Peamised toidukaupade ostuotsust mõjutavad tegurid on toidu maitse, värskus, kvaliteet ja hind, kodumaisus on oluline ligi pooltele tarbijaist, selgus Põllumajandusministeeriumi uuringust.
Möödunud kümnendi keskpaigaga võrreldes jääb kodumaise toidukauba eelistajaid iga aastaga vähemaks ja eriti puudutab see alla 35-aastaseid tarbijaid, kommenteeris TNS Emori uuringuekspert Aivar Voog täna uuringut tutvustades.
Kolmveerand Eesti elanikest väidab end eelistavat kodumaist toitu ja veidi vähem usub end ka ostvat valdavalt kodumaiseid toidukaupu.
Kodumaise toidukauba iseloomulikest omadustest peavad tarbijad olulisimaks harjumuspärast maitset ja värskust. Umbes pool tarbijaist peab sellist toidukaupa alati usaldusväärseks, tervislikuks ja püsiva kvaliteediga olevaks.
Kõige enam soovivad tarbijad osta kodumaist kartulit ning piima- ja lihatooteid, näiteks värske liha puhul eelistab kodumaist toodangut selle kõrgemast hinnast hoolimata 85 protsenti vastanuist. "Enamiku uuringus vaadeldud kaubarühmade puhul on kodumaiste kaupade osatähtsus vastajate hinnangul pigem tõusnud kui langenud," ütles Voog.
Aastaga on ainult kodumaiseid tooteid ostvate tarbijate osatähtsus enim kasvanud piimatoodete, valmistoitude ja maiustuste puhul. Importtoodetest on populaarseimad makaronitooted, viin ja toiduõli.
Enamikul tarbijaist on enda hinnangul vahel keeruline eristada kodumaist ja importkaupa. Selle peamine põhjus on pakendil liiga väikeses kirjas olev info, eriti valmistab see probleeme üle 50-aastastele. "Ka ei selgu pakendil olevast infost sageli tootja ning kasutatud tooraine päritolumaa – seda tõid keskmisest enam esile kõrgharidusega vastanud, kes niisugust infot enam tähtsustavad," rääkis Voog.
Hindu vaatab alati 67 protsenti ja sageli 24 protsenti inimestest. Harvem vaatavad hindu nooremad, kuni 49-aastased suurema sissetulekuga ja kõrgharidusega mehed.
Peaaegu üldse ei mõjuta otsust pikk säilivusaeg ja pakendi kasutusmugavus.
Oma toidukulude kohta peab täpset arvestust 15 protsenti vastanuist. Enam-vähem teab oma kulutusi 47 protsenti ja üldse ei pea selle kohta arvestust 38 protsenti vastanuist. Arvestades pere eelarvet saab 80 protsenti vastanud inimestest kas üldiselt või alati osta soovikohaseid toidukaupu.
Põllumajandusministeeriumi tellimusel tegi uuringu TNS Emor.
Loe lähemalt: http://www.agri.ee/public/juurkataloog/UURINGUD/2013/uuring-2012-ostueelistused.pdf