„Eesti rahvas ja riigikogu on kohtunikke hinnanud kõrgelt. Ja mitte
ainult sõnades, aga ka materiaalsete hüvedega. Arvan, et hea palgaga on
tasakaalus ka ootused kohtunikkonnale kiirema kohtupidamise ja töö osas
üldisemalt. Üks selge ootus on kiirem kohtumenetlus, sest õiglase otsuse
ootamine ebamõistlikult kaua võib selle otsuse väärtust vähendada või
viia õigusemõistmise mujale kui kohtusaali,“ sõnas Michal.
„Uus valitsus on seadnud eesmärgiks kohtumenetluse kiirendamise.
Justiitsministeeriumil on selleks olemas ka ideed. Näiteks teatud
üheliigilised kohtuasjad on mõistlik koondada keskustesse, kus neid asju
menetleb spetsialiseerunud kohtuametkond. Valmistame praegu ette
vangide kaebuste lahendamiseks kompetentsikeskuse loomist Tartu
halduskohtusse, et spetsialiseerumine suurendaks kõigi asjade
menetluskiirust ja kvaliteeti ning vähendaks venimist kaebuste tõttu,
mis kipuvad korduma,“ rääkis justiitsminister.
Lisaks valmistab justiitsministeerium praegu ette tsiviilkohtumenetluse
seadustiku muudatusi, millega kõrvaldatakse tõsiseid menetluslikke
takistusi. „Eelnõuga muudetakse kättetoimetamise süsteemi, mis tähendab,
et kohus ei hakka enam aega kulutama nende inimeste otsimisele, kes eri
põhjustel ei soovi, et riik nad üles leiaks. See küsimus puudutab
lõviosas just neid inimesi, kes ise teadlikult kohut väldivad ja
raskendavad korralikel inimestel ja ettevõtetel kohtust õiguse
otsimist,“ selgitas Michal.
„Edaspidi saaks kohus sel puhul teha tagaseljaotsuse ning kui inimene
soovib hiljem otsust vaidlustada, peavad nad menetluse taastamiseks ise
kohtu poole pöörduma. Ja sedasi ongi kohus nendega ühenduse saanud, kui
see varem pole võimalik olnud. Loomulikult jääb alati võimalus, et
inimesel on mõjuvad põhjused, miks ta ei saanud kohtuga suhelda – siis
lihtsalt öeldes arutatakse asja uuesti,“ märkis justiitsminister.
Tagaseljaotsuse süsteem kehtis Eestis ka varem, kuid seda muudeti, et
tagada kohtuotsuste täitmine välisriigis. Analüüs siiski näitab, et kuna
kohtususte täitmine välisriikides jääb alla ühe protsendi, siis
selleks, et kiirendada Eestis kohtumõistmist, on võimalik leida nendele
vähestele juhtumitele eraldi lahendus.
Justiitsvaldkonna peamised eesmärgid lähiaastatel on kiirendada
kohtupidamist, edendada seadusloome kvaliteeti, hoida ja arendada head
ettevõtluskeskkonda ning tagada inimeste põhiõiguste kaitse.
Kiirema kohtumenetluse plaan sisaldab mitme praeguse kitsaskoha
lahendamist, sealhulgas menetluste kiirendamist, nüüdisaegseid
IKT-lahendusi, kohtute spetsialiseerumist ja kohtuametnike palgatõusu
kooskõlas riigi majanduslike võimaluste paranemisega.
Seadusloome kvaliteedi tõusu nimel plaanib justiitsministeerium senisest
enam kaasata eksperte, teadlasi, ettevõtjaid, kodanikuühendusi ja teisi
huvirühmi seaduseelnõude väljatöötamisse juba algfaasis. Tulevikus
peaks sama teed minema kõik riigiasutused ja õigusaktidega tegelejad.
Hea ettevõtluskeskkonna tagamiseks kavatseb justiitsministeerium
lühendada pankrotimenetlust kolm korda, täiustada maksejõuetusmenetlust
ja vähendada bürokraatiat ja halduskoormust ettevõtluses ning arendada
IKT-lahendusi inimestele mugavamaks ja lihtsamaks.
Justiitsministeerium