Kuna kõrge kvaliteet on ekspordi iseenesestmõistetav tingimus ja madalate tootmiskulude eelis on kadumas, tuleb konkurentsis püsimiseks paratamatult arendada keerukamaid ning rohkem lõppkasutajatele suunatud tulusamaid tooteid.
Tähtis on arendada eksportööride müügioskusi
Kriitilise tähtsusega on Eesti eksportööride müügi- ja turundusoskuste parandamine. Eksportöörid peavad välismaa kontaktvõrgustikku üheks peamiseks konkurentsieeliseks, kuid pea neljandik ettevõtjaid tunnistab samas, et see on praegu ühtlasi nende suur nõrkus.
Iseäranis keeruline on välisturgudel ärikontakte luua väikeettevõtjatel, sest neil puuduvad vajalikud teadmised.
Kui võrrelda tänaseid Eesti eksporditurge nende turgudega, millele ettevõtjad järgnevatel aastatel plaanivad keskenduda, võib märgata olulisi muutusi. Praegu tuleb peamine eksporditulu meie lähiturgudelt – Soomest, Rootsist, Lätist, Leedust ja Venemaalt –, ent 3–5 aasta pärast kavatsevad ettevõtted suunata tähelepanu sellistele turgudele nagu Norra, Saksamaa, Taani, Suurbritannia, Prantsusmaa, Rootsi ja Jaapan. Need on valdavalt tugeva majandusega arenenud riigid. Paljud eksportivad ettevõtted kavatsevad lähiaastatel oma toodetega liikuda vähemalt ühele uuele turule.
EAS nõustab üheksal välisturul
Ettevõtluse Arendamise Sihtasutus (edaspidi – EAS) on ettevõtetele hea partner. 2015. aastal olid ettevõtete käsutuses EAS-i ekspordinõunikud üheksal välisturul (Soomes, Rootsi, Norras, Taanis, Hollandis, Saksamaal, Prantsusmaal, Suurbritannias, Hiinas). Nad pakkusid esmast infot ja nõuandeid turule sisenemisel, kuid ekspordipartneri otsingu teenuse kaudu ka konkreetset abi uute ärikontaktide leidmisel.
Eksportijate turundus- ja müügioskuste parandamiseks pakub EAS ettevõtetele erinevaid koolitusi, millest kõige nõutumaks on seni osutunud kahekuuline ekspordiplaani koostamise koolitus.
Ettevõtetele pakutavatest EAS-i arenguprogrammidest saate pikemalt lugeda lähipäevil ilmuvast veebiajakirjast Raamatupidamisuudised Pluss nr 2, 2016.