Kolmas isik
MKSi § 61 lg 1 kohaselt võib maksuhaldur nõuda kolmandatelt isikutelt,
sealhulgas krediidiasutustelt teavet maksumenetluses tähendust omavate
asjaolude kindlakstegemiseks
MKSis on „kolmas isik“ sätestatud eraldi mõistena. Selle all mõeldakse
isikut, kelle õigusi või kohustusi võidakse haldusmenetluse käigus (nt
maksuotsuse koostamisega) puudutada.
Seega tekib küsimus, kas ka MKSi § 61 alusel võib teavet nõuda üksnes
vastavas maksumenetluses kolmandaks isikuks olevatelt isikutelt. Kui
MKSi § 61 saaks selliselt tõlgendada, piiraks see tunduvalt maksuhalduri
õigusi nõuda teavet, näiteks oleks enamikel juhtudel krediidiasutustelt
teabe nõudmine välistatud.
Riigikohus leidis, et mõiste kolmas isik kasutamine teabe küsimise
kontekstis on eksitav. Isik, kellelt teavet nõutakse, ei pruugi nõude
aluseks olevas maksumenetluses olla mitte kolmas isik MKS-s toodud
mõiste tähenduses, vaid on üldjuhul n-ö menetlusväline isik. Isikut,
kellelt maksuhaldur nõuab MKSi § 61 alusel teavet, tuleb käsitada
vastava korralduse adressaadina, leidis Riigikohus.
Seega on Riigikohus asunud seisukohale, et MKSi § 61 kohaldamisel on
mõiste kolmas isik tähendus laiem kui ainult isikud, kelle õigusi
puudutaks maksumenetlusega (nt maksuotsusega) seoses.
Isiku kutsumine maksuhalduri juurde
MKSi § 61 lg 1 alusel võib maksuhaldur kohustada kolmandat isikut
vajaduse korral ilmuma teabe andmiseks maksuhalduri määratud ajal
maksuhalduri ametiruumidesse.
Ka kõnealuses asjas oli maksuhaldur kutsunud isiku enda juurde selgitusi
andma. Riigikohus leidis, et selline nõue võib olla põhjendatud, kui
sellega saab tagada isiku vahetud ütlused ning teda ei koormata
liigselt. Konkreetsel juhul oli maksuhaldur põhjendanud, miks on vaja
isik kutsuda maksuhalduri juurde ning selgitusi sooviti võtta isiku
elukohajärgse maksuhalduri ruumides.
Eelnev pöördumine maksukohustuslase poole
MKSi § 61 lg 2 kohaselt tuleb üldreeglina pöörduda enne kolmandalt
isikult teabe nõudmist teabe saamiseks maksukohustuslase poole (v.a
samas sättes esitatud erandid).
Riigikohus selgitas, et maksukohustuslaselt eelnevalt teabe nõudmise all
ei peeta silmas mitte nõuet pöörduda tema poole ükskõik millises
küsimuses, vaid seda, et sama teavet oleks enne küsitud
maksukohustuslaselt. Seejuures ei tule piirangu sisuks olevat nõuet, et
enne peab olema teavet nõutud maksukohustuslaselt, mõista konkreetsete
kokkulangevate küsimuste tasandil. Maksuhaldur peab maksumenetluses
tähendust omavate asjaolude kindlakstegemiseks nõudma samade tehingute
kohta teavet kõigepealt maksukohustuslaselt.
Seega saab muult isikult nõuda andmeid mitte üksnes vastavalt
konkreetsetele küsimustele, mida varem on maksukohustuslase käest
küsitud, vaid ka laiemalt uuritavate tehingute või muude asjaolude
kohta.
Topeltselgituste võtmine
Maksuhaldur oli kutsunud isiku selgitusi andma teist korda. Riigikohus
selgitas, et topeltselgituste võtmine ei ole välistatud. Samas toob see
maksuhaldurile kaasa suurema põhjendamiskohustuse. Maksuhalduri
põhjendused peavad olema ka õigustatud, arvestades tema kohustust viia
maksumenetlus läbi võimalikult lihtsalt, kiirelt ja tõhusalt, vältides
liigseid kulutusi ja ebamugavusi.
Ka selgitas Riigikohus, et andmete nõude kohustuse põhjendatuse ning
kohustuse koormavuse hindamiseks saab arvesse võtta tehingute väärtust,
mille kohta teavet nõutakse.
Korralduse vaidlustamine
Haldusaktid on üldjuhul täitmiseks kohustuslikud (v.a juhul, kui
tegemist ei ole tühise haldusaktiga või kui haldusakti täitmise on
peatanud haldusorgan või kui täitmise või kehtivuse on peatanud kohus).
Seoses kolmandale isikule esitatud teabenõude korraldusega sätestatakse
aga MKSi § 146 lg-s 2, et kolmandale isikule antud „korralduse täitmine
peatub kuni selles asjas lõpliku lahendi jõustumiseni”.
Riigikohus leidis, et vaidlustatud korralduse täitmine peatus MKSi § 146
lg 2 alusel nii vaidemenetluse kui ka kohtumenetluse ajaks.
Seega peatub korralduse vaidlustamisel kas vaide- või kohtumenetluses
korralduse täitmine ning kuni vaidemenetluse lahendi või kohtulahendi
jõustumiseni ei pea korraldust täitma. Kui korralduse täitmise kuupäev
jäi aega, mil vastav menetlus veel kestis ja korraldust ei pidanud
seetõttu täitma, peab maksuhaldur korraldust muutma või andma uue
korralduse.
1) Riigikohtu 30.03.2011 otsus haldusasjas nr 3-3-1-98-10.
Vaido Põldoja,
partner ja vandeadvokaat,
Advokaadibüroo VARUL