Riigikohus on varasemalt selgitanud (vt nt 3-3-1-67-09, 3-3-1-23-09,
3-3-1-52-09) ja rõhutas ka käesolevas lahendis (3-3-1-23-11), et MKS §
84 väljendatud tehingu majandusliku sisu tuvastamise põhimõtte
kohaldamise eesmärgiks on vältida olukorda, kus maksukohustuse tekkimine
sõltub üksnes tehingu osapoolte tehingule antud moonutatud vormist.
Tehingu sellise vormi mittearvestamise tingimuseks maksustamisel on, et
pooled on maksude tasumisest kõrvalehoidumise eesmärgil valinud tehingu
majanduslikule sisule mittevastava juriidilise vormi, millega nad
püüdsid õigusvastaselt saavutada maksustamisel soodsama tulemuse.
Kõnealust põhimõtet (MKS § 84) saab rakendada ka sellisel juhul, kui
tehingutel on ka muid eesmärke maksudest kõrvalehoidumise kõrval, kuid
maksueelise saamine on peamine eesmärk.
Majandusliku tõlgendamise põhimõttest (MKS § 84) lähtuvalt võib
maksuhaldur maksukohustuslase tehingutele anda teistsuguse,
majanduslikule sisule vastava hinnangu ning määrata tasumisele kuuluva
maksusumma, lähtudes tehingu majanduslikest tagajärgedest. Maksu
määramiseks ei piisa aga üksnes majandustegevuse tegeliku sisu
väljaselgitamisest. Maksuotsuses tuleb viidata maksu määramise
õiguslikule alusele, s.o põhjendada maksuotsust ka õiguslikult.
MKS § 84 kohaldamiseks tuleb maksudest kõrvalehoidumise eesmärgi
tuvastamiseks arvesse võtta ka maksukohustuslase subjektiivsed
kaalutlused tehingu tegemisel, kui need väljendavad tahet saavutada
eelis kunstlikult loodud tingimuste abil. Sealjuures pole välistatud
subjektiivse külje üle otsustamisel lähtumine vaid faktiliste asjaolude
pinnalt. Viimast eelkõige olukorras, kus subjektiivsete kaalutluste
väljaselgitamine ei ole võimalik (maksukohustuslane ei ole nt täitnud
maksumenetluse käigus kaasaaitamiskohustust ning on sellega muutnud
toimingute eesmärgi tuvastamise võimatuks).
Riigikohus rõhutas antud asjas, et maksuhaldur peab näitama, kuidas ja
millises ulatuses toimiks õigusvastane maksueelis, mida püüti
majandustegevusele ja konkreetsetele tehingutele mittevastava
juriidilise vormi andmise abil saavutada. Sellisteks olulisteks
teguriteks, mis peaksid koostoimes tõendama väidetava tehingu kohase
majandusliku sisu puudumist, võiksid Riigikohtu hinnangul olla näiteks
tehingutes osalejate vahelised juriidilised, majanduslikud ja/või
isiklikud sidemed; tehingute jada, kus ühe tehingu käigus tekkinud
õigussuhe oleks olnud ülejäänud tehingute tegemiseta mõttetu; sellise
jada etteplaneeritus; jadas mõne etapi puhul majandusliku eesmärgi
puudumine; tehingute ebaloomulikkus võrreldes tavalise
majandustegevusega; tehingute ajaline järgnevus ja kiirus.
Kui eelviidatud asjaolude analüüs MKS § 84 kohaldamise osas
maksuotsusest puudub, siis on tegemist õigusvastase haldusaktiga, sest
haldusakti adressaadi õigusi piiravad ja talle kohustusi panevad
haldusaktid peavad olema kirjalikud ning põhjendatud (MKS § 46 lg 2).
Riigikohus asuski antud asjas lõpuks seisukohale, et kuivõrd
maksuotsuses ei olnud märgitud maksu määramiseks tehtud maksuotsuse
õiget õiguslikku alust ja ka selle sisust ei nähtunud selgelt MKS § 84
kohaldamist, oli maksuotsus nõuete kohaselt põhjendamata ja kuulub
seetõttu tühistamisele.
Riigikohtu otsuse nr 3-3-1-23-11 täistekstiga on võimalik tutvuda siin.
Eesti Kaubandus-Tööstuskoda