Ülemaailmne statistikapäev on korraldatud ÜRO eestvedamisel ning on
mõeldud kaasaegse ühiskonna toimimiseks vajalike andmete, info ja
teadmuse ning kõige selle eest hoolt kandvate organisatsioonide ja
inimeste esiletõstmiseks. Globaalses statistikasüsteemis on aastakümneid
erinevate rahvusvaheliste organisatsioonide eestvedamisel tehtud suuri
jõupingutusi kuid väga palju on teha. Meie oleme maailmajaos, kus
ollakse juba aastakümneid harjunud rikkaliku andmestikuga. Paljudes
arengumaades ei ole see nii iseenesestmõistetav.
1863. aastal loodi Eestimaa Kubermangu Statistika Komitee, mida võib
lugeda riikliku statistika süsteemse korralduse alguseks Eesti aladel.
1885. aastal loodi Rahvusvaheline Statistikainstituut, et tegelda
statistikaalaste teadmiste levitamise ja arendamisega. 1921. aastal
asutatud Eesti Vabariigi Statistika Keskbüroo juhataja Albert Pullerits
sai selle organisatsiooni liikmeks 1926. aastal. Võib ütelda, et sellest
ajast alates (okupatsioonide aega arvestamata) on Eesti olnud
aktiivselt rahvusvahelisel statistikaareenil esindatud. Praegusel ajal
on Euroopa Liidu sisesed nõupidamised väga tihedad, regulaarselt osaleme
ka ÜRO ja OECD statistikanõupidamistel. Arvude keele üldine arusaadavus
pakub palju võimalusi, ideid ja inspiratsiooni, kuid statistika
tegemise ajaline rütm ja ühtne metoodika vajavad väga palju kokku
leppimist, tegevuste kooskõlastamist ja isegi õigusakti jõudu.
Tänast Eesti riiklikku statistikat mõjutab peamiselt Euroopa Liidu
statistika programm. Hinnanguliselt 90% meie poolt tehtavatest töödest
on määratletud EL tasemel. Üldiselt on Eesti olnud korrektne kokkulepete
täitja ja andmete puudumist esineb vähe.
Võib väita, et Eesti statistikasüsteemi institutsionaalne korraldus on
vastavuses arenenud riikide omaga. Kuigi üks suur riikliku statistika
tegija – Statistikaamet – on ministeeriumi valitsemisalas, tuntakse ja
järgitakse statistika erapooletuse ja erialase sõltumatuse põhimõtteid
meie riigis rahuldaval tasemel. Oleme Euroopa statistikasüsteemis nende
riikide seas, kus kõik tarbijate võrdse kohtlemise põhimõte on nii
seadusega sätestatud ja praktikas järgitud.
Kui statistikaasutuses ei ole probleeme, siis on küll midagi viltu, on
ütelnud Venemaa statistikajuht mõned aastad tagasi. Nõudmised üha uute
andmete järele kasvavad ning uute andmete ettevalmistus-, töötlus- ja
avaldamistööde kiirus ei ole sageli vastavuses tarbijate ootustega.
Ajalooliselt on erinevad valdkonnad arenenud vähesidusal viisil, kuid
nähtused keskkonnas, majanduses ja ühiskondlikus elus on omavahel
keerulistes seostes. Viimastel aastakümnetel on andmetöötluse
tehnoloogiates ja tehnikates toimunud tohutu areng. Samas on kogu aeg
tulnud pingutada, et statistikaasutustes töötavate inimeste oskused
käiksid nende arengutega kaasas. Üldiselt tundub, et paljudes riikides
(ka meil) on probleeme heade tööoskustega statistikute leidmise ja
hoidmisega, eriti noorema generatsiooni puhul.
Statistikud saavad alatasa hurjutada andmete kogumisel. Tähtajaks
andmete saamine ei ole meil rahuldaval tasemel. Hilinemised panevad
pinge alla edasise töötluskava ja ohtu lubatud ajal avaldamise. Siiski
ei ole Statistikaametis karistusasutuse hoiakut. Helistame, kirjutame,
aitame – väga kannatlikult. Võtame järjest enam kasutusele olemasolevaid
andmekogusid, et dubleerimist vältida ja andmeesitaja koormust ära
hoida või vähendada. Siiski jäävad registrid alati vaesteks näitajate
(ja rikkaks kaetuse) poolest ning ei suuda statistilisi valimitel
põhinevaid töid asendada.
Statistikaameti peadirektor