Kredex: ettemaksu küsimine vähendab eksportija konkurentsivõimet
Rukholmi sõnul on Eesti ettevõtted harjunud üldjuhul 15-30-päevase maksetähtajaga, kuid väljaspool Eestit on sageli tavaks hoopis pikemad maksetähtajad. "Näeme igapäevaselt ettevõtetega kokku puutudes tihti seda, et teiste ärikultuuride 40, 60 või isegi 90 päeva pikkused maksetähtajad üllatavad meie ettevõtteid ja toovad neile ebakindlust. Esiteks ei saa ettevõte kauba eest saadavat raha nii kiiresti, kui soovib, ja teiseks puudub tal kindlustunne, et raha kauba eest nii pika aja jooksul ikka temani jõuab," ütles Rukholm pressiteate vahendusel.
Riskide maandamiseks püütakse küsida oma toodete või teenuste eest välismaistelt partneritelt ettemaksu. "Ettemaksu küsimine ei pruugi õnnestuda, sest tihedas konkurentsis leidub alati mõni konkurent, kes suudab pakkuda oma tooteid või teenust maksetähtajaga. Kui ostjal on valida kahe sarnase toote või teenuse vahel, millel hind sama, siis saavad suure tõenäosusega otsustavaks pakutavad maksetingimused," märkis Rukholm.
Olukorra lahendus sõltub Rukholmi sõnul sellest, kas ettevõte mõtleb riskidele enne tehingu sõlmimist ja võtab nende maandamiseks midagi ette. "Kui ettevõte on enne kauba väljasaatmist oma tehingu kindlustanud, saab ta olla kindel, et juhul kui äripartner oma maksekohustusi ei täida, hüvitatakse talle tekkinud kahju kindlustusseltsi poolt. Kui aga kindlustusleping puudub, peab ettevõte pöörduma inkassosse või kohtusse, mis ei pruugi tuua kaasa saamata jäänud raha laekumist. Tekivad ka täiendavad kulud, mis eriti väike-ettevõtete puhul võivad saada lõpuks äritegevusele saatuslikuks," rääkis Rukholm.
Samas märgib Rukholm, et kindlustusseltsid ei pruugi paljude ettevõtete puhul nõustuda tehingut kindlustama. "Kui ettevõte ei suuda leida piisavalt infot äripartneri kohta ja ka kindlustusselts ei anna oma soovitust ettevõttega äritehingu sõlmimiseks, tasuks suhtuda olukorda tõsiselt ja sõlmida tehing 100-protsendilise ettemaksuga või ostjalt täiendavaid tagatisi küsides," lisas ta.