MKSis on alates 1. jaanuarist 2009 ette nähtud võimalus sooritada
täitmist tagavad toimingud enne rahalise nõude või kohustuse määramist.
Nimelt sätestati kuni 1. jaanuarini 2011 kehtinud MKSi § 136¹ lg 1
redaktsioonis, et kui maksude tasumise õigsuse kontrollimisel tekib
põhjendatud kahtlus, et pärast maksuseadusest tuleneva rahalise nõude
või kohustuse määramist võib selle sundtäitmine maksukohustuslase
tegevuse tõttu osutuda oluliselt raskemaks või võimatuks, võib Maksu- ja
Tolliameti piirkondliku struktuuriüksuse juhataja taotleda
halduskohtult luba sooritada kõnealuse seaduse § 130 lõike 1 punktides
1–5¹ sätestatud täitetoiminguid. Nende ennetavate meetmete1 võtmine ei
too kaasa tulevikus tekkida võiva maksukohustuse reaalset sundtäitmist,
vaid sel moel tagatakse võimaliku maksukohustuse täitmine.
1. jaanuaril 2011 jõustus MKSi § 136¹ lg 1 muudatus, millega laiendati
maksuhalduri valikuvõimalusi tagada tulevikus tekkiv maksukohustus.
Seadust muudeti selliselt, et maksuhaldur sai õiguse taotleda
halduskohtu luba kõigi MKSi § 130 lõikes 1 sätestatud täitetoimingute
sooritamiseks või taotleda kohtult luba pöörduda kohtutäituri poole
täitetoimingute sooritamiseks, kui käesoleva seaduse § 130 lõikes 1
sätestatud täitetoiminguid ei ole asjas võimalik sooritada või kui see
ei oleks suure tõenäosusega tulemuslik.
MKSi § 136¹ muudatus avab põhimõtteliselt tee tulevikus tekkida võiva
maksukohustuse ennetavale sundtäitmisele. Kui halduskohtult saadakse
MKSi § 130 lg 1 p-s 6 sätestatud meetme kohaldamiseks luba, võib sellele
järgneda sissenõude pööramine maksukohustuslase rahalistele nõuetele ja
varalistele õigustele. MKSi § 130 lõikes 1 sätestatud täitetoimingute
rakendamisel on maksuhaldur kogenud, et paljudel juhtudel tuleb tal
kohaldada just MKSi § 130 lg 1 p-s 6 sätestatud meetmeid (sisuliselt
pangakonto arestimine), sest see täitetoiming tehakse maksuhalduri
korralduse alusel ning see ei eelda taotluse esitamist registripidajale
või kohtutäituri poole pöördumist. Maksukorralduse seaduse muutmise
seaduse eelnõu 802 SE seletuskirjas on MKSi § 1361 lõike 1 ja lõike 2
punkti 4 muudatust põhjendatud järgmiselt: „Eelaresti laiendamine
rahalistele nõuetele ja varalistele õigustele täiendab võimalusi
maksupettuste vastu võitlemisel. Rahalistele nõuetele ja varalistele
õigustele sissenõude pööramine on vajalik eelkõige äriühingute puhul,
mille vara koosneb vaid üksikutest töövahenditest (nt arvuti, postkast
ja pangakonto). Taoliste ettevõtete maksukohustuse täitmise tagamiseks
ei ole maksuhalduril muud arvestatavat võimalust kui pangakonto
arestimine. Kirjeldatud probleemsed juhtumid on aktuaalsed näiteks
kütuse- ja metalliäris2.”
Seletuskirjas tunnistatakse, et maksuhalduril endal ei ole õigust
pöörata sissenõudeid varale, mida ei kanta registrisse, mistõttu tuleb
maksukohustuse täitmise tagamiseks sellise vara (näiteks kütuse)
arestimiseks pöörduda kohtutäituri poole. MKSi § 136¹ muudatuse algataja
plaani järgi on selle võimaluse kasutamine põhjendatud siis, kui muude
MKSi § 130 lg-s 1 nimetatud täitetoimingute kohaldamine ei annaks
tulemust. Ennetava täitemenetluse algatamise võimaluse kehtestamisel on
lähtutud eeldusest, et pangakonto arestimine annab tulemusi juhul, kui
maksukohustuslane või temaga seotud isikud ei ole saanud võtta
kasutusele meetmeid, mis hoiavad ära rahaliste vahendite arestimise.
Maksuhalduril on sel juhul põhjust eeldada, et kütuseskeemidega seoses
liigub raha kolmandate isikute pangakontode vahendusel, samal ajal kui
kütus liigub endiselt isiku enda nimel. Seega on kirjeldatud skeemide
puhul pangakonto arestimise kõrvale vaja lisavõimalust arestida kohtu
loal ja kohtutäituri vahendusel ka kütust ning vajaduse korral muud
vara, mida registrisse ei kanta3.
