Riigikontroll valis kaheksas Tallinna ja Tartu linnaga piirnevas vallas
välja kogumi uuselamuid, mille andmed ehitisregistris puudusid, ja
vaatas, kas need elamud olid kerkinud seaduslikult ning kas
vallavalitsused olid nende üle ehitusjärelevalvet tehes täitnud oma
seadusest tulenevaid kohustusi.
Auditi tulemusel tuvastas Riigikontroll, et 85-st vaadeldud uusehitisest
olid 48 ehk rohkem kui pooled kerkinud ilma ehitusloata. Enim oli
selliseid ehitisi Kiili, Rae, Tartu ja Jõelähtme vallas. Kontrollinud
olukorda poole aasta pärast, selgus, et ebaseaduslikest ehitistest vaid
veerandi puhul olid omavalitsused alustanud menetlust rikkumise
tuvastamiseks, paljude ehitiste puhul ei olnud võetud vaevaks isegi
mitte ehitise omanikuga ühendust võtta. Kõige passiivsemalt tegeldi
ebaseaduslike ehitistega Kiili vallas.
Riigikontroll leidis, et kohalike omavalitsuste seas on
ehitusjärelevalve korraldamise ees prioriteediks konkurents uute
maksumaksjate pärast. Auditi käigus selgus mitmeid juhtumeid, kus
auditeeritud vald registreeris loata kerkinud ehitise uuselanike
elukohana. Sellega võeti endale kohustus pakkuda ka oma eluaseme
ebaseaduslikult ehitanud või elamiseks mittekõlblikusse hoonesse
registreeritud uutele vallakodanikele teenuseid, millele neil on
omavalitsuse elanikuna õigus. Samuti ei olnud ükski auditeeritud
omavalitsus pidanud vajalikuks nõuda ühegi oma territooriumil õigusliku
aluseta ehitatud elamu lammutamist, tavapäraselt seadustatakse enamik
neist tagantjärele.
Samas on olemasolevate andmekogude võimalused saada suhteliselt väikese
töömahuga ülevaade tegelikust ehitustegevusest ja seda
ehitusjärelevalves rakendada, jäetud enamasti kasutamata.
Riigikontrolli kohaliku omavalitsuse auditi osakonna peakontrolör Airi
Mikli nentis, et seadusega kohalikule omavalitsusele pandud ülesanne
võib erinevatel põhjustel jääda taas täitmata, toomata omavalitsusele
kaasa mingeidki tagajärgi. „Riigikontroll ei saa aktsepteerida, et riik
ei toimi hoobade puudumise tõttu otsustavalt valdkonnas, millel on
oluline mõju nii keskkonnale kui ka inimeste ohutusele. Riigil tuleb
otsustada, kas ehitusjärelevalve korraldamine saab eranditeta olla iga
kohaliku omavalitsuse ülesanne,“ sõnas peakontrolör Mikli.
Auditeeritud omavalitsused nõustusid Riigikontrolli järeldustega ja olid
auditis välja toodud probleeme asunud lahendama ehitusküsimustega
tegeleva ametnikkonna suurendamise ja pädevuse tõstmisega.
Auditi tulemusel tõstis Riigikontroll esile Saku valda, kus oli valla
territooriumil toimuva ehitustegevuse kohta teistest auditeeritutest
oluliselt parem ülevaade ning ehitusvaldkonnas loodud ametikohtadel
tegutsesid aktiivsed ametnikud. Võrreldes teiste auditeeritutega
tuvastas Riigikontroll Saku vallas ebaseaduslikku ehitustegevust kõige
vähem, samas oli seal rikkumiste kohta tehtud kõige rohkem ettekirjutusi
ja määratud sunniraha.
Kuigi kõigi ehitatavate ja kasutatavate ehitiste üle peaks arvestust
pidama ehitisregistris, ei täida Majandus- ja
Kommunikatsiooniministeeriumi peetav ehitisregister oma eesmärki ega
sisalda ja avalikusta tegelikkusele vastavat infot. Juba alates registri
loomisest on sealt puudu suur hulk vanemaid hooneid, uuemate andmete
puhul aga ei kontrolli keegi, kas omavalitsuste poolt registrisse
sisestatavad andmed on täielikud ja õiged. Korrastades oma
territooriumil asuvate ehitiste põhiandmed ehitisregistris ja kasutades
Maa-ameti loodud kaardirakendusi, on omavalitsustel lihtsa vaevaga
võimalik muutuda ehitusjärelevalve teostamisel palju efektiivsemaks.
Riigikontroll