73 poolthäälega võeti vastu valitsuse algatatud rahuaja riigikaitse
seaduse ja sõjaaja riigikaitse seaduse muutmise seadus (78 SE ).
Seadusmuudatuste eesmärk on täpsustada seaduste sõnastust, ajakohastada
riigikaitselisi termineid ning nimetada senine sõjalise kaitse
arengukava ümber riigikaitse arengukavaks. Sellega viiakse uuendatav
arengukava kooskõlla riigikaitse alusdokumentide loogikaga ning
võimaldatakse rakendada julgeolekupoliitika alustes ja riigikaitse
strateegias sätestatud põhimõtteid.
57 poolthäälega võeti vastu valitsuse algatatud investeeringute
soodustamise ja vastastikuse kaitse lepingute ratifitseerimise seadus
(87 SE ). Seadusega ratifitseeritakse kolm investeeringute soodustamise
ja vastastikuse kaitse lepingut: Eesti Vabariigi ja Araabia
Ühendemiraatide vahel, Eesti Vabariigi valitsuse ja Kasahstani Vabariigi
valitsuse vahel ning Eesti Vabariigi valitsuse ja Vietnami
Sotsialistliku Vabariigi valitsuse vahel. Lepingute eesmärk on luua
soodne investeerimiskliima ja tagada mõlema lepingupoole investorite
võrdne kohtlemine. Eesmärgi saavutamiseks määrab leping investeerimisega
seotud tegevuste tingimused (maksete vaba ülekandmine, investeeringute
võrdne kohtlemine, õiguste üleminek garantiilepingu korral), loob
vaidluste lahendamise korra ja reguleerib investeeringute
sundvõõrandamist ja sellega kaasneva hüvitise maksmist.
Majanduskomisjoni ettepanekul lõpetati elektrituruseaduse ja
majandustegevuse seadustiku üldosa seaduse muutmise seaduse eelnõu (83
SE ) teine lugemine. Eelnõu väljatöötamise eesmärk oli korrastada ASi
Narva Elektrijaamad Eesti Elektrijaama päästekomando rahastamist ja
töökorraldust. Tänases olukorras, kus päästekomando töökorralduse ja
toimimise eest vastutab Ida-Eesti Päästekeskus ning finantseerimise eest
AS Narva Elektrijaamad, ei ole algataja hinnangul piisavalt tagatud ei
teenuse osutamise kvaliteet ega struktuuriline läbipaistvus ning
päästekomando tegevuse pikaajaline planeerimine on raskendatud. Eelnõuga
täpsustakse elutähtsa teenuse osutajale esitatavaid nõudeid ja
tagatakse Ida-Eesti Päästekeskuse struktuuriline läbipaistvus ning
teenuse osutamise kvaliteet. Eelnõu suunati kolmandale lugemisele.
Kultuurikomisjoni ettepanekul lõpetati valitsuse algatatud
erakooliseaduse ja teiste seaduste muutmise seaduse eelnõu (92 S E) teine
lugemine. Muudetakse ülikooliseaduse ühisõppekavade regulatsiooni
eesmärgiga toetada õppeasutuste koostööd ühisõppekavade avamisel. Et
ülikooliseaduse regulatsiooni kohaldatakse ka erakoolidele ja
rakenduskõrgkoolidele, on eelnõus erakooliseaduses ja rakenduskõrgkooli
seaduses korrigeeritud vastavaid viiteid. Tehtavad muudatused toetavad
võimalust luua uusi innovaatilisi interdistsiplinaarseid õppekavasid,
mis kaasavad õppeasutuste erinevaid tugevusvaldkondi. Lisaks on eelnõuga
parandatud viga erakooliseaduses, mis seni seadis eraülikoolid
võrreldes avalik- õiguslike ülikoolidega ebavõrdsesse olukorda, nõudes
spetsialiseerunud eraülikoolidelt mitmel õppesuunal kõigil astmetel õppe
läbiviimist. Eelnõu suunati kolmandale lugemisele.
