Ühtlasi tutvustati Tarbijakaitseameti poolt koostatud sisuteenuste
pakkumise juhendit, mille on aktsepteerinud erinevad turuosalised.
Avalikust arutelust võtsid osa Tarbijakaitseameti,
mobiilsideoperaatorite (EMT, Tele 2, Elisa), Tarbijakaebuste Komisjoni,
Eesti Ringhäälingute Liidu ning teenuste ühe vahendaja Ericsson IPX AB
esindajad. Eesmärgiks oli leida ühiselt võimalusi, kuidas perioodiliste
sisuteenuste müük muuta tarbijale turvalisemaks ja läbipaistvamaks.
Tarbijakaitseameti peadirektori Andres Sooniste sõnul on perioodiliste
sisuteenuste pakkumise turg Eestis tunduvalt vähem reguleeritud ning
head tava järgiv kui Põhjamaades. “Näiteks on analoogne juhend ja selle
rakendamise praktika olemas Soomes, Norras ja Lätis, mis koosneb
kohustuslikest ja soovituslikest reeglitest ning mis on sarnased ka
Eestis vastvalminud juhendile,” ütles Sooniste. „Eeldusel, et juhendi
soovitusi järgitakse, vähenevad oluliselt sellised olukorrad, kus
tarbijad saavad oma mobiiliarvet vaadates halva üllatuse osaliseks, kuna
sinna on nende teadmata lisandunud kopsakas summa mõne meelelahutusliku
sisu eest,” seletas Sooniste
Kuna Eesti tarbijatelt laekub perioodiliste sisuteenustega seotud
probleeme ja küsimusi ametisse järjest rohkem, on Tarbijakaitseamet
otsimas efektiivseid lahendusi antud teenuste läbipaistvuse
suurendamiseks ja tarbijate eksimisvõimaluste vähendamiseks Tänase
paneeldiskussiooni raames tutvustaski Tarbijakaitseamet sisuteenuste
pakkumise juhendit. See on esimene oluline samm mobiilsideoperaatorite
ja meelelahutusteenuste pakkujate tegevuse suunamiseks läbipaistvuse
suurendamisele tarbijate jaoks probleemsetes valdkondades.
Lisaks seadusest (tarbijakaitseseadus, reklaamiseadus, infoühiskonna
teenuse seadus jm) tulenevatele kohustuslikele nõuetele on juhendis ära
toodud ka soovituslikud reeglid vastavas valdkonnas tegutsejatele.
Juhend täpsustab ja annab suunised teenuse pakkumise viisi ja reklaami valdkonnas, sealhulgas:
- esmakordsel lugemisel peab tarbija selgelt aru saama, millega on tegemist ning mis on teenuse maksumus;
- oluline info peab olema kontrastsel taustal, selge ja arusaadav;
- teenuse kasutamist peab olema võimalik piirata (nt alaealised jt);
- teenus peatatakse automaatselt, kui näiteks mobiilinumber on tagastatud või selle kasutamine peatatud.
“Väga hea meel on tõdeda, et juhendi koostamisel saime aktiivset tagasisidet ka turuosalistelt endilt. Tänaseks paberile pandud juhendi mõtted võiksid kujuneda heaks tavaks kogu mobiilsete sisuteenuste sektorile Eestis,” sõnas Tarbijakaitseameti peadirektor.
Mobiilsete perioodiliste sisuteenuste pakkumise täieliku juhendiga saate tutvuda Tarbijakaitseameti koduleheküljel http://www.tarbijakaitseamet.ee/index.php?id=14627
Perioodilised sisuteenused on pideva nädala- või kuutasuga teenused, mis perioodiliselt (näiteks kord nädalas) pakuvad teenusega liitunutele uut meelelahutuslikku mobiilisisu (helinaid, taustapilte, horoskoope jne). Perioodilisi sisuteenuseid reklaamitakse nii trükimeedias, televisioonis kui ka internetis. Veebipõhiste mängude ning testide („Telli uued ägedad helinad oma mobiilile“, „Kui kaua sa elad?“, „Telli oma armuhoroskoop!“) läbimine võib pahatihti lõppeda tarbija teadmata perioodilise sisuteenusega liitumisega, mille eest tuleb igakuiselt tasuda. Summa lisandub telefoniarvele seni, kuni klient ise lepingu katkestab.
Tarbijakaitseamet