Riigikogu võttis 77 poolthäälega vastu valitsuse algatatud Euroopa Liidu ühise põllumajanduspoliitika rakendamise seaduse ja halduskoostöö seaduse muutmise seaduse (72 SE) . Seadusmuudatuste eesmärgiks on eelkõige viia kehtiv Euroopa Liidu ühise põllumajanduspoliitika rakendamise seadus kooskõlla Euroopa Liidu õigusega ning täpsustada 1. jaanuaril 2010 jõustunud seaduse teksti, muutes teksti arusaadavamaks ning selgemaks. Seadust täiendatakse sätetega, mille eesmärgiks on tagada Leader-meetme rakendamine vastavalt meetme eesmärkidele ning luua võimalused Maaelu Arengu Euroopa Põllumajandusfondi toetusteks eraldatud vahendite paremaks ja eesmärgipärasemaks kasutamiseks. Samuti muudetakse seaduse sätetes sisalduvaid viiteid Euroopa Liidu õigusaktidele, kuna viidatavaid määrusi on muudetud või on need asendatud uutega. Üheks seaduse eesmärgiks on reguleerida ka enne kulutuste tegemist riigieelarvest tegevuse rahastamisega seonduvat.
80 poolthäälega võeti vastuvalitsuse algatatud taimede paljundamise ja
sordikaitse seaduse muutmise seadus (93 SE) . Seaduse eesmärk on Eesti
õigusesse üle võtta 2010. aasta lõpus jõustunud Euroopa Komisjoni
vastavast direktiivist tulenevad uued nõuded. Nimetatud direktiiviga
sätestatakse teatavad erandid looduskeskkonna säilitamiseks mõeldud
söödakultuuride seemnesegude turustamiseks. Seadusmuudatustega lubatakse
turustada söödakultuuride seemnesegu, mis on mõeldud kasutamiseks
looduskeskkonna ja geneetiliste ressursside säilitamiseks, isegi kui
nende segude koostisosad ei vasta mõnele turustamise üldnõudele. Seadus
jõustub üldises korras, v a § 1 punkt 19, mis jõustub 2012. aasta 1.
jaanuaril. 1 Riigikogu liige jäi hääletusel erapooletuks.
71 poolthäälega võeti vastu valitsuse algatatud vanema kohustuste
kindlaksmääramise ja laste kaitse abinõude rakendamise pädevuse,
kohaldatava õiguse, abinõude tunnustamise, rakendamise ja koostöö
konventsiooniga ühinemise seaduse muutmise seadus (79 SE) .
Seadusmuudatustega täiendatakse nimetatud seadust selliselt, et Eestil
oleks võimalik teha deklaratsioon vanema kohustuste kindlaksmääramise ja
laste kaitse abinõude rakendamise pädevuse, kohaldatava õiguse,
abinõude tunnustamise, rakendamise ja koostöö konventsioonile, mis on
vastu võetud Haagi Rahvusvahelise Eraõiguse Konverentsil 1996. Muudatus
tagab, et Eestis saab piiriülese elemendiga lapse ja vanema suhetes
kohaldatava õiguse kindlaksmääramisel lähtuda ühtsest regulatsioonist ja
tulevikus ei pea arvestama õigusabilepingutest tulenevaid erisusi.
Rahanduskomisjoni ettepanekul lõpetati valitsuse algatatud 2012. aasta
riigieelarve seadusega seonduvalt alkoholi-, tubaka-, kütuse- ja
elektriaktsiisi seaduse, Eesti Haigekassa seaduse, kohaliku omavalitsuse
üksuse finantsjuhtimise seaduse, kunstliku viljastamise ja embrüokaitse
seaduse, töötuskindlustuse seaduse ja prokuratuuriseaduse muutmise
seaduse eelnõu (100 SE) esimene lugemine. Eelnõuga tõstetakse alkoholi
aktsiisimäära 5%, samuti muudetakse Eesti Haigekassa seadust ja
töötuskindlustuse seadust nende seaduste alusel moodustatud juriidiliste
isikute vahendite hoidmist ja haldamist puudutavas osas. Nii Haigekassa
kui Töötukassa rahalised vahendid koondatakse riigikassasse ehk neile
kuuluvad pangakontod liidetakse riigi pangakontode kontserni koosseisu.
