Mullu vastu võetud maagaasiseaduse muudatus, mille kohaselt tuleb eraldada gaasi ülekandevõrk omandiliselt gaasi tootmis- ja müügitegevusest, ei ole iseenesest põhiseadusevastane, leidis õiguskantsler Indrek Teder.
Riigikogu võttis gaasimüüjate ja gaasi põhivõrgu omandilist lahutamist nõudva maagaasiseaduse muudatuse vastu möödunud aasta juunis ja president kuulutas seaduse välja 20. juunil. Euroopa Liidu (EL) kolmandale energiapaketile tugineva seaduse järgi peaks Eesti Gaas müüma põhivõrku omava tütarettevõtte EG Võrguteenus.
Eesti Gaas esitas mullu suvel õiguskantslerile taotluse asja uurimiseks, kuna ettevõtte hinnangul on maagaasiseaduse muutmise seaduse punktid, mis koostoimes kohustavad Eesti Gaasi võõrandama talle kuuluva ülekandevõrgu, vastuolus Eesti põhiseadusega.
Lisaks leidis ettevõte, et omandilise eraldamisega ei saavutata seadusega taotletud eesmärke, milleks on konkurentsi parem tagamine EL-i maagaasiturul ning Eesti energiajulgeolek. Eesti Gaasi hinnangul ei suurenda ülekandevõrgu eraldamine investeerimist võrkudesse ega too Eesti turule ka alternatiivseid gaasitarnijaid, mistõttu ei tihene turul konkurents ega ole tagatud paremini ka varustuskindlus.
Kuigi õiguskantsleri sõnul riivab ettevõtja põhiõigusi tugevalt see, kui ta peab sundkorras müüma oma vara ja loobuma teatud äritegevusest, tuleb samal ajal tähelepanu pöörata ka nendele põhjustele, miks gaasi ülekandevõrk soovitakse eraldada gaasi tootmisest ja müügist.
Vastavate põhjustena toob Teder välja siseturu direktiivis esile tõstetud konkurentsi tõhustamise ja võrkude arengu tagamise. Õiguskantsleri sõnul on ta ka teadlik Eleringi tellitud Pöyry Management Consultingi koostatud põhjalikust analüüsist, milles leiti, et gaasi ülekandevõrgu omandiline eraldamine gaasi tootmisest ja müügist omab iseseisvalt üsna vähest mõju konkurentsi tugevnemisele Eesti gaasiturul, kuna ei too Eesti turule automaatselt uusi gaasitarnijaid ega suurenda konkurentsi.
"Hetkel ei saa kindel olla, et vastav tulemus kindlasti saabub, kuid seda ei saa ka välistada. Leian, et seadusandjale ei saa põhiseaduslikus mõttes ette heita otsust eraldada gaasi ülekandevõrk omandiliselt gaasi tootmis- ja müügitegevusest ning seda vaatamata sellele, et täna ei saa olla 100 protsenti kindel, et sellise eraldamisega täidab seadusandja võrgu eraldamisel seatud eesmärgid," kirjutab Teder.
Teder leiab oma vastuses, et Eesti Gaasil ja EG Võrguteenustel on tegevuse ümberkorraldamiseks ning ülekandevõrgu müügiks vähe aega, ligi 2,5 aastat. "Samas ei ole mul võimalik ka kindlalt öelda, et selle aja jooksul on võimatu vastavaid tegevusi läbi viia, muu hulgas näiteks müüa rahvusvahelise müügipakkumise käigus ülekandevõrk Siseministeeriumi poolt aktsepteeritud isikule," kirjutab ta.