi seimis, kirjutab ERR.
Konkurentsiamet on Riia sadamale teinud mitu trahvi ja ettekirjutust,
kuid Läti riigi ja Riia linna esindajaist nõukogu ei tee märkamagi, et
neid ei täideta. Sisuliselt oli seimi eelmise koosseisu eesmärk
suurendada sadama volitusi sel moel, et sadam ise oleks konkurentsist
väljas.
AS-i PKL nõukogu esimees Rein Tõntson ütles Aktuaalsele Kaamerale, et
kõik need reeglid, mis sadam oli puksiirifirmadele ette näinud, ei
kehtinud sadama enda puksiiridele, küll aga kõigile teistele. "Selline
seadus võetigi vastu, kuid Läti president lükkas selle seaduse tagasi.
Kuni aasta lõpuni tundus, et asjad lähevad normaalsetesse rööbastesse ja
Lätis hakkavad toimima Euroopa Liidu regulatsioonid ja vaba turg, aga
oktoobri keskel muudeti Riia vabasadama seadust sellisel kombel, et me
ei saanud enam osutada teenuseid oma klientidele, vaid pidime osutama
teenuseid Riia sadama administratsioonile. Loomulikult nad sellest
keeldusid," rääkis Tõntson.
Sadam soetas endale ise puksiirid. Eesti ettevõtjad, nende advokaadid,
Läti peaministri kantselei ja erinevad ministeeriumid on vahetanud palju
kirju ning ka nende seisukohad ei kattu.
Läti majandusministeeriumi riigisekretäri Juris Puce sõnul oli seaduse
eesmärk suurendada sadama juhtide volitusi, et nad saaksid sadama
territooriumil tagada kvaliteetsemaid teenuseid. "Suurendati juriidilise
isiku - Riia vabasadama - juhtkonna õigusi otsustada, millised on
sadama territooriumil teenuste osutamise tingimused," märkis ta.
Eesti ettevõtjad hoiatavad, et sel moel võib kahju saada ka Balti
riikide kavandatav gaasiterminali projekt. "Praegu Läti tahaks endale
veeldatud gaasiterminali saada ja Eesti tahaks seal osaleda. Peale meid,
üht väikest erafirmat ja erabisnisit, võib siin ka Eesti riik saada
päris korraliku tünga," lausus Tõntson ja selgitas, et võidakse muuta
seadusi, et kui Eesti riiki enam vaja pole, siis palutakse tal ära
minna.
Läti majandusministeerium lubab siiski seadused vaba konkurentsi suunas tagasi muuta ja tagada võrdsed võimalused.
Riia sadama tegevjuhti Leonids Loginovsi peetakse samas kogu riigi üheks
mõjuvõimsamaks isikuks ja Lätis on sadama mõjuvõimu pikka aega
suurendatud.
BNS