Sealjuures plaanib õiguskantsler analüüsida, kas seadusandja võtab
piisavalt aegsasti vastu regulatsioonid, mis tagavad, et elektrituru
avanemisel kõigile isikutele oleksid kodutarbijad siiski kaitstud
ülisuurte elektrihinna kõikumiste eest.
Universaalteenuste hinnakujunduse ja järelevalve valdkonnas oli
õiguskantsleril 2010. aastal mitmeid menetlusi seoses vee- ja reovee
hinna ning soojuse piirhinnaga. Muu hulgas õiguskantsleri menetluste
tõttu on universaalteenuste hinnajärelevalve osas toimunud edasiarengud,
seisab ülevaates.
Õiguskantsler toob oma ülevaates välja 2010. aasta suvel vastu võetud
ühisveevärgi ja –kanalisatsiooni seaduse ning kaugkütteseaduse
muudatusted, millest tulenevalt hakkavad edaspidi veevarustuse ja reovee
ärajuhtimise teenuste hindasid kohalike omavalitsuste asemel kehtestama
ettevõtjad ise, seda kooskõlastatult konkurentsiameti või kohaliku
omavalitsusega. Soojuse piirhindasid hakkab kooskõlastama vaid
konkurentsiamet.
"See aitab tagada tarbijate võrdse kohtlemise, sest hindade
kooskõlastamisel lähtutakse nüüd ühtsest metoodikast. Õiguskantsler on
varem oma menetlustes leidnud, et tarbijaid võidakse ebavõrdselt
kohelda, kui soojuse piirhindasid eri Eesti paigus kooskõlastatakse
erinevate metoodikate alusel," märgib Teder.
Uute hinnakujundamise regulatsioonide vastuvõtmist tuleb õiguskantsleri
hinnangul tervitada. Muu hulgas loodab kantsler, et nüüd saab
veevarustuse ja reovee ärajuhtimise teenuste ning kaugkütteteenuse puhul
selgemaks, kes ja kuidas saab nende teenuste hindasid vaidlustada.
2011. aastal on õiguskantsleril plaanis universaalteenuste
hinnakujunduse ja –järelevalve teemaga edasi minna. Õiguskantsler
jälgib, kuidas uus muudetud hinnakujunduse süsteem nii ühisveevärgi ja
-kanalisatsiooni kui ka soojuse valdkonnas tööle hakkab, kuidas hakkab
sujuma ettevõtjate ja konkurentsiameti vaheline koostöö ning millised on
uue süsteemi kitsaskohad.
BNS