Minu arvates on juhtimise õppimine elukestev protsess ja siin ei saa
keegi pidada ennast täiuslikuks. Samas on see koolitee väga põnev, sest
iga päev on võimalik midagi juurde õppida ja iga samm viib sind lähemale
sihile olla hea juht.
Kõikidele suurtele juhtidele on omane see, et nad on äärmiselt
karismaatilised ja teistele innustavalt mõjuvad isiksused, ometi leiavad
nad aega teisi kuulata ja nende tegemiste vastu huvi tunda.
Karismaatilisust ja innustavat mõju ei saa õppida, need omadused
lihtsalt kas on või ei ole. Allpool käsitlen aga mõningaid olulisi
oskusi, mida saab õppida ja arendada.
Käsitlen viit põhimõtet, mille tundmist ja arendamist pean enda juures
oluliseks. Loodan, et saan ühel päeval öelda, et valdan neid oskusi.
Samuti tahaksin jagada mõtteid sellest, kuidas need põhimõtted on
viimase viieteistkümne aasta jooksul minu jaoks minu töös oluliseks
saanud. Põhimõtted ei ole esitatud tähtsuse järjekorras, sest nad kõik
on minu jaoks ühtviisi olulised. Loomulikult ei ole see nimekiri
ammendav, sest igapäevases juhtimistöös on olulised ka paljud muud
valdkonnad.
Ole alati avatud ja räägi inimestega – talk when you walk
Üks
igapäevase juhtimistöö dilemmasid on vajadus leida aega inimeste
kuulamiseks. Juht lihtsalt peab selle aja leidma. Inimeste kuulamine, et
teada saada, mida nad öelda tahavad, on äärmiselt tähtis. Ei ole isegi
oluline, et sa saaksid teist igas tema mures aidata või iga probleemi
lahendada. Tähtis on lihtsalt kuulata, sest see loob inimestele tunde,
et neist hoolitakse ja et keegi tunneb nende tegemiste vastu huvi.
Julgusta inimesi rääkima, palu, et nad usaldaksid sulle oma muresid ja
hoia oma uks avali. Viimast mõtlen otseses mõttes: minu kabineti uks on
alati avatud. Meie suhtlemise avatus on viimase viieteistkümne aasta
jooksul oluliselt paranenud. Mäletan, et kunagi panid osad juhid omale
isegi valgusfoori kabinetiukse peale, mis näitas vastavalt siis kas
rohelist, kollast või punast tuld! See andis alluvatele väga selge
sõnumi… Juhtide ja töötajate vaheline kommunikatsioon on palju
paranenud, kuid me oleme endiselt rootslastest kaugel maas.
Kahtle oma eeldustes
Küsi endalt aeg-ajalt, miks sa teed seda, mida
sa teed – ära kunagi võta asju iseenesestmõistetavana. Võib-olla tuleks
olemasolevaid eeldusi korrigeerida, täiustada või koguni täiesti pea
peale pöörata. Mõnikord oleme me, allakirjutanu sealhulgas, liiga
tagasihoidlikud või hõivatud, et küsida oma inimestelt, mida nad tahavad
ja mida oluliseks peavad. Teadmine sellest, mida sinu töötajad tahavad
ja mida mitte, aitab vältida valesid ootusi mõlemal poolel. Ole aus ja
sirgjooneline, kuid poliitiliselt korrektne, sest enamasti tekib
frustratsioon töö juures just nurjunud ootustest. Endast rääkides tuleb
märkida, et viisteist aastat tagasi oli mul väga raske tunnistada, et
olin midagi valesti teinud või et minu seisukoht ei olnud õige. Enam ma
seda ei karda. Vastupidi, mul on sellest ainult hea meel, kui keegi
oskab nõu anda, kuidas mõnda asja paremini teha.
