Eesti E-kaubanduse Liidu statistika kohaselt kasvas 2017. aastal posti või interneti teel tehtud jaemüük võrreldes 2016. aastaga 35% ning tänavuse juuni käive oli mullusest 8% suurem. Konkurentsiameti iga-aastasest postiteenuste valdkonna aruandest selgub, et 2017. aastal edastati Eestis 11,1 miljonit saadetist, mis on võrreldes eelneva aastaga 16% rohkem. Suurim mahukasv – üle 53% – toimus aga rahvusvaheliste, riigist väljuvate saadetiste puhul. Seega kasvab kogu e-kaubanduse valdkond ka meil meeletu kiirusega, seda nii Eesti-siseste saadetiste kui ka riigist välja saadetavate pakkide arvestuses.
E-poe rajamise etapid
Alguses seadke eesmärk
Enne e-poe loomist või muutmist tasub kindlaks määrata oma eesmärk, sihtturud, konkurendid ja kliendi tarbimisharjumused. Üksnes sel juhul teate, millele rõhku panna ja mida saaks senisest paremini teha.
Tegelikult ei peagi leiutama jalgratast, sest väga tihti piisab vaid positiivsest eristumisest. Mõtelge läbi, kuidas pakkuda kliendile meeldejäävat ja head kogemust, kui ta tegelikult ei astu ju reaalsesse kauplusesse sisse ega saa kaupa oma käega katsuda.
Muutke kauba tutvustamine interaktiivseks: esitlege tooteid piltide ja video kaudu ning vastake potentsiaalse kliendi küsimustele reaalajas veebipõhise suhtluskeskkonna vahendusel. Miks mitte kaasata veebipoe reklaamimisel ja arvustuste tegemisel youtuber’eid ning blogijaid!
Millist platvormi eelistada?
Enne e-poe arendamist mõtelge mitu sammu ette. Valitav e-poe platvorm võiks olla makse- ja tarnelahendustega integreeritav ning seotud füüsilise poega. Oluline on ka püsikliendisüsteem ja see, kas programm loob kliendibaasi automaatselt või peate andmeid sisestama käsitsi.
Kaaluge varakult, millised funktsioonid võiksid e-poes olla. Kindlasti võtke e-poe platvormi valides ühendust pangaga, et uurida konkreetse süsteemiga integreeritavate makselahenduste kohta. Populaarsed e-poe platvormid on WooCommerce, PrestaShop, Shopify ja Magento.
Globaalsed maksevõimalused on rahvusvahelise edu alus
Mõelge oma ärimudelile ja otsustage, kas keskendute kohalikule tarbijale, Euroopa Liidu ostjale või globaalsele turule. Kui olete oma kliendi positsioneerinud, siis tekib ka arusaam makselahenduste suhtes.
Eestis, Lätis ja Leedus piisab pangalingist, sest kõik teavad, kuidas see toimib, ning nad usaldavad pangalingi kaudu tehtavaid makseid. 80–85% e-poe ostudest toimub Eestis just pangalingi kaudu.
Võttes vastu interneti kaardimakseid, annate oma veebipoes mugava ostuvõimaluse kõigile kaardiomanikele üle maailma. Näiteks Euroopa Liidus tasutakse internetiostu eest väga sageli Visa või Mastercardi kaardiga. Seejuures ei ole krediitkaart enam ammu ainus interneti kaardimakse võimalus: ka harilik Mastercardi deebetkaart sobib veebiostudeks suurepäraselt. Deebetkaardiga veebimaksete maht on kasvanud viimastel aastatel väga jõudsalt.
Interneti kaardimakse võimaldab teha ka regulaarseid makseid ehk n-ö otsekorraldust kaardilt. Sel juhul ei pea klient iga kuu käsitsi arveid tasuma ja kaupmees ei pea talle pidevalt arveid saatma. Nii hoiate ära tehnilistel põhjustel tekkinud või unustamisest tingitud võlgnevusi. Kaardi otsekorraldust kasutavad edukalt näiteks Netflix ja Spotify.
E-pood ilma logistikateenuseta on poolik lahendus!
Vaadates Eesti turul kanda kinnitanud pakiautomaadifirmade käivet, võib julgelt väita, et siinsed inimesed on pakiautomaadiusku. Kuna Eesti logistikalahendused alates pakirobotist kuni kullerveoni on tõesti hästi arenenud, tasub e-poe omanikul sõlmida logistikaettevõttega leping, et pakkuda kliendile kiiret ja mugavat pakisaamise teenust.
Lisaks võib e-kaupmeeste kogemuse põhjal öelda, et inimestele meeldib saada asju tasuta. Seega on veebipoe suur pluss tasuta saatmine – see võiks olla üks teie konkurentsieelis.
Ostja eelistab lihtsust
E-pood olgu pigem lihtne ja personaalne: kui kaup ja teenus klienti tõesti kõnetavad, siis ei pea ta ka asjakohaseid reklaampostitusi rämpspostiks. Praegu müüb selge, kiire ja mugav lahendus! Toode ja teenus peavad olema turvalised, kvaliteetsed ja ajakohased.
Kuna üks pilt ütleb rohkem kui tuhat sõna, ärge hoidke kokku kvaliteetsetelt müügipiltidelt! Kui e-poe kujundus, toode ja teenindus teistest eristuvad, on ka kliendibaas tagatud.
E-pood ei saa kunagi päris valmis
Peale Eestis toimuvate e-kaubanduse seminaride tasub vähemalt kord aastas osaleda ka mõnel väliskonverentsil: ükski e-pood ei toimi, kui selle inimesed on koolitamata ja motiveerimata, ning igal veebipoel on alati arenguruumi.