DPD Eesti kommertsjuhi Janek Kivimurru sõnul on see ühelt poolt märk Eesti ekspordi taastumisest, teisalt aga näitab kohalike e-kaupmeeste ambitsiooni laieneda Euroopa turule.
Eesti e-kaubandus laieneb: rohkem pakke välisturgudele
„Viimase nelja aastaga on pea kolmekordistunud e-kaupmeeste arv, kes saadavad oma pakke Eestist väljapoole. See näitab, et kui kohalikul turul on keerulisemad ajad, siis konkurentsis püsimiseks ja äri jätkusuutlikkuse tagamiseks otsivad ettevõtted võimalusi laieneda välisturgudele,” tõdes Kivimurd.
Eesti elanike jaoks on pakiautomaadid jätkuvalt eelistatuim viis e-ostude kättesaamiseks. E-kaubanduse Liidu statistika näitab, et 2024. aasta purustas kõik senised rekordid – pakiautomaatidesse telliti 17 miljonit pakki, mis on aasta varasemaga võrreldes 14 protsenti ehk koguni kaks miljonit pakki rohkem.
„Tarbijate jaoks on pakiautomaadi valikul oluline kiirus. Nad eeldavad, et saavad e-ostud kätte juba järgmisel tööpäeval. Samuti eelistatakse pikalt turul tegutsenud brände ning valikul tuginetakse sageli iseenda või lähedase eelnevale kogemusele. Oluline on ka paki kättesaamise mugavus – pakiautomaat peab olema lähedal, lihtsasti ligipääsetav ning sobima inimese liikumistrajektooriga,” tõi Kivimurd välja.
Fookuses on kliendikesksus, jätkusuutlikkus ja efektiivsus
Suur väljakutse kogu pakiveosektorile on pakimahtude kõikumine ning kulude kasv. „Nädalapäevade lõikes, näiteks esmaspäevased ja reedesed pakimahtude erinevused võivad kõikuda isegi 20–40 protsenti. See pakub väljakutset ka pakiveofirmadele – kuidas tagada teenuse toimimine võimalikult efektiivselt ning kvaliteedis järele andmata ning samas optimaalsete sisendkuludega,” märkis Kivimurd.
2024. aasta lõpu seisuga oli Omniva pakiautomaatide turuosa 45 protsenti, Smartpostil 27 protsenti ja DPD turuosa kasvas 26 protsendini. Venipaki turuosa ulatus kahe protsendini.
„Uued turule tulijad võivad mõjutada nii kohalike, rahvusvaheliste kui ka Baltikumi-üleste saadetiste turgu, kuid siiski ei paista turuosa suured muutused lähiajal tõenäolised,” prognoosis Kivimurd.
Käesoleval aastal peab Kivimurd peamisteks märksõnadeks kliendikesksuse, jätkusuutlikkuse ja efektiivsuse suurendamist. „Eeldame, et ettevõtete arv, kes viivad oma e-äri rahvusvaheliseks, kasvab veelgi, mis on positiivne kogu Eesti majandusele. Tarbijakindluse kasvu, millele vihjatakse, tahaksime ka meie oodata ja loota ning see peaks ka kohalikku e-kaubandust elavdama. Milliseks see päriselt pärast kõiki maksumuudatusi kujuneb, on eraldi küsimus ning kas ja kuidas tarbijad oma käitumist muudavad, jääb praegu prognoosimatuks,” märkis Kivimurd.