Haigekassa ja Töötukassa on jätkuvalt oma rahade peremehed ja saavad
igal ajal kasutada oma rahalisi vahendeid seadustes sätestatud
ülesannete täitmiseks. Rahandusministeerium maksab neile vahendite
jäägilt intressi. Kohaliku omavalitsuse üksuse (KOV) finantsjuhtimise
seaduse muudatused puudutavad KOVide laenupiiranguid ning põhitegevuse
tulude mahu ulatuses ülempiiri rakendumise edasilükkamist. Lisaks
mainitule tehakse veel terve rida muudatusi eelnõu pealkirjas mainitud
seadustes. Sotsiaaldemokraatliku Erakonna fraktsioon tegi ettepaneku
käesolev eelnõu esimesel lugemisel tagasi lükata. Ettepaneku vastu
hääletas 50 ja poolt 25 Riigikogu liiget. Seega ei leidnud
tagasilükkamise ettepanek toetust ja eelnõu suunati teisele lugemisele.
Rahanduskomisjoni ettepanekul lõpetati valitsuse algatatud
maksukorralduse seaduse ja teiste seaduste muutmise seaduse eelnõu (106
SE) esimene lugemine. Eelnõu peamiseks eesmärgiks on Euroopa Liidu
nõukogu vastavate direktiivide rakendamiseks vajalike õigusnormide
ülevõtmine Eesti õigusesse. Eelnimetatud direktiivid täpsustavad
rahvusvahelise ametiabi andmise ning välisriikidele maksustamiseks
vajalike andmete edastamise korda. Eelnõu suunati teisele lugemisele.
Kultuurikomisjoni ettepanekul lõpetati valitsuse algatatud
erakooliseaduse ja teiste seaduste muutmise seaduse eelnõu (92 SE)
esimene lugemine. Eelnõuga soovitakse muuta ülikooliseaduses
ühisõppekavade regulatsiooni, et toetada õppeasutuste koostööd
ühisõppekavade avamisel, samal ajal kvaliteedis järeleandmisi tegemata.
Et ülikooliseaduse regulatsiooni kohaldatakse ka erakoolidele ja
rakenduskõrgkoolidele, on eelnõus erakooliseaduses ja rakenduskõrgkooli
seaduses korrigeeritud viiteid ülikooliseadusele. Lisaks on eelnõuga
parandatud viga erakooliseaduses, mis seni seadis eraülikoolid võrreldes
avalik- õiguslike ülikoolidega ebavõrdsesse olukorda, nõudes
spetsialiseerunud eraülikoolidelt mitmel õppesuunal kõigil astmetel õppe
läbiviimist. Eelnõu koostamisel olid oluliseks sisendiks Tallinna
Tehnikaülikooli, Eesti Kunstiakadeemia, Tartu Ülikooli ja Eesti Muusika-
ja Teatriakadeemia väljatoodud probleemid ühisõppekavade avamisel.
Eelnõu suunati teisele lugemisele.
Majanduskomisjoni ettepanekul lõpetati valitsuse algatatud
lennundusseaduse, meresõiduohutuse seaduse ja raudteeseaduse muutmise
seaduse eelnõu (103 SE) esimene lugemine. Eelnõu eesmärk on
transpordiohutuse suurendamine lennu-, raudtee- ja laevaõnnetuste
ohutusjuurdluse korraldamise läbi. Muudatustega tahetakse koondada
transpordiõnnetuste ohutusjuurdluse pädevus ning kompetents loodavasse
sõltumatusse ning alalisse Ohutusjuurdluse Keskusesse, mille ülesandeks
on õnnetuste põhjuste väljaselgitamine, transpordiohutusalaste
soovituste ja ettepanekute formuleerimine ning nende menetlemise
jälgimine. Eelnõu sätestab aluse taolise multimodaalse (mitme
transpordiliigi õnnetusi uuriva) juurdluskeskuse loomiseks. Eesti
transpordiõnnetuste juurdlus kohandatakse rahvusvaheliselt levinud
praktikale, kus ohutusjuurdlust viib läbi sõltumatu juurdlusorgan.
Eelnõu suunati teisele lugemisele.
Maaelukomisjoni ettepanekul lõpetati valitsuse algatatud
taimekaitseseaduse ja sellega seonduvalt teiste seaduste muutmise
seaduse eelnõu (105 SE) esimene lugemine. Eelnõu eesmärk on lahendada
taimekaitseseaduse rakendamisel ilmnenud tehnilised probleemid,
ühtlustada seaduse teksti ja harmoneerida see Euroopa Liidu vastava
määrusega. Muudatused puudutavad taimetervisenõudeid,
taimekaitsevahendite ja taimekaitseseadmete kasutamisega seonduvat.
Eelnõu suunati teisele lugemisele.