19.04.2011 Teisipäev

Inimesed vaatavad aina enam toidukaupade hindu

Kui 2010. aastal ostsid inimesed alati või enamikul kordadel soovikohast toidukaupa 72%-l juhtudest, siis aastal 2009 ulatus see näitaja 75% ja 2007. aastal 80%-ni. EKI sotsioloog Lia Lepane ütles teisipäeval ajakirjanikele, et inimeste harjumused nihkuvad piirangute poole ning mida väiksem on sissetulek, seda enam.

Harjumuste muutustest tõstsid vastanud kõige enam esile sagedasema hindade jälgimise, sagedasema odavama kauba ostmise, ostetava koguse vähendamise ja valmistoidu asemel ise söögi valmsitamise. Kõige suuremad muutused on toimunud kondiitritoodete ja kookide, kommide ja maiustuste, lihast kulinaariatoodete, karastusjookide, šokolaadi ja šokolaadikommide, alkohoolsete jookide, jäätise, singi ja vorstitoodete osas.

Vähem on inimesed muutnud oma harjumusi köögiviljade, kartuli, kanamunade, leiva, linnuliha, piima, makaronide ning jahu ja tangainete ostmisel.

Lepane lisas, et alates 2004. aastast on toiduostmise sagedus vähenenud. Samas, mida jõukam on tarbija, seda tihemini käib ta poes. Kui 2010. aastal käis vastanutest iga päev poes 15%, siis 2004. aastal oli see näitaja 31%. Kaks kuni kolm korda käis mullu poes 47% vastanutest, 2004. aastal käis kaks kuni kolm korda nädalas poes 34% vastanutest.

Inimesed ostavad oma toidukaubad peamiselt suurest toidukauplusest – 2010. aastal oli antud näitaja 80%. Väikestest toidukauplustest ostavad toidu 19% ja turult 1% vastanutest. Lepane ütles, et maaelanikud kasutavad väikepoode toitu ostes 36% ulatuses, linnainimesed külastavad aga suuri poode 99%-l juhtudest. Turult ostetakse peamiselt kala ja liha.

Kaks kolmandikku vastanutest eelistas mullu kodumaiset kaupa, 2003. aastal ulatus antud näitaja 87%-ni. 2004. aastal, mil Eesti liitus Euroopa Liiduga, kukkus kodumaise kauba eelistajate hulk 77%-ni. Eesti toidukaup on olulisem maainimestele ja eestalstele, samuti jõukamatele, kes parema meelega panustavad kallimatesse kohalikesse mahetoodetesse.

Ankeetküsitlusele vastas 1016 elanikku üle Eesti vanuses 18–74 aastat. EKI viis uuringu läbi tänavu jaanuaris-veebruaris.

BNS


Küsi nõu!

  Esita küsimus

Saada vihje

Hea lugeja, meie eesmärk on teha just sellist ajakirja, nagu sulle meeldib. Pane kirja soovitud teemad ning dokumendivormid, mida tahaksid siit leida. Tehkem koostööd!
430824810 430800019636154 7356040320163199917 n255