„Ettevõtjatega suheldes kostab kui ühest suust, et tänavused peamised väljakutsed on jätkuv surve palkadele, kaasnev inflatsioon ja sisendhindade kasv. Oluliselt on pihta saanud kasumlikkus, kuid sellegipoolest pingutatakse, et häid inimesi hoida,“ kirjeldab Marjan Savtšenko ettevõtjate hinnangut enda ja Eesti majanduse käekäigule.
Kasvav hinnasurve ja armutu konkurents
Nii välisturgudele kui sisetarbimisele orienteeritud ettevõtjate hinnangul on Savtšenko sõnul läbivaks märksõnaks ka armutu konkurents ning pingutada tuleb iga kliendi nimel, sealhulgas siseturul väheneva ostujõu tingimustes.
„Sisetarbimisest rääkides on suurel osal palgatöötajatel uuest aastast sissetulek kaheprotsendipunktilise tulumaksu tõusu võrra madalam, samas hinnad kasvavad endiselt. Kui veel suvel lisandub ka suurem käibemaks, jätab inimestele see veelgi vähem raha kätte ning väga paljud pered lähevad paratamatult säästurežiimile,“ rääkis Luminori äripanganduse juht. „Ainus viis sellest välja tulla on majandusele uuesti hoog sisse anda.“
Õhus on märke olukorra paranemisest
Ehkki eelnenud kaks aastat on olnud ettevõtjatele Savtšenko sõnul rasked, siis pea kõigis sektorites oodatakse olukorra paranemist ning aasta lõpus oli ka näha aktiivsuse kasvu finantseerimise vallas. Kuigi majanduses valitseb ebakindlus, on ootused kasvamas, et lähitulevik toob kaasa soodsamad tuuled.
„Paljudel eksportijatel on vahepeal vaiki olnud kliendid tagasi tulnud. Skandinaavias on samuti aktiivsus tõusmas, mistõttu detsembris oli ettevõtete aktiivsus vägagi kõrge,“ märkis Marjan Savtšenko.
„Kui välja arvata mõned üksikud sektorid, näiteks pärast aastalõpu buumi aeglustunud automüük, on majanduse aktiivsus püsinud ning üldine sentiment paraneb,“ kinnitas Savtšenko.
Savtšenko rõhutab positiivse arenguna, et üha enam Eesti eksportijaid on liikunud poolfabrikaatide tootmiselt lõpptoote valmistamisele ning investeerinud efektiivsusesse, digitaliseerimisse ja automatiseerimisse.
Kvaliteet kui konkurentsieelis
„Kui küsitakse, kuidas suudame mahus või hinnas konkureerida Hiina ja teiste Aasia riikide toodanguga, siis vastus peitub kvaliteedis. Me suudame pakkuda nõudlikele välisturgudele, nagu Kanada ja Ameerika Ühendriigid, kõrgekvaliteedilisi tooteid, mida hinnatakse ning mille eest ollakse valmis ka rohkem maksma,“ osundas ta.
Marjan Savtšenko tõi esile, et paljud ettevõtted loodavad tehisintellekti lahendustelt märkimisväärset ressursisäästu ja efektiivsuse kasvu.
„Enamik ettevõtjaid on nüüdseks soetanud AI-lahenduse tasulise versiooni ning otsivad viise, kuidas sellest kasu lõigata. Kuigi paljud ei oska tehisintellekti võimalusi veel otseselt rahaks pöörata, toob see juba praegu ressursisäästu teksti- ja pilditöötluses ning andmeanalüüsis,“ lisas Luminori äripanganduse juht.