2011. aasta juulis suurenes jaemüük eelmise aasta sama perioodiga
võrreldes Statistikaameti andmetel püsivhindades 4%, ulatudes 354
miljoni euroni. Võrreldes eelmise kuuga kasvas müük 2%.
Jaekaubandusettevõtete müügitulu oli 437 miljonit eurot, suurenedes
aastaga 11,7%.
Kuna reaalapalk on endiselt languses, tuleb mahtude suurenemine
peamiselt tuluteenijate kasvu arvel. Maksuameti andmetel kasvas tänavu
teises kvartalis tuluteenijate arv 18 000 inimese ehk 3,5% võrra. Samas
mediaanväljamakse suurus kasvas mõnevõrra keskmisest kiiremini, tuues
kaasa madalamates tuludetsiilides olevate inimeste sissetulekute kiirema
kasvu. Kuigi Eesti Panga andmetel on eraisikute hoiuste mahud jõudnud
kõigi aegade kõrgeimatele tasemetele, on see tõenäoliselt tulnud
peamiselt kõrgema sissetulekuga inimeste arvel. Seega kõrgema
sissetulekuga inimesed küll omavad võimalusi tarbimiseks, kuid
eelistavad hoiustamist. Sisekaubanduse kasvu kiirenemiseks on oluline
just madalama sissetulekuga inimeste kiirem ostuvõime suurenemine, mis
on hakanud aeglaselt ka toimuma.
Jätkuvalt pärsib kiire hinnatõus toidukaupade müügi kasvu. Kui juunis suudeti juba arvestatavat kasvu näidata, siis juulis vähenesid müügimahud aastaga 1% võrra. Samas kasvas selle segmendi ettevõtete müügitulu ligi 8%. Globaalseid trende vaadates on oodata ka toidukaupade hinnatõusu aeglustumist. IMF-i koostatav toidukaupade toorainete hindu jälgiv indeks on aasta algusest alates stabiilselt langenud, kuid eelmise aasta juuli tasemest on see ikkagi ligi 32% kõrgemal. Kui väljast tulev hinnasurve toidukaupadele väheneb, on oodata ka Eesti kaubanduses hinnataseme stabiliseerumist.
Sisekaubandus näitab pea kõigis kauplusegruppides kasvu. Majatarvete,
kodumasinate, rauakaupade ja ehitusmaterjali jaemüük kasvas aastaga 19%.
Siin võisid müüki edendada sooduskampaaniad ning hindade langus, kuna
ettevõtete müügitulu kasvas vaid 13%. Tekstiiltoodete, rõivaste,
jalatsite ja nahktoodete jaemüük suurenes aastaga 4%. Suurematest
kaupluse gruppidest langesid nii müügimahud kui ka ettevõtete müügitulud
farmaatsia- ja meditsiinikaupade, kosmeetika ja tualetitarvete
jaemüügis, vastavalt siis -9% ja -4% võrreldes eelmise aastaga.
Sõidukikaubandusega tegelevate ettevõtete müügikasvu kiirus on hakanud aeglustuma. Ettevõtete müügimahud kasvasid aastaga 18%, mis on esimese poolaasta keskmisest 13 protsendipunkti võrra aeglasem. Mootorikütuse jaemüük kasvas aastaga 3%, seda hoolimata kõrgematest hindadest. Majanduskasv on kaasa toonud ka sõitude arvu suurenemise, mis omakorda soodustab mootorikütuse müügimahtude kasvu.
Majandus- ja Kommunikatsiooniministeerium