22.01.2024 Esmaspäev

Võrklaev: automaksu lahendus on kompromiss eri eesmärkide vahel

Rahandusminister Mart Võrklaev selgitab täna riigikogu riigieelarve kontrolli erikomisjonis mootorsõidukimaksu lahenduse aluseid, märkides, et see on kompromiss eri eesmärkide vahel.

Mart Võrklaev, rahandusminister
Mart Võrklaev, rahandusminister Foto: valitsus.ee

„Mootorsõidukimaks mõjutab suurt osa ühiskonnast ja vaja oli leida lahendused, mis toetaks nii keskkonnaeesmärke kui ka tooks riigieelarvesse raha juurde ning oleks igati jõukohased meie inimestele ja ettevõtetele,“ sõnas rahandusminister.

Selleks, et maks täidaks oma peamist eesmärki muuta linnad inimkesksemaks ja õhk puhtamaks, on maksukohustus laiapõhjaline, mis omakorda tähendab vähe erandeid.

Sõiduki keskkonnamõju arvestavad selle heitmed ja mass. Kuna aga inimeste sissetulekud ja võimalused on erinevad, siis maksu õiglasemaks muutmisel on oluline roll vanuse komponendil, mis aitab eraisikutel maksusummat leevendada – registreerimistasu väheneb juba vähemalt ühe aastat vanade sõidukite puhul, aastamaks hakkab vähenema viis aastat ja vanemate sõidukite puhul.

Mootorsõidukimaksul on kolm erandit, esiteks ei maksustata alarmsõidukeid. „Elutähtsa teenuse ja julgeoleku tagamine on meie jaoks prioriteet, ning seega on nad maksust vabastatud,“ märkis rahandusminister. 

Teisena on maksust vabastatud mootorsõidukid, mis on spetsiaalselt ümber ehitatud puuetega inimeste transpordiks või puuetega inimesele kasutamiseks. „Kuna suuremat tuge liikumiseks vajavad kõik puudega inimesed, olenemata sellest, kas nad omavad sõiduvahendit või mitte, siis lisaks mootorsõidukimaksu seaduse eelnõus ette nähtud erisusele on nende maksukoormuse maandamiseks töötatud välja täiendavad vajaduspõhised tugimeetmed,“ selgitas Võrklaev.

Kolmandana saavad maksuvabastuse konsulaarasutuste ja rahvusvaheliste organisatsioonide esindajate jms sõidukid, mille maksuvabastus tuleneb välislepingutest ega ole otsustuskoht. 

Vastavalt näiteks laste arvule maksuerandi loomist minister heaks lahenduseks ei pea, kuna inimeste sissetulekud ja võimalused on väga erinevad ning maksu kujunemisel on arvestatud, et igaüks saab valida endale jõukohasema lahenduse. „See on ka peamine põhjus, miks me ei saanud maksu disainida üksnes keskkonnamõjust lähtuvalt – see oleks suurema osa sõidukite maksukoormuse väga suureks kasvatanud,“ lisas Võrklaev. 

Valitsus kiitis eelmisel nädal heaks mootorsõidukimaksu eelnõu ja saatis selle arutamiseks riigikogule. Mootorsõidukimaksu eesmärgiks on linnades autostumise vähendamine, säästliku liikuvuse suurendamine ja inimeste nügimine keskkonnasõbralikumate sõidukite poole. 

Küsi nõu!

  Esita küsimus

Saada vihje

Hea lugeja, meie eesmärk on teha just sellist ajakirja, nagu sulle meeldib. Pane kirja soovitud teemad ning dokumendivormid, mida tahaksid siit leida. Tehkem koostööd!
430824810 430800019636154 7356040320163199917 n255