Kui 2010. aastal ostsid inimesed alati või enamikul kordadel soovikohast
toidukaupa 72%-l juhtudest, siis aastal 2009 ulatus see näitaja
75% ja 2007. aastal 80%-ni. EKI sotsioloog Lia Lepane ütles
teisipäeval ajakirjanikele, et inimeste harjumused nihkuvad piirangute
poole ning mida väiksem on sissetulek, seda enam.
Harjumuste muutustest tõstsid vastanud kõige enam esile sagedasema
hindade jälgimise, sagedasema odavama kauba ostmise, ostetava koguse
vähendamise ja valmistoidu asemel ise söögi valmsitamise. Kõige suuremad
muutused on toimunud kondiitritoodete ja kookide, kommide ja
maiustuste, lihast kulinaariatoodete, karastusjookide, šokolaadi ja
šokolaadikommide, alkohoolsete jookide, jäätise, singi ja vorstitoodete
osas.
Vähem on inimesed muutnud oma harjumusi köögiviljade, kartuli,
kanamunade, leiva, linnuliha, piima, makaronide ning jahu ja tangainete
ostmisel.
Lepane lisas, et alates 2004. aastast on toiduostmise sagedus vähenenud.
Samas, mida jõukam on tarbija, seda tihemini käib ta poes. Kui 2010.
aastal käis vastanutest iga päev poes 15%, siis 2004. aastal
oli see näitaja 31%. Kaks kuni kolm korda käis mullu poes 47% vastanutest, 2004. aastal käis kaks kuni kolm korda nädalas
poes 34% vastanutest.
Inimesed ostavad oma toidukaubad peamiselt suurest toidukauplusest –
2010. aastal oli antud näitaja 80%. Väikestest toidukauplustest
ostavad toidu 19% ja turult 1% vastanutest. Lepane ütles, et
maaelanikud kasutavad väikepoode toitu ostes 36% ulatuses,
linnainimesed külastavad aga suuri poode 99%-l juhtudest. Turult
ostetakse peamiselt kala ja liha.
Kaks kolmandikku vastanutest eelistas mullu kodumaiset kaupa, 2003.
aastal ulatus antud näitaja 87%-ni. 2004. aastal, mil Eesti
liitus Euroopa Liiduga, kukkus kodumaise kauba eelistajate hulk 77%-ni. Eesti toidukaup on olulisem maainimestele ja eestalstele,
samuti jõukamatele, kes parema meelega panustavad kallimatesse
kohalikesse mahetoodetesse.
Ankeetküsitlusele vastas 1016 elanikku üle Eesti vanuses 18–74 aastat. EKI viis uuringu läbi tänavu jaanuaris-veebruaris.
BNS