"Idee ise on teretulnud, aga meid häirib kilovatipõhisus, mis on sellisele maksustamisele liiga kitsas vaatevinkel. Riik üritab erisoodustust vaadata ainult saadud soodustuse vaatenurgast, aga meie meelest on see liiga kitsas vaatenurk – arvesse tuleks võtta igasuguseid mõjusid," ütles AMTEL-i juht Sulev Narusk lehele.
Tema hinnangul oleks õigem võtta aluseks hoopis süsihappegaasi (CO2) emissioon, mida kasutatakse autodega seotud maksude puhul enamikus Euroopa Liidu riikides.
Lisaks ei toeta AMTEL plaani osa, kus sõiduautode puhul, mis on vanemad kui viis aastat, rakendataks lisaks kordajat 0,75, et võtta arvesse auto turuhinna langust. "Kui anname soodustuse vanale autole, siis on see signaal, et mine osta Kesk-Euroopast vana kasutatud auto ja saad maksusoodustust. Nagunii kannatab Eesti suhteliselt vana autopargi all," märkis Narusk.
Rahandusministeeriumi asekantsler automüüjate kriitigaga ei nõustu. Emissioonipõhist maksustamist on ministeeriumi hinnangul keeruline läbi viia, sest vanematel autodel ei ole CO2 emissiooni tehnilisse passi märgitud ja lisaks pole ministeeriumi teatel vanemaid autosid õiglane maksustada samaväärselt uutega.
Rahandusministeeriumi kava lõpetada segakasutuses firmaautode puhul sõidupäevikute pidamine ja asuda neid võimsusepõhiselt maksustama on varasemalt toetanud ettevõtjate esindusorganisatsioonid kaubandus-tööstuskoda ja tööandjate keskliit. Esindusorganisatsioonide hinnangul hoiaks plaanitav muudatus kokku ettevõtete halduskoormust.
Valitsus arutas ülemöödunud nädalal rahandusministri Sven Sesteri kava siduda tööandja auto eratarbeks kasutamisest tulenevad maksud auto võimsusega ning loobuda nii äritegevuses kui eraotstarbel kasutatavate autode sõidupäevikute nõudest.
Rahandusministeeriumi ettepaneku kohaselt asenduks kehtiv erisoodustuse fikseeritud piirmäär auto võimsusest sõltuva arvestusega ning kilovati hind saaks olema 1,96 eurot. Seega saaks erisoodustuse maksukohustus olema 1,3 eurot ühe kilovati kohta kuus. Rahandusministeerium tegi ka ettepaneku kaotada nii erasõitude tarbeks sõidupäeviku pidamise kohustus kui ka töötaja võimalus tööandjale firmaautoga tehtud erasõite hüvitada.
Vaid ettevõtluse tarbeks kasutatavate sõiduautode puhul oleks ettepaneku kohaselt kohustuslik sõidupäevikut pidada, sest nende puhul esineb suurim maksurisk. Täielikult ettevõtluses kasutatavad sõiduautod tuleks ettepaneku kohaselt edaspidi märgistada vastava kleebisega. Sester on sotsiaalmeedia kaudu kinnitanud, et sarnased nõuded kehtiksid ka avalikule sektorile.