31.08.2011 Kolmapäev

Juulis oli kaupluste käive selle aasta suurim

2011. aasta juulis suurenes jaemüük eelmise aasta sama perioodiga võrreldes Statistikaameti andmetel püsivhindades 4%, ulatudes 354 miljoni euroni. Võrreldes eelmise kuuga kasvas müük  2%. Jaekaubandusettevõtete müügitulu oli 437 miljonit eurot, suurenedes aastaga 11,7%.

Kuna reaalapalk on endiselt languses, tuleb mahtude suurenemine peamiselt tuluteenijate kasvu arvel. Maksuameti andmetel kasvas tänavu teises kvartalis tuluteenijate arv 18 000 inimese ehk 3,5% võrra. Samas mediaanväljamakse suurus kasvas mõnevõrra keskmisest kiiremini, tuues kaasa madalamates tuludetsiilides olevate inimeste sissetulekute kiirema kasvu. Kuigi Eesti Panga andmetel on eraisikute hoiuste mahud jõudnud kõigi aegade kõrgeimatele tasemetele, on see tõenäoliselt tulnud peamiselt kõrgema sissetulekuga inimeste arvel. Seega kõrgema sissetulekuga inimesed küll omavad võimalusi tarbimiseks, kuid eelistavad hoiustamist. Sisekaubanduse kasvu kiirenemiseks on oluline just madalama sissetulekuga inimeste kiirem ostuvõime suurenemine, mis on hakanud aeglaselt ka toimuma.

Jätkuvalt pärsib kiire hinnatõus toidukaupade müügi kasvu. Kui juunis suudeti juba arvestatavat kasvu näidata, siis juulis vähenesid müügimahud aastaga 1% võrra. Samas kasvas selle segmendi ettevõtete müügitulu ligi 8%. Globaalseid trende vaadates on oodata ka toidukaupade hinnatõusu aeglustumist. IMF-i koostatav toidukaupade toorainete hindu jälgiv indeks on aasta algusest alates stabiilselt langenud, kuid eelmise aasta juuli tasemest on see ikkagi ligi 32% kõrgemal. Kui väljast tulev hinnasurve toidukaupadele väheneb, on oodata ka Eesti kaubanduses hinnataseme stabiliseerumist.

Sisekaubandus näitab pea kõigis kauplusegruppides kasvu. Majatarvete, kodumasinate, rauakaupade ja ehitusmaterjali jaemüük kasvas aastaga 19%. Siin võisid müüki edendada sooduskampaaniad ning hindade langus, kuna ettevõtete müügitulu kasvas vaid 13%. Tekstiiltoodete, rõivaste, jalatsite ja nahktoodete jaemüük suurenes aastaga 4%. Suurematest kaupluse gruppidest langesid nii müügimahud kui ka ettevõtete müügitulud farmaatsia- ja meditsiinikaupade, kosmeetika ja tualetitarvete jaemüügis, vastavalt siis -9% ja -4% võrreldes eelmise aastaga.

Sõidukikaubandusega tegelevate ettevõtete müügikasvu kiirus on hakanud aeglustuma. Ettevõtete müügimahud kasvasid aastaga 18%, mis on esimese poolaasta keskmisest 13 protsendipunkti võrra aeglasem. Mootorikütuse jaemüük kasvas aastaga 3%, seda hoolimata kõrgematest hindadest. Majanduskasv on kaasa toonud ka sõitude arvu suurenemise, mis omakorda soodustab mootorikütuse müügimahtude kasvu.

Majandus- ja Kommunikatsiooniministeerium

Küsi nõu!

  Esita küsimus

Saada vihje

Hea lugeja, meie eesmärk on teha just sellist ajakirja, nagu sulle meeldib. Pane kirja soovitud teemad ning dokumendivormid, mida tahaksid siit leida. Tehkem koostööd!
430824810 430800019636154 7356040320163199917 n255