27.06.2011 Esmaspäev

Eesti juht arendab äri pigem minevikukogemusest lähtuvalt

Uuringust selgub, et planeerimisega Eesti ettevõtetes tegeletakse, aga valdav osa plaane on lühiajalised hõlmates üheaastast või 1-3 aastast perioodi.

Planeerimise peamise sisendina kasutatakse mineviku kogemust - vaadatakse kuidas ettevõttel varem on läinud ja täiendatakse seda oma töötajatelt saadud infoga turu võimaluste kohta tulevikus. Seejuures vaadatakse eelkõige numbreid - kuidas seni on läinud ja mis edaspidi võiks teisiti olla - ja vähem turuvõimalusi ning turuarenguid. Vaid üksikud Eesti ettevõtted olid oma mõõdikutesse lisanud lisaks finantsnäitajatele ka näiteks personali näitajad. Välisettevõtetes oli personaliprotsesside mõõtmine reegliks ning esindatud finantsidega võrdväärses mahus.

Kui plaan olemas on, siis kõige sagedamini kontrollitakse müügiplaani ja põhitegevuse täitmist: enam kui pooled ettevõtetest kontrollivad neid plaane kas sagedamini kui kord kuus või vähemalt korra kuus. Samuti kontrollitakse sageli finantsplaani täitmist: pooled ettevõtetest teevad seda kord kuus ja ligi viiendik sagedamini kui kord kuus. Muid plaane jälgitakse harvem - kvartaalselt jälgitakse enim toodete ja teenuste arendusplaani, turundusplaani, ekspordiplaani ning arendusplaani täitmist. Ka investeeringute kava täitmist jälgitakse pigem kas kvartaalselt või kord poolaastas. Strateegilist tegevuskava jälgib üle veerandi ettevõtetest kord poolaastas ja üle 40% ettevõtetest igaaastaselt. Rahvusvahelistumise plaan on jälgimisel kvartaalselt 26,8%-l ettevõtetest ning iga-aastaselt samuti 26,8%-l ettevõtetest.

Planeerimine on enamuse vastanute puhul eelkõige tippjuhtkonna või laiendatud tippjuhtkonna tegevus, samal ajal kui töö eduka teostamise võtit nähti kogu firma töötajaskonna kaasatuses. Siin on vastuolu - organiseerimise võtmeküsimuseks on delegeerimine ehk otsustamis- ja täitmisõiguse üleandmine, aga tööjaotust pole võimalik ellu viia, kui ülesannete täitjatele ei anta otsustusõigust – teisisõnu, kui juht tahab kõigi alluvate eest otsustada, siis tööjaotus ei toimi ja teostus kannatab.

Kokkuvõtvalt on finantsmõõdikute osas Eesti ettevõtted oma protsessides lähenemas välisettevõtete parimatele praktikatele, personaliprotsesside osas ollakse aga suhteliselt algtasemel. Iseloomulik on, et planeerimise parendamise võimalustena nähakse kõige enam tehnoloogia rakendamist, mitte töökultuuri, inimeste rahulolu suurendamist, organisatsioonikultuuri vmt. Teisisõnu - inimestega ei tegeleta ja ei kavatsegi tegeleda!

www.juhtimine.ee

Küsi nõu!

  Esita küsimus

Saada vihje

Hea lugeja, meie eesmärk on teha just sellist ajakirja, nagu sulle meeldib. Pane kirja soovitud teemad ning dokumendivormid, mida tahaksid siit leida. Tehkem koostööd!
430824810 430800019636154 7356040320163199917 n255