Küsi nõu ja abi – ole uhke, aga tagasihoidlik
Ükski juht ei tea
kõike. Tegelikult on üsna kardinaalne viga mõelda – ma ei vaja kellegi
abi, ma ei saagi kelleltki abi paluda, sest ma olen oma ettevõttes kõige
kõrgemal positsioonil. Samas on see eeldus juhtide poolt väga inimlik
käitumine, sest nad peavad paistma tugevad oma töötajate ees. Kuid sama
inimlik on, et igaüks meist vajab aeg-ajalt abi. On hea, kui sul on oma
mentor, kes ei ole sinu kolleeg ja kellega sa saad mitteametlikus
atmosfääris kõike arutada. Ära karda nõu küsida. Jällegi oma kogemustest
rääkides tuleb nentida, et minule oli selline „ma-tean-kõike“ hoiak
omane palju aastaid. Kuid siis õppisin ma kahte asja: ma ei tea kõike,
kaugel sellest, ja tegelikult on väga väsitav püüda kõiki võimalikke
asju teada ja osata – tegelikult on see lausa võimatu. Praegu püüan
küsida võimalikult paljude inimeste arvamust igasuguste igapäevaste
teemade kohta. Samuti püüan endale aeg-ajalt meelde tuletada, et vaja on
kahe jalaga maa peal seista ja mitte liiga enesekeskseks muutuda.
Mitmekesisus on rikkus
Kui inimesed tegutsevad ja töötavad keerulisi
ülesandeid lahendades alati sama rutiini järgi, siis tuginevad kõik ka
samadele eeldustele. Loomulikult püüame me kõik ühtemoodi saavutada oma
töös kõrgeid tulemusi ning seda taset sarnaste ülesannete täitmisel
hoida nii palju kui võimalik. Sellegipoolest tasub aeg-ajalt testida
enda ja teiste seisukohtade paikapidavust, sest ükski teenus ega toode
ei ole kunagi täiuslik. On tõsi, et me vajame reegleid ja korda, kuid
aeg-ajalt tuleks siiski põhimõtete kehtivust kontrollida ja püüda
läheneda asjadele teise vaatenurga alt. Paljude hiljem edukaks kujunenud
lugude kohta on algul arvatud, et need kukuvad läbi. Hea näide sellest
on lühisõnumite leiutamine. Kui SMSid 80ndatel kasutusele tulid, võtsid
paljud teenuse vastu hoiakuga, et tegemist on mobiiltelefoni ühe
tähtsusetu lisafunktsiooniga, millest ei saa kunagi igapäevaselt
kasutatavat populaarset teenust. Usun, et täna on paljud meist teist
meelt.
Ära karda vigu tunnistada!
Eksimine on väga inimlik. Samuti on
inimlik püüda oma vigu varjata või neid teistele väiksemana näida lasta.
Kuid tõde on see, et me kõik teeme vigu. Vigade juhtimine on keeruline,
sest ühest küljest me teame, et hea oleks vigu mitte teha, kuid teisalt
on vead head, sest nendest saab õppida. Kui suur viga on tehtud, tuleks
vea teinud inimesele püüda selgeks teha, milles vea olulisus seisneb,
püüda koos mõista, miks viga tehti, õppida sellest ja aru saada, et kui
selline viga peaks korduma, siis toob see kaasa teatud tagajärgi. Vigade
kohta tagasiside andmisel on väga oluline hoiduda emotsioonidest.
Julgeksin öelda, et selles valdkonnas oleme me ennast kõvasti
parandanud. Minu arvates on põhjuseks see, et me oskame paremini
suhelda, meil on võimalik käia headel koolitustel ning nooremad
põlvkonnad ei tunne juhtide ja autoriteetide ees nii suurt aukartust.
Loodan, et leidsite nendest mõtetest midagi enda jaoks huvipakkuvat.
Tegelikult ei ole need päris minu enda mõtted, vaid pigem palju
kogenenumate ja targemate meeste mõtted, kellelt mul on olnud au
nõuandeid saada. Iga päev on koolipäev: jaga, hinda ja naudi seda koos
oma inimestega.