Kõlvart palus õiguskantsleril hinnata mootorsõidukimaksu seaduse põhiseaduspärasust, leides, et seadus võib olla põhiseadusega vastuolus, kuna ei näe ette soodustusi puuetega inimestele, lasterikastele peredele ja maapiirkondades elavatele inimestele.
Vanemaid ja odavamaid sõidukeid maksustatakse madalamas määras
Õiguskantsler toonitas oma vastuses, et ei sekku riigikogu maksu- ja sotsiaalpoliitilistesse valikutesse, kui need pole põhiseadusega vastuolus. „Riigikogul on õigus otsustada maksude kujundamise ja ka selle üle, mil viisil toetatakse puuetega inimesi, lasterikkaid peresid ja maapiirkonnas elavaid inimesi. Teil on õigus, et põhiseadus ei luba neid hätta jätta. Põhiseadus ei nõua aga, et abi tuleb tingimata anda maksuvabastuste või -soodustuste vormis. Tõenäoliselt tulebki hinnata rahalise ja muu abi piisavust neile ühiskonnaliikmetele,“ selgitas Madise.
Ta märkis, et mootorsõidukimaks on kujundatud nii, et vanemaid ja odavamaid sõidukeid maksustatakse madalamas määras. Praeguste andmete põhjal pole Madise sõnul ka alust arvata, et mootorsõidukimaksu kehtestamisel pole arvestatud maksevõimelisust või et see maks on sedavõrd suur, et autoomanikud on sunnitud sõidukist loobuma.
„Mõistliku määraga varamaksud on põhiseaduse järgi lubatud. Varamaks ei tohiks osutuda konfiskatoorseks ehk sundida inimest autost, kodust või muust talle olulisest varast loobuma. Kui mootorsõidukimaks osutub mõnel juhul siiski selliseks, on maksumaksjal võimalik maksuteade kohtus vaidlustada ning paluda kohtul hinnata maksu põhiseaduspärasust konkreetse juhtumi põhjal. Seesuguseid juhtumeid ei ole õiguskantslerile praegu teada,“ sõnas Madise.
Seega leiab ta, et Kõlvarti toodud asjaolude põhjal pole alust mootorsõidukimaksu seadust põhiseadusevastaseks pidada. Õiguskantsler jätkab aga vanasõidukite maksustamise ja mootorsõiduki registreerimistasu kahjujuhtumi korral hüvitamise küsimuse põhiseaduspärasuse analüüsi.
Kõlvart palus samuti hinnata seaduse formaalset põhiseaduspärasust, ent ka selles vaates leidis õiguskantsler, et praegusel juhul pole õige ega tulemuslik nõuda riigikogult maksuseaduse uuesti arutamist.