05.04.2011 Teisipäev

Uued konkurentsiõiguse reeglid tootjate ja edasimüüjate vahelistele lepingutele

Alates 2010. aasta maist kehtivad Euroopa Liidus (sh Eestis) tootjate ja edasimüüjate vahelistele edasimüügilepingutele uued konkurentsiõiguse reeglid.

Muudatustele kehtestatud üleminekuperiood lõpeb käesoleva aasta 31. mail ning selleks ajaks peavad tootjad tagama, et nende edasimüügilepingud on vastavuses kõigi uute Eesti ja EL-i konkurentsiõiguse reeglitega.

 

 

Tootja ja edasimüüja vahelised edasimüügilepingud sisaldavad sageli konkurentsipiiranguid, mis on lubatud väiksema turuosaga ettevõtetele ning keelatud suurema turuosaga ettevõtetele. Selliste konkurentsipiirangute näideteks on:

  • ainuõiguslikud edasimüügikohustused, mille kohaselt tootja müüb oma tooteid eksklusiivselt vaid ühele edasimüüjale;
  • tootjapoolsed piirangud edasimüügiterritooriumide osas;
  • edasimüüja kohustus mitte müüa konkureerivaid tooteid;
  • piirangud internetimüügile
  • ja suur hulk teisi võimalikke konkurentsipiiranguid.

Kehtivate konkurentsireeglite üksikasjalik tundmine on oluline, sest edasimüügilepinguid puudutavate konkurentsinormide rikkumine võib endaga kaasa tuua kriminaalkaristuse nii tootja kui ka edasimüüja firmadele ning juhtidele.

Kui kuni 2010. aastani kehtis reegel, et eelloetletud konkurentsipiirangud edasimüügilepingutes kehtivad juhul, kui tootja (või tarnija) turuosa ei ületa 30%, siis muudetud reeglite kohaselt on lisandunud uus tingimus. Nimelt selleks, et edasimüügilepingutes sisalduvad konkurentsipiirangud oleksid ka edaspidi lubatavad, ei tohi ka edasimüüja turuosa ületada 30% (edasimüüja turuosa arvestatakse kaubaturul, kus ta vastavaid kaupu ostab).

Seega peaksid kõik tootjad ja edasimüüjad edaspidi eksklusiivseid lepinguid sõlmides hindama ka teise lepingupoole turuosa, et välja selgitada, kas konkurentsipiirangute lisamine lepingusse on lubatud või mitte.

Endiselt on keelatud teatud räiged konkurentsipiirangud, nagu näiteks edasimüügihinna fikseerimine. Samas on lubatud edasimüügihinna soovituste andmine ning maksimaalse edasimüügihinna määramine.

Erialaslängis nimetatakse uusi konkurentsiõiguse reegleid vertikaalsete kokkulepete grupierandiks. Tihtipeale tuleb konkreetse lepingu puhul tähelepanu pöörata hulgale valdkonnaspetsiifilistele detailidele, mis eeldab asjatundlikku analüüsi. Seetõttu on tootjatel ja edasimüüjatel mõistlik lasta oma ärilepingud vastavatel õigusspetsialistidel enne 31. maid üle vaadata, et maandada konkurentsiõiguse võimalikest rikkumistest tulenevaid riske. 

Elo Tamm,
vandeadvokaat,
LAWIN Lepik & Luhaäär Advokaadibüroo


Avaldatud RUP.ee PROFIUUDISTE rubriigis

 

Küsi nõu!

  Esita küsimus

Saada vihje

Hea lugeja, meie eesmärk on teha just sellist ajakirja, nagu sulle meeldib. Pane kirja soovitud teemad ning dokumendivormid, mida tahaksid siit leida. Tehkem koostööd!
430824810 430800019636154 7356040320163199917 n255