Kuidas toimub vargus?
Vargused võib tinglikult jagada kahte tüüpi:
Esimene vargusetüüp on tavaline raha varastamine, mille paneb toime
pettur ise. Töötaja puutub füüsiliselt kokku varaga ja võtab seda
endale. Kõige sagedamini toimuvad seda tüüpi vargused ettevõttetes, kus
töötajatel on ligipääs üheaegselt raamatupidamise või laoprogrammile,
kassaaparaadile ja pangakontole. Kõige lihtsam viis raha varastada on
võtta see endale enne raha registreerimist kassaaparaadis või siis
vähendada klientide käest saadud summasid. Näiteks jäemüügikaupluses,
kus kliendid tasuvad ostude eest sularahas, on selliste toimingute
tulemuseks tegelikust väiksem päevasissetulek kassas ja tegelikust
suuremana näidatavad kaubavarud.
Peenem raha varastamise viis on varastada raha, mis on juba jõudnud
raamatupidamissüsteemi (ehk siis raha oli saadud kassast või pangaarvelt
ning nende tehingute järgi olid tehtud vastavad raamatupidamiskanded).
Valikuvõimalusi ei ole siin petturil kuigi palju: kas hävitada või muuta
raamatupidamimiskirjeid. Seda võib teha manipuleerides kassaaparaadi
lindiga või moodustades raamatupidamiskandeid, mis “katavad“ raha
laekumise ühelt kliendilt teisele või siis näidatakse fiktiivselt kauba
tagastamist lattu ja fiktiivselt raha tagastamist kliendile. “Katmise“
puhul käib asi nii: kassapidaja saab kliendilt raha, mille ta hiljem
võtab kassast välja. Kuna kliendi debitoorne võlgnevus on kustutamata ja
selle kustutamise tähtaeg on kätte jõudnud, siis krediteerib
kassapidaja järgmise raha laekumisega tolle kliendi võlgnevuse, lükates
sel viisil raha kadumise avastamise võimalust edasi.
Petturid, kellel on ligipääs keerulisematele raamatupidamistehingutele,
võivad varastada käibemaksu, mida ettevõte arvestab, kusjuures selline
vargus võib näiteks toimuda raamatupidaja kontrolli all olevatele
ettevõttetele võltsitud müügiarvete väljastamise teel või maksuhalduri
kontolt enammakstud maksusummade tagastamise teel. Viimasel juhul võib
raamatupidaja, kellel on juurdepääs nii tarnijate registrile kui ka
maksuameti ettemaksukontole, pidevalt kunstlikult vähendada
raamatupidamises tagastamisele kuuluvad summad, kajastades osa
käibemaksust kuludes, kusjuures deklareerimisele paneb ta reaalse
käibemaksu, mida ettevõttel on õigus arvestada. Reaalse enammakstud
käibemaksu ja raamatupidamises kajastatud käibemaksu vahe võib
raamatupidaja üle kanda tema kontrolli all olevale firmale.
Teist tüüpi rahavarguste alla kuuluvad sellised juhud, kui töötaja
ei puutu otseselt rahaga kokku ja paneb toime varguse vahe- või
abidokumentide (arvete, maksekorralduste, palga- või haiguslehtede
abil).
Fiktiivsed arved võivad laekuda nii varifirmadelt, kui ka reaalsetelt
firmadelt, mille kauba või teenuse saajaks ei olnud siiski firma, vaid
pettur ise. Nii ostis näiteks kõigile tuntud Galojan endale luksuskaupu,
esitades arved maksmiseks mittetulundusühingule, mille esimeheks ta
oli. Vahel läks asi päris absurdseks – briti kaupluste arved olid
esitatud eurodes, mitte naeltes.
Palgalehtede puhul võib pettur võltsida töötunde, boonuseid ületundide
või teatud tulemuste saavutamise eest, tunnitasu või lisada isegi
aruandekohustuslikud inimesed, kes võivad osutuda lihtsalt “surnud
hingeteks“.
Kui raamatupidaja teeb oma mahhinatsioone mitte üksi, vaid kellegagi
koos, näiteks komisjonitasu eest töötavate agentidega, siis sellised
agendid võivad tõsta oma müüginäitajaid, et suurendada saadavat
komisjonitasu. Müügimahud korrigeeritakse tavaliselt järgmise perioodi
arvelt, näiteks, kauba tagastamise või mahaarvamise abil.
