Tarbijakaitseameti lauale jõudvate internetikaubandust puudutavate pöördumiste arv on aasta- aastalt suurenenud. Erinevate veebis tegutsevate müügikeskkondade lisandumine on suurendanud e-ostlejate arvu, kuid paraku ka internetikaubandusega seotud probleeme. Lõviosa kaebusest on seotud sellega, et tarbija ei saa tellitud toodet kätte ning hiljem on probleeme ka makstud raha tagasisaamisega.
Kontrolli ettevõtte tausta
Tarbijakaitseamet soovitab tarbijatel enne kauba ostmist teha omalt poolt kõik, et veenduda poe usaldusväärsuses ning kauba olemasolus. Kõige lihtsamad viisid selleks on:
- kontrollida, kas ettevõttel on registreering majandustegevuse registris http://mtr.mkm.ee/ ning äriregistris https://ariregister.rik.ee/lihtparing.py . Kui ettevõte ei ole äriregistris registreeritud kui juriidiline isik, võib eeldada, et veebipoe kaudu tegutseb eraisik;
- vaadata, kas e-poe kodulehel on olemas vajalik informatsioon ettevõtte kontaktandmete kohta ning veenduda, et need ka töötavad (nt saata kiri või helistada);
- uurida, kas veebilehel on esitatud korrektsed tellimistingimused, kauba lõpphind ja saatmiskulud, tarneaja pikkus, tellimuse tagastamise ning tühistamise tingimused. Lisaks tuleb tähelepanu pöörata sellele, kes vastutab tagastamiskulude kandmise eest ning kas ära toodud on pretensiooni esitamise ja/või garantii tingimused;
- kasuks tuleb ka tarbijakaitseameti kodulehel olev „must nimekiri“ (http://www.tarbijakaitseamet.ee/epoed-kes-ei-taida-seadusest-tulenevaid-noudeid/), kuhu kantud veebipoed, kes seadusest tulenevaid nõudeid ei täida.
Enne ühe või teise veebipoe kasuks otsustamist, tuleks otsida konkreetsete ettevõtete kohta lisainfot. Tihti võib erinevatest foorumitest välja kooruda nii mõndagi kas siis kauba mittevastavuse või tarneaegade kohta, aga samuti võib erinevate kasutajate hinnanguid lugedes saada ka kinnitust poe usaldusväärsuse ning tehingu ladusa toimimise kohta.
Hoia dokumendid alles
Internetipoest ostes tuleb kindlasti alles hoida ning välja printida kõik ostu puudutavad dokumendid – kinnitusmeilid ülekande laekumise ning tellimuse vastuvõtmise kohta ja muud asjassepuutuvad e-kirjad ning arved. Kinnituskirjade puhul tasub samas teada sedagi, et tellimuse kinnitus ja arve edastatakse reeglina automaatprogrammide kaudu, seega sellekohase e-kirja saamine ei ole täiendav kinnitus selle kohta, et e-kauplus tegutseb.
Paki kättesaamise viisi valikute korral on soovitatav kasutada lunapaki varianti, mis tähendab, et maksmine toimub pakki kätte saades.
Vautšeriportaalid
Viimasel aastal on suure osa internetikaubandust puudutavatest pöördumistest moodustanud erinevad vautšeriportaalid. Tarbijate põhimure taoliste portaalidega on ebakvaliteetne kaup või teenus või siis sootuks lubatud kaubast ilmajäämine. Tarbijakaitseametil on tulnud tegeleda mitme juhtumiga, kus vautšeriportaalis reklaamitud teenusepakkuja on oma uksed sulgenud ning jätnud tarbijad ilma nii rahast kui teenusest.
Analoogsete juhtumite vältimiseks soovitame tarbijatel hoolikamalt valida nii kupongikeskkondasid kui ka ettevõtteid, kelle teenuseid/tooteid vahendatakse. Eelnevalt mainitud nõuanded taustakontrolliks kehtivad ka vautšeriportaalide ning nende vahendatavate ettevõtete puhul.
Eraisikult ostmine
Juhul, kui veebipoe taga on eraisik, siis seadusest tulenev kaitse tarbijale ei kehti, mis tähendab, et eraisikult ostes on riskid kõrgemad ning kaitse madalam. Kui tarbija soovib siiski ostud sooritada eraisikult, siis saab ka siin teha omapoolse taustakontrolli. Mõnes portaalis on müüjatele/ostjatele lisatud hinnangu andmise võimalus, mida tasub kindlasti eelnevalt lugeda. Kui müüjal/ostjal on valdavalt mittesoovitava alatooniga ning laitvad kommentaarid, siis tasub tehingust hoiduda. Samuti võiks eraisikult ostes eelistada tehinguid n-ö. käest-kätte. Kui see võimalus puudub ning saadetis pannakse teele postiga, tuleb eelnevalt küsida üle kogu info toote ning selle võimalike puuduste kohta. Kui kaup osutub kirjeldusele mittevastanuks või jääb saamata, tuleks teistele hoiatuseks kirjutada ka vastav kommentaar selleks ettenähtud kohta.
Taustakontrolli võiksid teha ka eraisikutest müüjad. Piisav info ostja kohta aitab vältida olukordi, kus pakk kaubaga on juba teele pandud, kuid ostja ülekannet ei tee.
Tarbijakaitseamet