Kui sihtjaamas ei saa reisija oma pagasit kätte tuleb olukord lennujaama pagasiletis fikseerida, kuna raporti koostamine annab reisijale õiguse esitada lennuvedajale kaebus koos hüvitise nõudega ning võimaldab koheselt alustada kadunud kohvri otsinguid, selgitas Tammaru.
Tammaru sõnul tekitab mittesaabuv pagas ka olukorra, kus reisijal pole võimalik kasutada kohvrisse jäänud asju. "Kui lennujaama pagasiletis õnnestub pagasi asukoht tuvastada, näiteks on see jäänud lähtekoha või ümberistumise lennujaama ja saabub järgmise lennuga, tuleb varuda kannatust ning puudub vajadus kohvrisse jäänud esemete asendamiseks," lisas ta. Pagasi asukoha mitte tuvastamisel tasub reisijal küsida, millised on lennufirma reeglid antud olukorras toimimiseks.
"Kui pagasi hilinemine kestab niivõrd kaua, et reisijal on vaja osta rõivaid, jalatseid või muud hädavajalikku, võib reisija seda teha. Oluline on hoida alles kõik ostutšekid, et kulutusi tõendada. Kindlasti tuleks käituda mõistlikult ja soetada esemeid, mis on tõesti hädavajalikud," toonitas Tammaru. Kulutuste suuruse paneb paika rahvusvaheline õigusakt, Montreali konventsioon, millega on sätestatud vedaja vastutuse ülempiiriks ligi 1550 eurot.
Tammaru sõnul on reisijal õigus nõuda hüvitamist ka pagasis olnud asjade eest kui pagas jääb kadunuks, kuid kui pagasis olnud esemete väärtus ületab 1550 eurot, ei saa lennuvedajalt oodata suurema summa hüvitamist. Suurema väärtusega pagasi korral soovitab ta hüvitamise võimalusi küsida reisikindlustuse olemasolu korral kindlustusfirmalt.
"Reisikindlustus on tähtis ning tuleks aegsasti enne reisi vormistada, sealhulgas pakuvad kindlustusandjad erineva suurusega pagasikindlustust, mistõttu tuleb kindlustussummat valides mõelda, mida pagas sisaldab ja milline on kohvris olevate asjade väärtus," lisas TTJA nõustamisosakonna juhataja.
Kui lennuvedaja valduses on reisija pagas saanud kahjustada, näiteks pagasi lukk on katki või kohver muul viisil kahjustunud, tuleb enne parandamist või uue soetamist konsulteerida lennuvedajaga,
märkis Tammaru.
Reeglina hüvitatakse pagasi parandamise kulu makset tõendava dokumendi ehk tšeki alusel, aga kui pagasit pole võimalik parandada, on reisijal õigus summa hüvitamisele, mis kuluks uue samaväärse pagasi ostmiseks.
Tammaru juhib tähelepanu, et pagasiga seotud kaebuse esitamisel tuleb tegutseda kiiresti, kuna pagasi hilinemisest tingitud kahjude hüvitamist saab nõuda 21 päeva jooksul alates pagasi kättesaamisest. "Kui vedaja tunnistab pagasi kadunuks, tuleb reisijal kahjunõudeavaldus esitada samuti 21 päeva jooksul. Rikutud pagasi puhul on tarbijal õigus esitada kahjunõue koos kaebusega 7 päeva jooksul," lisas ta.
Esitatud kaebusest tuleb alles hoida koopia – saadetud e-kiri või lennufirma kodulehel asuva vormi kaudu esitatud kaebuse kuvatõmmis.
Kui reisiga on hõlmatud aga mitu lennufirmat ja pagas registreeritud reisi lõpuni, siis kaebust lahendab viimast lendu korraldanud vedaja. TTJA sõnul on reisijal sellest hoolimata võimalus esitada kaebus mistahes firmale kellega lennati, sealhulgas on õigus piiriüleste vaidluste puhul nõu ja abi küsida TTJA-st.
Kaebuste menetlemisega tegeleb TTJA kooseisus kuuluv Euroopa Liidu tarbija nõustamiskeskus.