Raamatupidaja võib tegeleda sellistele isikutele ravikindlustuse
vormistamisega, kes ei ole ettevõttes kirjas, suurendades sellega
ettevõtte maksukoormust või siis teha topeltväljamakseid võltshaiguslehe
esitanud töötajale. See toimub nii: raamatupidaja kannab Haigekassa
registrisse oma töötu sugulase kui ettevõtte töötajat, seejärel see
sugulane käib arsti juures, saab ravi jne. Pärast seda kustutab
raamatupidaja vastava kande Haigekassa registrist ära ning jätab
ettevõtte vastutama maksude maksmise eest töötaja puhul, kes tegelikult
ei ole selles ettevõttes kunagi töötanudki.
Kuidas seda vältida?
Selleks, et luua ettevõttes soodne finantskuritegude ennetamise keskkond, tuleb alustada töötaja töölevõtmise hetkest. Tööandja peab selgelt teadma, keda ta võtab tööle: mis inimene on ta, missugune on ta haridus, sotsiaalne keskkond ning millised on ta suhted seadusega. Ettevõttes peavad olema kehtestatud selgelt määratletud sise-eeskirjad, ametijuhendid ning kõigile arusaadavad käitumise standardid, mida tuleb rakendada tippjuhtkonnast alates. Igasuguseid distsiplinaarmeetmeid, kui nad ettevõttes on kehtestatud, tuleb rakendada õiglaselt ja võrdselt kõigi töötajate suhtes ilma eranditeta, et töötajad selgelt mõistaksid mängureegleid ning järgiksid neid.
Strateegilisel tasandil peab ettevõtte juhtkond tegema nende riskide
analüüsi, mis kaasnevad selle äriga, mida ta juhib. Tuleb välja töötada
metoodika, mille põhjal peab näiteks väliskonsultantidest ja juhtkonnast
koosnev komisjon klassifitseerima sellele ettevõttele omaseid riske ja
puudujääke kontrollisüsteemis ning välja töötada meetmed rikkumiste
vältimiseks.
Pärast seda, kui analüüsi meeskond identifitseerib nõrgad lülid
ettevõtte kontrollisüsteemis, peab ettevõtte juhtkond kasutusele võtma
meetmed, et neid kõrvaldada.
Praktikas peavad need meetmed sisaldama järgnevat:
-
kohustuste jagamine;
arvutisüsteemidele juurdepääsu erinevate tasemete tekitamine;
juhtkonna poolt oluliste tehingute kohustuslik kinnitamine; regulaarne aruandluse andmete ja raamatupidamisregistrite andmete vastavuse kontroll;
(loomulikult ka) varade ja kohustuste inventuuri perioodiline läbiviimine. Soovitav on võimalusel kaasata erapooletuid eksperte.
Konkreetsete kontrollimeetmete efektiivsuse hindamiseks ning selleks, et
juhtkonnal oleks täielik pilt ettevõttes toimuvast peaks soodustama
vaba infovahetust töötajate ja kõrgema astme juhtkonna vahel. Peale
selle peaks ettevõtte juhtkond jälgima ka informatsiooni, mis võib
mõjutada äri ning teavitama sellest kõiki, keda see informatsioon võib
puudutada. Teisisõnu, nii väline kui sisene informatsioon peaks jõudma
adressaadini.
Efektiivse kontrollisüsteemi tagamiseks tuleks ettevõttes teostada ka
seiret, mis seisneb perioodilises kriitilise pilguga olemasolevate
kontrollimeetmete ülevaatamises, aruandluse analüüsimises ebatavaliste
kõrvalekallete avastamiseks, tegelike tulemuste planeeritud näitajatega
võrdlemises ning siseauditi läbiviimises sõltumatute ekspertide poolt.
Kokkuvõtteks võib öelda, et tõhus sisekontrollisüsteem koosneb viiest komponendist. Need on:
- ettevõtte sisekeskkonna loomine;
nõrkade kohtade hindamine;
kontrollisüsteemide rakendamine;
infovahetus ettevõttes;
rakendatud meetmete tõhususe seire.
Sõltumatute ekspertide kaasamine igas sisekontrollisüsteemi loomise etapis on eriti oluline ettevõtte omanike seisukohast, kuna see tagab objektiivse hinnagu andmist ettevõtte olukorrale ning aitab avastada võimalikud probleemid juhtkonna juhtimistegevuses.
Alexander Belov,
konsultant
Donoway Advisory
Avaldatud RUP.ee PROFIUUDISTE rubriigis