26.03.2025 Kolmapäev

Eesti Pank: majanduse elavnemine on käivitunud

Eesti Panga värske prognoosi järgi on Eesti majanduse taastumine alanud, ent seda varjutavad kaubandustõkete oht ja hinnatõus. Tänavuseks majanduskasvuks ootab keskpank 1,5 protsenti, kahel järgmisel aastal ligikaudu 2,5 protsenti.
Eesti kaitsevõime kiireks tõstmiseks vajalikud kulutused on Eesti Panga hinnangul igati arusaadavad, kuid keskpank rõhutab, et tasub olla valvas, et kaitsekulutuste erandi kaudu ei suureneks riigieelarve puudujääk muudel põhjustel.
Eesti kaitsevõime kiireks tõstmiseks vajalikud kulutused on Eesti Panga hinnangul igati arusaadavad, kuid keskpank rõhutab, et tasub olla valvas, et kaitsekulutuste erandi kaudu ei suureneks riigieelarve puudujääk muudel põhjustel. Foto: RUP

Mõningane konkurentsivõime paranemine ühes kosuva välisnõudlusega on Eesti Panga teatel viinud ekspordi kasvule ja see pööras eelmise aasta lõpus ka Eesti majanduse tagasi kasvurajale. Kriisidest põhjustatud madalseisust välja ronimine võtab aga aega, sest Eestis on tootmine konkurentidega võrreldes järsemalt kallimaks muutunud ning sellega kohanemiseks peab paranema tootlikkus, mis toimub aegamisi.

Hinnatõusule annavad lisapanuse kõrgemad maksud

Globaalne majanduspilt on muutunud keerukamaks ja see jätab jälje ka Eesti majandusele. Praeguseks USA kehtestatud kaitsetollidel ja nendele vastuseks astutud sammudel on Eesti majandusele vähene mõju, kuid keskpank tõdeb, et kaubandustingimused võivad veelgi halveneda. See mõjutaks Eestit tugevalt, kuna oleme väike ja avatud majandus, mis toetub suuresti ekspordile. Kui USA viib ellu lubaduse kehtestada Euroopa Liidu ekspordile 25 protsendi suurune tollimaks, aeglustaks see Eesti majanduskasvu tuntavalt, kuid ei peaks kaasa tooma majanduslangust.

Toidukaupade ja teenuste jätkuvale hinnatõusule annavad lisapanuse kõrgemad maksud. Keskpank selgitas, et tänavu tõstavad elukallidust kõrgemad toidukaupade ja teenuste hinnad, sealhulgas automaks, aga ka käibemaksu ja aktsiiside kergitamine. Kokku annavad maksutõusud umbes kolmandiku hinnatõusust, mis kiireneb keskpanga prognoosi järgi aasta kokkuvõttes 6 protsendini. Kuna aasta alguses tõusis ka tulumaks, siis inimeste palga ostujõud väheneb. See piirab omakorda tarbimist ja majanduse kosumist.

Eesti inimeste kasutatav kogutulu, mis sisaldab nii pensione, muid tulusid, kui ka intressimäärade languse poolt pakutavat leevendust, püsib sel aastal ostujõu mõttes sarnasel tasemel eelmise aastaga. Olukord võiks minna paremaks 2026. aastal, sest niinimetatud maksuküüru kaotamisega väheneb maksukoormus ja suureneb keskmise netopalga ostujõud.

Töötuse määr langeb

Tööturu olukord püsib Eesti Panga hinnangul stabiilne. Eelmistel aastatel jäi tööturu reaktsioon majanduslangusele tagasihoidlikuks, hõive kahanes võrdlemisi vähe ning suurem kohanemine toimus töökoormuses. Majandusaktiivsuse kasv seega kohest värbamislainet ei põhjusta, sest esialgu saab toodangut kasvatada ka olemasolevate töötajatega. Töötuse määr praeguselt tasemelt küll langeb, aga pigem aegamisi ning osaliselt ka seetõttu, et Eestis väheneb inimeste hulk, kes otsivad tööd.

Kuna palgakasv kiirenes mullu hoolimata suurest vaba tööjõu hulgast, siis võib see keskpanga vaates viidata probleemile, et tööotsijate oskused ja tööandjate vajadused omavahel enam nii hästi ei klapi. Seda muret saab leevendada erinevate tööturumeetmetega, näiteks koolituste, praktikavõimaluste ja karjääriteenustega.

Riigirahanduse tulevik

Keskpank toonitab, et ka väga keerulisel ajal ei tohiks unustada riigirahanduse pikka perspektiivi. Uus valitsuskoalitsioon on otsustanud suurendada kaitsekulusid ning tutvustas maksumuudatusi, mis vähendaksid riigi tulevasi tulusid. Euroopa Liidus on kokku lepitud, et kaitsekulutusi saab järgmisel neljal aastal teha üsna suures mahus nii, et need ei lähe erandkorras arvesse lubatava riigieelarve puudujäägi arvestamisel.

Eesti kaitsevõime kiireks tõstmiseks vajalikud kulutused on Eesti Panga silmis igati arusaadavad, kuid keskpank rõhutab, et tasub olla valvas, et kaitsekulutuste erandi kaudu ei suureneks riigieelarve puudujääk muudel põhjustel kui täiendavad kaitsekulud. Keskpanga hinnangul tuleks kaugemas perspektiivis silmas pidada, et suurem võIakoorem tähendab ka suuremaid iga-aastaseid intressimakseid ja piiratumaid võimalusi teisteks riiklikeks kulutusteks. Juhul kui ka tulevikus on vaja suunata rohkem raha Eesti kaitsesse, oleks mõistlik leida püsiv lahendus, kuidas neid kulutusi jooksvatest tuludest rahastada.

Riigirahanduse pikk plaan, kuidas väljuda igal aastal kasvavast riigieelarve puudujäägist, annaks Eesti Panga hinnangul ettevõtjatele suurema kindlustunde investeeringute tegemisel ning soodustaks sellega töökohtade teket ja majanduse arengut.

Küsi nõu!

  Esita küsimus

Saada vihje

Hea lugeja, meie eesmärk on teha just sellist ajakirja, nagu sulle meeldib. Pane kirja soovitud teemad ning dokumendivormid, mida tahaksid siit leida. Tehkem koostööd!
430824810 430800019636154 7356040320163199917 n255