Konkurentsiamet uurib jäätmeveo ja -käituse konkurentsiolukorda
Konkurentsiameti haldusmenetluste valdkonna juhi Kadri Lepikulti sõnul on Eesti jäätmehoolduses toimumas praegu suured muutused, eelkõige seoses üleminekuga keskkonnasäästlikule ja jätkusuutlikule ringmajandusele. „Sellises olukorras on oluline tagada toimiv ja tugev konkurents, mis võimaldab ettevõtjatel tegutseda tõhusamalt ja tarbijate jaoks madalamate kuludega,“ ütles Lepikult.
Konkurentsiamet on viimastel aastatel korduvalt käsitlenud korraldatud jäätmevedu puudutavaid kaebusi. Tulenevalt sellest on amet jälginud muudatusi jäätmeveoturul ning täheldanud, et turg on aina rohkem kontsentreerunud ja ettevõtjaid, kes korraldatud jäätmevoega tegelevad, on jäänud vähemaks. Lisaks on käimas ulatuslik jäätmereform – kliimaministeeriumil on töös jäätmeseaduse, pakendiseaduse ja teiste seaduste muutmise eelnõu väljatöötamise kavatsus, mille raames plaanitavad muudatused on kavandatud jõustuma 2025. aastal. Kuna need muudatused mõjutavad ka konkurentsi, otsustas Konkurentsiamet võtta jäätmesektori sel aastal suurema tähelepanu alla.
Lisaks üldisele turuolukorrale käsitleb analüüs ka korraldatud jäätmeveo lisateenuste hinnastamist, et anda turuosalistele soovitusi konkurentsireeglitest kinnipidamiseks. Konkurentsiamet on viimase kümne aasta jooksul viinud läbi arvukaid järelevalvemenetlusi just jäätmeveo lisateenuste ebaõiglase hinnakujunduse rakendamise tõttu. Konkurentsiametil on ka sellel aastal olnud kaebusi ja algatatud menetlusi, mis puudutavad jäätmeveoga seotud lisateenuste, nagu näiteks prügikonteinerite käsivedu ja biokottide vahetust, hinnastamist. Konkurentsiseaduse pragrahv 16 punkt 1 keelab turgu valitsevat seisundit omaval prügiettevõtjal kehtestada või rakendada konkreetses jäätmeveopiirkonnas ebaõiglaselt kõrget hinda oma pakutavatele teenustele.
Näiteks 2013. aastal leidis konkurentsiamet, et Ragn-Sells AS oli kehtestanud ebamõistlikult kõrge värava avamise tasu. 2014. aastal tuvastas amet, et Eesti Keskkonnateenused AS oli samuti määranud sellele teenusele põhjendamatult kõrge hinna. 2017. aastal selgus, et Ekovir OÜ oli kehtestanud ebamõistlikult kõrge konteinerite teisaldamise tasu ning hiljuti, 2023. aasta lõpul, leidis amet, et Ragn-Sells AS oli määranud Pärnu jäätmeveo piirkondades prügikonteinerite käsitranspordile põhjendamatult kõrge hinna.
Ettevõtja langetas järelevalvemenetluse tulemusel kõnealuse lisateenuse hinda. Seejärel kaardistas konkurentsiamet lisateenuse hindasid ka teises Eesti veopiirkondades. Hinnauuringu tulemusel langetasid Ragn-Sells AS ja Ekovir OÜ konteineri käsitranspordi teenuse hindasid kokku 12 jäätmeveopiirkonnas ning nende veopiirkondade osas järelevalvemenetlust ei algatatud. Uued hinnakirjad jõustusid alates 2024. aasta jaanuarist. Viimane hinnakirjamuudatus jõustus Ragn-Sellsil 1. aprillil – ka nemad muutsid ameti soovituse peale lisateenuste hindu.
Praegu on käimas järelevalvemenetlus Eesti Keskkonnateenused AS-i suhtes, sest ettevõtja ei ole, vaatamata ameti ettepanekule alandada jäätmeveoteenusega seotud prügikonteinerite käsiveo hinda, oma hinnakirjades nõuetekohaseid muudatusi senini teinud. Vaatluse all on lisateenuse hind 16 jäätmeveopiirkonnas. Konkurentsiamet on teinud ettekirjutuse hoiatuse ning leidnud, et tegemist on konkurentsiseadue paragrahv 16 punkt 1 rikkumisega seoses ebaõiglase hinnakujundusega.
Konkurentsiamet plaanib analüüsi raames anda oma soovitused konkurentsiolukorra parandamiseks selle aasta jooksul, võttes arvesse jäätmereformiga kaasnevaid muudatusi. Analüüs valmib hiljemalt selle aasta neljandaks kvartaliks.
Konkurentsiamet teeb riiklikku järelevalvet konkurentsi-, elektri, maagaasi, kaugkütte, posti, ühisveevärgi ja -kanalisatsiooni ning raudtee, lennunduse ja sadama valdkondades.