Indrek Teder saatis täna Riigikogule ettepaneku viia seadustes
jälitustoimingust teavitamise ja selle edasilükkamise kontrolli
regulatsioon põhiseadusega kooskõlla.
Õiguskantsler analüüsis kriminaalmenetluse seadustiku ja jälitustegevuse
seaduse põhiseadusele vastavust osas, mis võimaldab edasi lükata isiku
teavitamise tema õigusi riivanud jälitustoimingu tegemisest. Seaduste
kohaselt tuleb jälitustoimingust viivitamata teatada isikule, kelle
suhtes toiming on tehtud (nt kuriteos kahtlustatav), ning isikule, kelle
perekonna- või eraelu on jälitustoiminguga riivatud (nt pealtkuulatava
isiku vestluspartner). Prokuröri või jälitusasutuse juhi loal võib
jälitustoimingust teatamise edasi lükata muu hulgas kriminaalmenetluse
kahjustamise, kuritegevuse soodustamise ja jälitustegevuse kahjustamise
ärahoidmiseks. Seega kehtib jälitustoimingust viivitamata teavitamise
põhimõte, ning teavitamise edasilükkamise korral tuleb isikut
tagantjärele teavitada kohe, kui teavitamist takistavad põhjused ära
langevad.
Jälitustegevuse kui isikuandmete salajase kogumise, kasutamise ja
säilitamisega sekkub riik inimese privaatsfääri ning võib riivata isiku
mitmeid erinevaid põhiseadusega tagatud õigusi ja vabadusi:
- perekonna- ja eraelu puutumatust,
- õigust sõnumisaladusele,
- kodu puutumatust,
- samuti informatsioonilist enesemääramisõigust, mis tähendab isiku võimalust ise otsustada, kas ja millises ulatuses tema kohta käivaid andmeid töödeldakse.
Põhiseadusest tulenevalt on isikul õigus seadustes
sätestatud korras tutvuda tema kohta riigi ja kohaliku omavalitsuse
asutustes hoitavate andmetega. Isiku teavitamine tema õigusi riivavast
ja salaja läbiviidud riigi toimingust on oluline ka tulenevalt
inimväärikuse põhimõttest ning teiseks seetõttu, et teavitamisega
luuakse isikule võimalus kasutada oma õiguste kaitseks vajalikke
õiguskaitsevahendeid. Kui isikut jälitustoimingust ei teavitata, ei saa
inimene oma õigusi kaitsta, sh pöörduda ka kohtusse. Sealjuures võivad
isiku õigused ja vabadused saada rikutud kas jälitustoimingu tegemisel
või jälitustoiminguga saadud teabe säilitamisel, kasutamisel või muul
töötlemisel. Seega on isiku teavitamine oluline meede vältimaks
jälitustoimingute põhjendamatut kasutamist.
Jälitustoimingust teavitamine lükatakse olenevalt menetlusliigist edasi
prokuratuuri loal või jälitusasutuse, nt vangla, Politsei- ja
Piirivalveameti, Maksu- ja Tolliameti juhi loal. Teavitamise
edasilükkamiseks loa andmisel tuleb kaaluda, kas inimese teavitamine
jälitustoimingust kahjustaks nt kriminaalmenetlust või jälitustegevust
või soodustaks kuritegevust. Nii kaua, kuni seaduses sätestatud eesmärk,
mille tõttu isiku eest varjatuna tema kohta teavet kogutakse, ei ole
saavutatud (nt kriminaalmenetluse kohtueelne uurimine kestab), on
põhiseaduse järgi lubatav ka jälitustoimingust teavitamise
edasilükkamine. Jälitustoimingust teavitamise edasilükkamise alused on
seaduses sõnastatud viisil, mis eeldavad määratlemata õigusmõistete
sisustamist ja hindamist. Näiteks kuritegevuse soodustamise oht
jälitustoimingust teatamise edasilükkamise alusena on väga lai. Seega
kaasneb seaduses määratlemata aluste andmisega oht aluste liiga laiaks
tõlgendamiseks ja meelevaldseks kohaldamiseks, st isiku teavitamise
edasilükkamine ei pruugi olla piisavalt põhjendatud.
Õiguskantsleri hinnangul peab kontroll jälitustoimingust teavitamise
edasilükkamise üle olema piisav ja tõhus, et välistada üksikjuhul isiku
põhiõiguste kaitsega vastuolus olevad väärtõlgendused ning riigi
omavoli. Kuna seadus annab prokuratuurile ja jälitusasutusele õiguse
jälitustoimingust teavitamise viivitamatusest kõrvale kalduda, siis peab
selline kaalutlusõiguse kasutamine olema kontrollitav isiku poolt
vaidlustatuna vaide-, kaebe- ja või kohtumenetluses. Olukorras, kus isik
ei ole jälitustoimingutest teadlik, peab jälitustoimingute
seaduslikkuse kontrolli tagama tema eest riik. Kui täitevvõimu
teostatakse salaja, on omavoli võimalus ilmne ja see võib lõppastmes
ohustada demokraatiat tervikuna.
Indrek Teder on seisukohal, et kriminaalmenetluse seadustik ja
jälitustegevuse seadus ei näe ette tõhusat ja selget sõltumatu
järelevalve korda jälitustoimingust teavitamise edasilükkamise üle
üksikjuhtumil, v.a kui isikut hiljem teavitatakse või ta saab
jälitustoimingust muul viisil (juhuslikult) teada.
Kokkuvõttes leiab õiguskantsler, et kriminaalmenetluse seadustik ja
jälitustegevuse seadus koosmõjus teabe jälitustoimingutega kogumist
reguleerivate teiste seadusesätetega on vastuolus põhiseadusega osas,
mis ei näe ette tõhusat ja süsteemset järelevalve korraldust
jälitustoimingust teavitamise edasilükkamise üle ja osas, mis võimaldab
teavitamise edasilükkamise tulemusel jätta isiku jälitustoimingust üldse
teavitamata. Samadel põhjustel on põhiseadusega vastuolus 01.01.2012
jõustuva kriminaalmenetluse seadustiku jälitustegevusega seonduv uus
regulatsioon.
Õiguskantsleri Kantselei