Kui oled juht, kujuta ennast korraks ette töötaja kingadesse. Sa:
- Teed tööd, mis sulle üldiselt meeldib ja mida sa oskad.
- Teed tööd päris omal põhjusel: olgu selleks kutsumus, vajadus ära elada, toredad kolleegid, liivarand palmisaarel vms – ilmselt kompott mitmest asjast.
- Teed tööd enamalt-jaolt nii hästi kui sa oskad.
…. Ja siis tuleb sinu boss sinu juurde ja ütleb: “sa PEAD sellest nüüd
aru saama.” Ja ta käib sulle seda igal võimalikul juhul nina alla
hõõrumas. Mis tunde see tekitab? Mis tunde üldse tekitab meis käsk (sest
juhi poolt nii esitatuna – see on käsk) millestki aru saada? Hmm, käsi
hakkab mõttes kabuuri kobama, lollus on alandav… Ehkki avalikult sa
tõenäoliselt noogutad ja ütled, et said aru. Äkki läheb siis ära…
“Nad peavad aru saama” pärineb mõttemaailmast, kus juht teab kõige
paremini, kuidas asjad käivad. Ja muidugi – ta mitte ainult ei tea, vaid
ka oskab asju teha kõige paremini! Ning samuti on ta kõige
motiveeritum, pühendunuim ja innovatiivseim inimene organisatsioonis. Ta
on võidukas sõdalane, kes on omaenese küünarnukkide ja hallrakkude
najal jõudnud kaugele. Ning tema töö on otsustada ja valida, mis on
kõige parem oma töötajate jaoks. Arusaamatu on juhi vahest lihtsalt see,
et lisaks sellele, et nad ei saa aru, mida organisatsioonile on vaja,
nad ei saa ka aru, mis neile endile hea on…
Aga mis siis, kui inimesed ei hakkagi kunagi asjadest sama moodi aru
saama? Kui meil kõigil on omad põhjused asjade tegemiseks, mis mis aja
jooksul, eri eluetappides ka muutuvad? Mis siis, kui “aru saamine” ei
tähenda inimese jaoks sõna-sõnalt juhi mõtte omaks võtmist, vaid läbi
enda kogemuse, mõttemaailma, soovide prisma vaadates lahti mõtestamist
(inglise keeles “makes sense”)? Mis siis, kui organisatsiooni ja juhi
jaoks polegi vaja, et nad millestki ilmtingimata aru saaksid (vähemasti
nii, nagu juht seda loodab), vaid et nad enda ja organisatsiooni jaoks
heal ja oodatult positiivsel moel käituksid? Ja mis siis, kui juhi roll
ei ole olla alati lipuga ees vehkija ning siis nõuda inimestelt, et “te
olete kaasatud, tehke siis”? Mis siis, kui juhi roll on olla inimene,
kes võimaldab töötajatel anda parim panus, mis neil sel hetkel anda on?
Ma ei tea vastuseid. Tasub ehk katsetamist.
Raimo Ülavere,
coach,
mindsweeper.ee