Uuringu peamiseks eesmärgiks oli tuvastada:
- kui kindlalt võivad tarbijad ennast piiriüleseid internetioste sooritades tunda,
- kuivõrd täidavad e-kauplejad oma Euroopa Liidu õigusest tulenevaid kohustusi,
- kas Euroopa Liidu siseselt on ostude sooritamine võimalik olenemata tarbija asukohariigist.
Uuringu tulemused kinnitavad, et piiriülese E-kaubanduse olukord on
tavatarbija seisukohalt märkimisväärselt paranenud - 94% uuringu raames
tellitud ning makstud kaupadest jõudis ka reaalselt tellijani, samas
2003. aastal läbi viidud samalaadse uuringu kohaselt oli antud protsent
vaid 66. Paraku selgus uuringu tulemusel, et Euroopa Liidu ühtne
siseturg toimib tavatarbija jaoks siiski piiratult ning vaid teatud osa
kauplejaid on valmis müüma kaupu piiriüleselt ehk teise riiki.
Palju puudusi avastati tarbijale avaldatava ostueelse teabe osas -
hinnateave oli korrektselt avaldatud 91% kauplustest. 90% läbivaadatud
kodulehtedest oli kaupleja ärinimi kergesti leitav, 8% kauplustest tuli
kaupleja andmeid põhjalikumalt otsida ning 2% kauplustest ei olnudki
kaupleja nime võimalik leida. 12% E-kauplustest ei avaldanud tarbijale
kauplejaga kontakteerumiseks ühtegi E-postiaadressi.
Tarbija seaduslikust õigusest lepingust taganeda ning tellitud kaupade
eest raha tagasi küsida, teavitas vaid 82% kauplustest. Paraku 20% antud
kauplejatest andis taganemisõigusest ebaõiget teavet, mis ei olnud
kooskõlas seadusega. Tarbija seaduslikust pretensiooni esitamise
õigusest kaubal ilmnevate puuduste korral teavitas tellijaid 37%
kauplejatest. Tellitud ja makstud kaupade kättetoimetamise ajast
teavitati 74% juhul.
Kõik tellitud ning kättetoimetatud kaubad saadeti uuringu raames
kauplejatele tagasi, tuvastamaks, kuidas rakendub tarbijate seaduslik
õigus sidevahendi abil tellitud kaupadest ilma põhjenduste ning
selgitusteta loobuda ning raha tagasi saada. Selgus, et 85% juhtudest
maksti tagastatud kaupade eest tarbijale raha tagasi, 9% juhtudest
tellitud ja kauplejale tagastatud kaupades eest tarbijale raha ei tagastanud, 3% tellitud ja
makstud kaupadest ei jõudnudki tarbijani, kuid tarbijale tagastati
makstud raha, 3% tellitud ja makstud kaupadest ei jõudnud tarbijani ning
kaupleja ei tagastanud ka tasutud summat. Seega põhjustas müüjapoolne
kohustuste täitmata jätmine 12% tellijatest konkreetset rahalist kahju.
Kokkuvõtvalt võib järeldada, et piiriülene E-ostlemine ei ole sugugi
alati võimalik ka Euroopa Liidu piires, sest tarbija asukohamaa erinevus
müüja asukohamaast võib piirata müüja huvi tehingu sõlmimiseks.
Märkimist väärib ka asjaolu, et enam kui 50% uuringu raames vaadeldud
E-kauplustest ei tagasta tarbijale kauba tagasisaatmisega seotud
kulusid. Samuti on oluliseks järelduseks, et E-kauplused ei täida alati
oma kohustusi , jagades ostueelset ning tarbija õigusi puudutavat
teavet piiratult, mis võib tarbija seisukohast olla negatiivsete
tagajärgedega. Eelkõige puudutab see tarbija õigust lepingust taganeda
ja raha tagasi saada.
Tarbijakaitseamet