"Valitsuse tegevusprogrammi kohaselt suurendatakse kohalike omavalituste tulubaasi autonoomsust. Elamualuse maa täiendav maamaksust vabastamine nõrgendab kohaliku omavalitsuse üksuste tulubaasi ja tulubaasi autonoomsust," kirjutas Ligi riigikantseleile.
Samuti on Ligi hinnangul maamaksuvabasuse laiendamine vastuolus OECD ja IMF-i soovitusega suurendada maksulaekumistes maamaksu osakaalu, kuna varamaksud ei pidurda majanduskasvu ega tööhõive kasvu.
"Eelnõu kohaselt on muudatuste mõju kohaliku omavalitsuse üksustele 1,5 miljonit eurot. Samas puudub selgitus, kuidas kavatsetakse negatiivse mõju kohaliku omavalitsuse üksuste eelarvetele kompenseerida," ütles Ligi.
"Tulude vähenemise mittekompenseerimiseks ei sobi argument, et 2013. ja 2014. aastal suurendati kodualuse maa maksuvabastuse katteks kohaliku omavalitsuse üksuse tulumaksu osa. Iga uue muudatuse puhul tuleb kompenseerimise võimalused läbi arutada. Kompensatsioonimeetmete väljatöötamise protsessi tuleks kaasata üleriigiliste omavalitsusliitude esindajad," lisas ta.
Lisaks toob rahandusminister välja, et kui maaomanikul puudub maksevõime maamaksukohustuse täitmiseks, on tal võimalik taotleda kohaliku omavalitsuse üksusest toetust maamaksu tasumiseks. "Otsetoetused on efektiivsemad kui maksusoodustused, kuna maksusoodustustest saavad põhjendamatu kasu ka isikud, kes reaalselt abi või soodustust ei vaja," sõnas minister.
Ligi hinnangul tekitab maksukoormuse vähendamise eesmärgil maamaksuvabastus regionaalset ja sotsiaalset ebavõrdsust, kuna elamualuse maa maamaksust vabastamisest võidavad rahaliselt enim kallimates hinnatsoonides ehk suuremates linnades ja nende lähivaldades asuvate maatükkide omanikud.
Näiteks Tallinnas Nõmme linnaosas asuva 1500 ruutmeetri suuruse elamumaa sihtotstarbega maatüki omaniku maamaksuvabastuse suuruseks on 633 eurot, samas Pärsti vallas sama suure maa puhul oleks see 16,25 eurot, rääkis Ligi.
Reformierakonna ja IRL-i fraktsioonid esitasid veebruari lõpus riigikogule maamaksuseaduse muutmise seaduse eelnõu, mille kohaselt senised kodualuse maa maksuvabastuse pindalalised piirangud kohaldatakse iga ühis- ja kaasomaniku kohta eraldi, mitte enam ühiselt. Samuti vabastatakse eelnõu kohaselt kodualune liitsihtotstarbega maa, mille hulka kuulub elamumaa või maatulundusmaa õuemaa kõlvik, maamaksust ka sellise maa muude sihtotstarvete osas senistes pindalalistes piirangutes kõikide sihtotstarvete peale kokku.