Sotsiaalkomisjoni ettepanekul lõpetati Eesti Reformierakonna fraktsiooni
ning Isamaa ja Res Publica Liidu fraktsiooni algatatud
tervishoiuteenuse korraldamise seaduse ning tööturuteenuste ja -toetuste
seaduse muutmise seaduse eelnõu (128 SE ) esimene lugemine. Eelnõu
eesmärk on luua kuni 15 000 euro suurust lähtetoestust võimaldav
toetuste süsteem alustavatele arstidele, et motiveerida neid asuma tööle
maapiirkondadesse. Toetus on ette nähtud arstidele, kes alustavad tööd
residentuuri lõpetamise järgselt kohalikes ja üldhaiglates ning
perearstipraksistes, mis asuvad väljaspool Tallinna ja Tartu
tõmbekeskuseid ja nendega piirnevaid alasid. Ühtlasi muudab eelnõu
tööturuteenuste ja -toetuste seadust selliselt, et tööotsimisel abi
saamise võimalused oleksid tööd leidva soovivatele isikutele paremini
tagatud. Eelnõu ühtlustab tööotsijate abistamise reeglistikku eelkõige
soodustuste arvestuspõhimõtete ning määrade osas. Eelnõu suunati teisele
lugemisele.
Majanduskomisjoni ettepanekul lõpetati komisjoni enda algatatud Eesti
Arengufondi seaduse muutmise seaduse eelnõu (102 SE ) esimene lugemine.
Muudatuste eesmärk on allutada riskikapitali valitsemisega seotud
Arengufondi tegevus investeerimisfondide seaduse nõuetele ja võimaldada
riigil omandada Arengufondi poolt asutatud riskikapitalifondi osakuid
või aktsiaid. Lisaks mainitule muudetakse Arengufondi tegevuskulude,
sealhulgas arenguseire finantseerimise põhimõtteid ja täpsustatakse
seoses arenguseirega läbiviidavate toimingute sisu. Eelnõu suunati
teisele lugemisele.
Maaelukomisjoni ettepanekul lõpetati valitsuse algatatud
taimekaitseseaduse muutmise ja sellega seonduvalt teiste seaduste
muutmise seaduse eelnõu (105 SE ) teine lugemine. Eelnõu eesmärk on
lahendada taimekaitseseaduse rakendamisel ilmnenud probleemid,
ühtlustada seaduse teksti ja harmoneerida see vastava määruse ning
direktiiviga. Üks muutusi võrreldes varasemaga on taimekaitsevahendite
toimeainete hindamis- ja heakskiitmise kriteeriumite ja
taimekaitsevahendite turule lubamise reeglite muutmine – nii asendub
riskipõhine lähenemine ohupõhise lähenemisega, mistõttu tulevikus ei
jõua turule taimekaitsevahendid, mis võivad avaldada inimese tervisele
kahjulikku mõju. Eelnõu suunati kolmandale lugemisele.
Riigikaitsekomisjoni ettepanekul lõpetati valitsuse algatatud
strateegilise kauba seaduse eelnõu (96 SE ) teine lugemine. Eelnõu
väljatöötamise tingis vajadus üle võtta Euroopa Liidu direktiivid.
Viimaste eesmärk on lihtsustada kaitseotstarbeliste toodete
ühendusesisese veo tingimusi ja luua asjakohane, praktikas hästi toimiv
ja nüüdisaegne strateegilise kauba kontrolli süsteem. Eelnõu suunati
kolmandale lugemisele.
