Erinevad uuringud kinnitavad, et downsizing - asjade kultusest
vabanemine ning pigem emotsioonidele kulutamine kui asjadele on
tarbijakäitumise trend, mis ilmnes eriti tugevalt viimase
majanduslanguse ajal ning mille jätkumisesse usuvad paljud teadlased.
"Liigume arutu tarbimise ajastust arukama tarbimise juurde," ütleb
Marshal Cohen jaekaubanduse analüütik NPD Group'ist. Tarbijad säästavad
rohkem ja kulutavad vähem kui paari viimase dekaadi jooksul tavaks on
olnud. Ning kuna erinevad uuringud näitavad, et inimesed tunnevad ennast
seejuures õnnelikemana usuvad eksperdid, et see trend jätkub. Teine
suundumus on tarbijaeelistustes - inimesed on hakanud tegema valikuid
rohkem emotsioonide kui asjade ostmise kasuks. "Lihtsalt öeldes tähendab
see, et ostja eelistab head puhkust uuele diivanile, " ütleb Columbia
ülikooli professor Elisabeth W Dunn. Ka Chicago ülikoolis tehtud uuring,
mis vaatles ostude sooritamise ja positiivsete emotsioonide vahelisi
seoseid, leidis, et ainus kategooria, kus oli olemas positiivne seos oli
meelelahutus - puhkus, ajaviide, sport ja hobid. Sedalaadi ostuotsused
tugevdavad tavaliselt ka sotsiaalseid sidemeid - inimesed suhtlevad
omavahel rohkem, mis omakorda aitab kaasa õnnetunde tekkimisele.
Loomulikult ei ole tarbijad üks homogeenne mass ning eelpool öeldu ei
kehti kõikide kohta ütlevad uurijad. Küll aga on selge, et
müügistrateegia "siin-on-veel-üks-asi-mida-saad-osta" töötab täna veel
vähem kui eile ja homme veel vähem kui täna. Selles olukorras on
jaemüüjad uute väljakutsete ees - kuidas luua tarbijatele emotsionaalne
side oma brändiga? Enamus asjatundjaid aga ütlevad, et see oskus on
jaemüüjatel väga kesine, ainus, kes teistest selgelt esile kerkib, ja
kellelt saab õppida, on Apple.