Hoolimata sellest, et 1. jaanuaril 2011 jõustunud MKSi § 136¹ muudatused
said alguse kütuse käitlemise valdkonna reformist4, ei pruugi need
puudutada mitte ainult kütusekäitlejaid, vaid kõiki maksumaksjaid. Kuigi
MKSi § 136¹ alusel esitatav maksuhalduri taotlus peab olema
motiveeritud (st sealt peab nähtuma põhjendatud kahtlus, mis ajendas
maksuhaldurit tagavat täitetoimingut kohaldama) ja eelaresti (sh
sundtäitmise pööramine pangakontol olevale rahale) kohaldamise eeldused
alluvad kohtulikule kontrollile, võib MKSi § 136¹ rakendamisel tekkida
probleeme. Nimelt ei ole seaduses selgelt sätestatud, kas sissenõude
pööramisel maksumaksja rahalistele vahenditele need arestitakse (raha
kantakse üle maksuhalduri kontole) või on tegemist eelarestiga, st
rahasumma blokeerimisega isiku pangakontol võimaliku maksukohustuse
katteks. Siinkirjutaja arvates vastaks MKSi § 136¹ regulatsiooni
tegelikule sisule siiski kontol oleva raha blokeerimine maksuhalduri
kasuks kuni tekkinud maksukohustuse täitmise tähtajani, mitte aga
rahasumma ülekandmine maksuhalduri kontole. Samuti ei sätestata seaduses
ühetähenduslikult, kas maksuhalduri alusetu kahtluse korral on
maksukohustuslasel õigus nõuda maksuhaldurilt alusetult arestitud ja
maksuhalduri kontole üle kantud summalt MKSi § 116 põhjal enda kasuks
intressi arvestamist. MKSi § 136¹ meetmete puhul on siiski tegemist
täitmist tagavate toimingutega, mitte maksuvõla5 sundtäitmise
toimingutega. Teisalt on vaieldav, kas MKSi § 116 järgne intressi
arvestamise kohustus tekib maksuhalduril ka juhul, kui summa ainult
blokeeritakse maksumaksja pangakontol (sel juhul ei toimu ei
maksukohustuse eeltasumist ega sundtäitmist).
Siinkirjutaja arvates on maksukohustuslasel siiski võimalik nõuda
pangakonto alusetu arestimise tagajärjel tekkinud kahju hüvitamist
vastavalt riigivastutuse seadusele (RT I 2001, 47, 260; RT I 2006, 48,
360), sõltuvalt faktilistest asjaoludest kas 3. või 4. peatüki sätete
alusel. Samuti ei ole välistatud võimalus nõuda intressi arvestamist
maksukohustuslase kasuks MKSi § 116 alusel juhul, kui MKSi § 130 lg 1
p-s 6 nimetatud toiming on kohaldatud tulenevalt maksuhalduri alusetust
kahtlusest tulevikus tekkida võiva maksukohustuse sundtäitmise
võimalikkuse suhtes (MKSi § 136¹ lg 1). Seda seisukohta toetab ka
Riigikohtu praktika (vt Riigikohtu 8. detsembri 2004. aasta lahendit
haldusasjas nr 3-3-1-63-04).
1MKSi § 130 lg 1 punktide 1–5¹ alusel saab maksuhaldur taotleda kinnisasja käsutamise keelumärke kandmist kinnistusraamatusse, ehitise kui vallasasja käsutamise keelumärke kandmist ehitisregistrisse, sõiduvahendi käsutamise keelumärke kandmist vastavasse registrisse, laeva käsutamise keelumärke kandmist laevakinnistusraamatusse, anda korraldus blokeerida väärtpaberid või väärtpaberikonto Eesti väärtpaberite keskregistri seaduses sätestatu kohaselt, taotleda hüpoteegi seadmist kinnisasjale või laevakinnistusraamatusse kantud laevale või tsiviilõhusõidukite registrisse kantud õhusõidukile.
2Kättesaadav: http://www.riigikogu.ee/?page=eelnou&op=ems&emshelp=true&eid=1147393&u=20110404114259 .
3 Vt maksukorralduse seaduse muutmise eelnõu 802 SE seletuskirja p-d
17–18. Kättesaadav:
http://www.riigikogu.ee/?page=eelnou&op=ems&emshelp=true&eid=1147393&u=20110404114259 .
4Vt täpsemalt: http://www.riigikogu.ee/?page=eelnou&op=ems&emshelp=true&eid=1261927&u=20110404115714 .
5MKSi § 136¹ regulatsiooni kontekstis ei ole kohane rääkida mitte maksuvõlast, vaid tulevikus tekkida võivast maksuvõlast, vaid tulevikus tekkida võivast maksukohustusest.
Sergei Jegorov,
vandeadvokaadi abi,
Advokaadibüroo VARUL