Rahanduskomisjoni ettepanekul lõpetati valitsuse algatatud 2012. aasta
riigieelarve seaduse eelnõu (99 SE ) teine lugemine. Rahanduskomisjoni
esimees Sven Sester andis ülevaate rahanduskomisjonis läbi viidud
aruteludest ning ministeeriumide eelarvepositsioonide põhjaliku
käsitlemise eesmärgil toimunud kohtumistest ministritega. Eelnõule
laekus teiseks lugemiseks 25 muudatusettepanekut, lisaks esitas
rahanduskomisjon omapoolse muudatusettepaneku, mis koosneb suures osas
ministeeriumide haldusalade sisestest tehnilistest muudatusest. Samuti
lisanduvad muudatused, millega viiakse seadusest tulenevad määrad ja
piirsummad vastavusse kavandatavate seadustemuudatustega ning
täpsustunud vajadustega. Komisjon toetas Sotsiaaldemokraatliku Erakonna
fraktsiooni ettepanekut lisada täiendav kirje riigieelarve eelnõusse,
vastavalt Rahvusraamatukogu Euroopa Liidu Infokeskusele. Osaliselt on
arvestatud sama fraktsiooni liikmete ettepanekut määrata täiendavad
vahendid Eesti Rahvusringhäälingule ingliskeelsete uudiste edastamiseks.
2012. aasta riigieelarve tulude maht on 6,11 miljardit ja kulude maht
6,57 miljardit eurot. Uued muudatusettepanekud tuleb rahanduskomisjonile
esitada 21. novembril kella 18-ks. Eelnõu suunati kolmandale lugemisele
Rahanduskomisjoni ettepanekul lõpetati valitsuse algatatud 2011. aasta
riigieelarve seaduse muutmise seaduse eelnõu (114 SE ) teine lugemine.
Eelnõu eesmärk on teha muudatusi põhiseaduslike institutsioonide,
riigikantselei ja ministeeriumide eelarvetes. Suuremad muudatused
toimuvad tervishoiu ja sotsiaalse kaitse kuludes. Tervishoiu valdkonna
kulud kasvavad 836 468 eurot ehk 0,1%. Sealhulgas 509 840 eurot on
mõeldud täiendavate HIV/AIDS ja tuberkuloosi ravimite soetamiseks ja 250
000 eurot on planeeritud väikesaarte ja äärealade kiirabile 10
elustamisseadme soetamiseks. Vaba aja, kultuuri- ja religiooni
tegevusteks planeeritakse täiendavalt 89 326 eurot, millega kasvavad
valdkonna kulud 0,05%. Vahendid kasutatakse Eesti Loodusmuuseumis oleva
keskkonnahariduse keskuse arendamiseks ja Eesti Põllumajandusmuuseumi
ekspositsiooni hoone renoveerimiseks. Avaliku korra ja julgeoleku
tagamiseks eraldatud vahendid kasvavad 58 514 eurot ehk 0,02%. Vahendid
nähakse ette päästesõidukite remondi- ja ülalpidamiskulude katteks ja
kütusehinna tõusu leevendamiseks. Koostöös ministeeriumitega koostas
rahanduskomisjon 7 muudatusettepanekut, mis hõlmavad mitmeid
täpsustavaid ja tehnilisi muudatusi. Eelnõu suunati kolmandale
lugemisele.
Rahanduskomisjoni ettepanekul lõpetati valitsuse algatatud
maksukorralduse seaduse ja teiste seaduste muutmise seaduse eelnõu (106
SE ) teine lugemine. Seadusmuudatuste eesmärk on vastavate Euroopa Liidu
nõukogu direktiivide rakendamiseks vajalike õigusnormide ülevõtmine
Eesti õigusesse. Nende mõjul muutub Eesti ja teiste liikmesriikide
vaheline maksualane halduskoostöö tõhusamaks ning lihtsustub ja
ühtlustub rahvusvaheline maksude sissenõudmise menetlus ja
maksustamiseks vajaliku info vahetamise kord. Samuti täpsustuvad senise
seaduse tõlgendamisel ja kohaldamisel probleeme tekitanud sätted, mis
toovad nii maksukohustuslase kui ka maksuhalduri jaoks kaasa suurema
õiguskindluse maksumenetluses. Eelnõu suunati kolmandale lugemisele.
