Varjumiskohad ja varjumise korraldus vajavad selgemaid reegleid
Siseministeeriumis on valminud hädaolukorra seaduse ja ehitusseadustiku muutmise seaduse eelnõu, mis kehtestab nõuded varjumiskohtadele ja varjumise korraldusele.
Avalik varjumiskoht on nähtud ette üldkasutuseks ning mitteavalik varjumiskoht konkreetse ehitise või muu objekti kasutajale. Foto: pixabay
Eesti Kaubandus-Tööstuskoda andis ministeeriumile saadetud vastuses teada, et varjumiskohtade rajamine ja varjumise korraldamine vajavad regulatsiooni, kuid kuna eelnõus on mitmeid ebaselgeid kohti, siis on koda vastu eelnõu kiirele menetlemisele.
Mitteavalike varjumiskohtade reeglid ei ole piisavalt arusaadavad
Eelnõu kohaselt jagunevad varjumiskohad avalikeks ja mitteavalikeks. Avalik varjumiskoht on nähtud ette üldkasutuseks ning mitteavalik varjumiskoht konkreetse ehitise või muu objekti kasutajale.
Koja hinnangul ei ole eelnõus piisavalt selgelt kirjas, kes ja kuidas otsustab, kas tegemist on avaliku või mitteavaliku varjumiskohaga. Sellest sõltub näiteks see, millised on päästeameti ülesanded seoses varjumise korraldamisega või millised nõuded kehtivad varjumiskohale ja selle rajamisele.
Eelnõu ja seletuskiri ei anna ühest vastust ka küsimusele, kas pädeval korrakaitseorganil on õigus otsustada varjumise vajaduse üle üksnes avaliku varjumiskoha või ka mitteavaliku varjumiskoha osas. Ebaselgeks jääb ka see, milline on päästeameti roll seoses mitteavaliku varjumiskohaga.
Kaubandus-tööstuskoda palus siseministeeriumil muuta eelnõud selliselt, et oleks arusaadav, millised nõuded hakkavad edaspidi kehtima mitteavalikele varjumiskohtadele.
Varjumiskoha rajamise kohustus ei ole selge
Eelnõu kohaselt tuleb varjumiskoha rajamisel lähtuda ehitise või muu objekti või maa-ala asukohast, kasutusotstarbest, suurusest, korruselisusest ja konstruktsioonist, varjumiskohtade ja inimeste hulgast piirkonnas ning muudest asjakohastest kriteeriumidest. Lisaks sätestab eelnõu alusel kehtestatav siseministri määruse eelnõu, millistel juhtudel tuleb varjumiskoha nõudeid kohaldada uusehitise püstitamise korral ja milliseid nõudeid ehitise rekonstrueerimise korral.
Hetkel ei ole eelnõus selgelt kirjas, kas ja milliste ehitiste puhul on kohustus rajada avalik või mitteavalik varjumiskoht. Näiteks jääb ebaselgeks, kas varjumiskoha rajamise nõudeid tuleb järgida siis, kui vabatahtlikult otsustatakse luua varjumiskoht või tuleb iga ehitise või muu objekti rajamisel või rekonstrueerimisel hinnata, kas varjumiskoha rajamine on kohustuslik.
Koda tegi siseministeeriumile ettepaneku tuua eelnõus selgemalt välja, millistes olukordades on kohustus rajada avalik või mitteavalik varjumiskoht.
Mõjuanalüüs on oluliste puudustega
Koda andis ministeeriumile saadetud vastuses ka teada, et eelnõuga seotud mõjuanalüüs on pealiskaudne ning ei vasta hea õigusloome põhimõtetele. Näiteks ehitus- ja kinnisvarasektori osas on mõjuanalüüsis üksnes välja toodud, et muudatus võib tuua kaasa ehituse ja kinnisvara hinna mõningase kasvu ning projekteerimisel ja ehitamisel tuleb arvestada lisanõuetega. Kaubandus-tööstuskoda tegi ministeeriumile ettepaneku oluliselt põhjalikumalt analüüsida eelnõuga kaasnevaid mõjusid, sh mõju ehitus- ja kinnisvarasektorile.
Eelnõu kohaselt jõustuvad plaanitavad muudatused üldises korras ehk kümnendal päeval pärast Riigi Teatajas avaldamise päeva. Hetkel ei ole teada, kas, millal ja millisel kujul eelnõu jõustub ning kas ministeerium võtab arvesse koja ettepanekuid või mitte.
Siseministeeriumi koostatud eelnõuga saab lähemalt tutvuda SIIN. Hetkel ei ole õigusaktides reguleeritud varjumise korraldust ega nõudeid varjumiskohale.
MRPeasy on lihtsasti kasutatav ERP/MRP tarkvara väiketootjatele ja hulgikauplejatele (10-200 töötajat). Müük, ostud, ladu, tootmine, raamatupidamine – kõik ühes kohas!
Lahendab kompleksselt juhtimise arvestuse ja operatiivse arvestuse ülesanded, analüüsi- ning planeerimisülesanded, automatiseerib kaubandus-, finants- ja laooperatsioone.
ERP programmi Monitor tootmisettevõtetele. Monitor sobib kõige rohkem ettevõtetele, kes vajavad täielikku ERP süsteemi, mis sisaldab kõiki tööstusettevõttele vajalikke mooduleid.
TAAVI Majandustarkvara on Eesti turul olnud juba üle 20 aasta, mille jooksul on kasutajate arv kasvanud üle 1500. Tarkvara on mõeldud igasuguses suuruses ettevõtetele.
KMD INF ja firmaautode käibemaks majandustarkvaras TAAVI Finants. Taavi Tarkvara on alati kaasas käinud pidevalt muutuva seadusandlusega ning viinud oma programmidesse sisse kõik muudatused.
Taavi Tarkvara on käinud kaasas kõigi viimaste aastate uuendustega palgaarvestuses ja suudab automaatselt hallata kogu töötasude arvestamise keerulist valdkonda.
Suno365 on mugav teenus, mis on kiirelt kasutusele võetav, alati ajakohane ning kergelt ühenduv ka kolmandate osapoolte lahendusega. Hea valik nii tänasesse päeva, kui tulevikku.
Excellent pakub spetsiaalselt Eesti turu jaoks kohandatud Books 8 ja Standard ERP pilvepõhiseid äritarkvara lahendusi, mis pärinevad HansaWorldi tooteperekonnast ja pakuvad sobiva lahenduse nii raamatupidamiseks kui ka müügi- ja laohalduseks.
NOOMi puhul on tegemist keskse tarkvaralahendusega, mis sobib hästi iga suurusega ettevõttele. NOOMi eeliseks on selle väga kõrge paindlikkustase, funktsionaalsuste rohkus ning kodumaine klienditugi.
Juba 25 aastat Eesti turul tegutsenud Unifiedpost (varem Fitek) pakub e-arve ja makseteenuseid nii väikestele kui suurtele ettevõtetele kui ka avalikule sektorile.