Möödunud nädalal avalikustatud Euroopa Komisjoni ettepanek seaks
aktsiisimäärad sõltuma kütuste energiasisaldusest ja nende põlemisel
eralduvast süsinikdioksiidi kogusest, kirjutas ajaleht Postimees
esmaspäeval.
Minimaalne aktsiis liitrile mootoribensiinile võiks olla 0,359 eurot
nagu praegugi, diislikültuse minimaalne aktsiis liitri kohta oleks 0,412
eurot senise 0,330 euro asemel, ütles Euroopa Komisjoni pressiesindaja
David Boublil. Eestis on praegu mootoribensiini aktsiis 0,423 eurot ja
diislikütuse aktsiis 0,393 eurot liitri kohta. Diislikütuse
aktsiisimäära tõstmisel tuleks mootoribensiini aktsiisimäära langetada.
Euroopa Komisjoni hinnangul on praegu kõige madalamalt maksustatud kõige
saastavamad energiaallikad, biokütused aga on kõige kõrgemalt
maksustatavate hulgas.
Ettepaneku kohaselt koosneks Euroopa Liidus uus kütuste miinimumaktsiis
kahest komponendist: iga tonni põlemisel tekkiva süsinikdioksiidi kohta
peaks kütust maksustama 20 euroga, lisanduks 9,64 eurone maks ühe
gigadюauli energia kohta mootorikütustele ja 0,15 eurone maks ühe
gigadюauli energia kohta kütteõlidele.
Liikmesriikidele jääks ettepaneku kohaselt vabadus kehtestada ka
kõrgemaid aktsiisimäärasid, kuid samal otstarbel kasutatavate
kütuseliikide aktsiisimäärad peavad olema võrdsed. Kuna diislikütus
tekitab rohkem süsinikdioksiidi ja annab rohkem energiat kui
mootoribensiin, peaks diislikütuse aktsiisimäär olema mootoribensiini
aktsiisimäärast kõrgem.
BNS