Õiguskomisjoni ettepanekul lõpetati valitsuse algatatud politsei ja
piirivalve seaduse, päästeseaduse, päästeteenistuse seaduse ja teiste
seaduste muutmise seadus tulenevalt asutuste ümberkorraldamisest eelnõu
(116 SE ) esimene lugemine. Eelnõu on välja töötatud seoses Päästeameti
kohalike asutuste ümberkorraldamisega ja Päästeametiga ühendamisega,
Häirekeskuse moodustamisega ning tulenevalt prefektuuride
ümberkorraldamisest Politsei- ja Piirivalveameti piirkondlikeks
struktuuriüksusteks alates 2012. aasta 1. jaanuarist. Eelnõuga tehakse
seadustes selleks vajalikud muudatused. Sotsiaaldemokraatliku Erakonna
fraktsioon ja Eesti Keskerakonna fraktsioon tegid ettepaneku eelnõu
esimesel lugemisel tagasi lükata. Ettepaneku vastu hääletas 48 ja poolt
41 Riigikogu liiget, erapooletuks jäi 1. Seega suunati eelnõu teisele
lugemisele.
Majanduskomisjoni ettepanekul lõpetati valitsuse algatatud
ühistranspordiseaduse ja riigilõivuseaduse muutmise seaduse eelnõu (115
SE ) esimene lugemine. Eelnõu eesmärk on sätestada ühistranspordiseaduse
muudatused, mis tulenevad Euroopa Parlamendi ja nõukogu rahvusvahelisele
bussiteenuste turule juurdepääsu käsitlevate ühiseeskirjade kohaldamist
reguleerivatest määrustest. Mitmed muudatused on sõnastuslikku või
tehnilist laadi. Näiteks asendub ühistranspordiluba ühenduse
tegevusloaga. Samuti on kehtiva seaduse kohaselt nii bussi- kui
taksoveol vajalik dokument sõidukikaart, eelnõu järgi jääb sõidukikaart
alles vaid taksoveo puhul, bussiveol asendatakse see ühenduse tegevusloa
tõestatud koopiaga. Komisjon korrastas eelnõu normitehniliselt ja tegi
teksti mõned sisulised täpsustused. Eelnõu suunati teisele lugemisele.
Majanduskomisjoni ettepanekul lõpetati valitsuse algatatud kaubandusliku
meresõidu seaduse ja meresõiduohutuse seaduse muutmise seaduse eelnõu
(82 SE ) esimene lugemine. Eelnõu koostati eesmärgiga viia siseriiklik
õigus kooskõlla Euroopa Parlamendi ja nõukogu direktiiviga, mis käsitleb
laevaomanike kindlustust merinõuete korral. Direktiiv on osa nn
kolmandast meresõiduohutuse paketist ja selle peamine eesmärk on
paremini tagada õnnetusega põhjustatud kahjude katmist, tugevdades
selleks kahjutasude maksmisega seotud nõudeid. Eelnõu suunati teisele
lugemisele.
Õiguskomisjoni ettepanekul lõpetati komisjoni enda algatatud
kriminaalmenetluse seadustiku ja teiste seaduste muutmise seaduse
muutmise seaduse eelnõu (123 SE ) esimene lugemine. Eelnõu kohaselt
muudetakse nimetatud seaduse jõustumise tähtaega. Kriminaalmenetluse
seadustiku ja teiste seaduste muutmise seadus, millega muudeti
jälitustegevuse õiguslikku regulatsiooni, võeti Riigikogus vastu 17.
veebruaril 2011 ja kehtestati selle jõustumise tähtajaks 1. jaanuar
2012. Muudatuste eesmärk on lükata see ühe aasta võrra edasi ja jõustada
seadus 1. jaanuaril 2013, kuna õiguskantsler tuvastas
kriminaalmenetluse seadustiku § 12615 lg 2 punktide 2 ja 3 vastuolu
põhiseadusega ning justiitsministeeriumis on ettevalmistamisel
seaduseelnõu nimetatud sätete põhiseadusega kooskõlla viimiseks ning
mitmete teiste sama seaduse jälitustegevust puudutavate sätete
muutmiseks. Eelnõu suunati teisele lugemisele.
Riigikogu