1. Mõtle hästi läbi, milleks advokaati vajad! Kas tarvis on põhjalikku
analüüsi väga spetsiifilisest õigusvaldkonnast, tarmukat eestkõnelejat
kohtumenetluses, kogenud läbirääkijat, strateegilist planeerijat või
lihtsalt pädevat õigusasjatundjat, kes valmistaks Teie jaoks ette
asjakohase lepinguprojekti? Advokaadid on reeglina andekad ja võimekad
inimesed ning oskavad lahendada väga erinevaid õigusega seotud
ülesandeid, kuid selleks on mõistlik ja vajalik aina enam
spetsialiseeruda konkreetsele õigusvaldkonnale. Elu on näidanud, et
kohtuadvokaat ei pruugi leida vastastikku kasulikuks kokkuleppeks
vajalikku ühishuvi ning lepinguspetsialist võib kohtuvaidluses
argumentide esitamisel jänni jääda.
2. Küsi soovitusi ja uuri tausta! Usaldusväärsete allikate (kolleegid,
sõbrad, äripartnerid) soovitusi maksab ikka tähele panna. Õigusabi turul
tegijaid jagub ning selle valdkonnaga harva kokkupuutujal võib valik
olla keeruline. Õnneks on olemas internet, kodulehed,
sotsiaalvõrgustikud, jne. Kindlasti tasub meeles pidada, et vaid Eesti
Advokatuuri liikmete, s.t advokaatide kvalifikatsiooni ning kutseeetika
järgimise üle teostatakse süstemaatilist järelevalvet ning samuti on
advokaatidele kohustuslik kutsekindlustus.
3. Defineeri selgelt ülesanne ja eesmärk, mille oma õigusnõustajale
püstitad! Advokaatide lauale jõudvad inim- ja ärisuhted on reeglina
keerulisemat laadi ning tihti kasvavad algsele tehingule/vaidlusele
justkui ise-enesest külge aina uued harud, oksad ja pungad. Millised
neist ära lõigata, millised alles jätta ja mida juurde pookida? Kui
advokaadi ja kliendi ootused õigusülesande mahule, keerukusele ja
kestusele ei ole kokku lepitud on hilisemad arusaamatused kerged tulema.
4. Lepi kokku hind ja eelarve! Harva alustatakse maja või tehase
ehitamist lahtise eelarvega, õigusabi tellimisel ei ole aga selline
olukord sugugi haruldane. Taas sage põhjus hilisemateks mõlemapoolseteks
„üllatusteks“ – advokaat võib olla kõvasti tööd rabanud ja pingutanud,
kuid klient ei ole sellist investeeringut õigusabisse heaks kiitnud ega
oma eelarves ette näinud. Hea ja tulemusliku töö eest on üldiselt
harjutud (rohkem) maksma. See tsiviilkäibes elementaarne põhimõte on
hakanud levima ka õigusabi tasustamisel.
5. Anna ise ja küsi tagasisidet! Vastastikune aus infovahetus
küsimustes, mis ja mil määral õnnestus ning mida järgmisel korral teha
veel paremini, loovad hea vundamendi kasulikuks koostööks ka tulevikus.
Mida rohkem advokaat oma klienti ja tema äri tunneb, seda kiiremini ja
efektiivsemalt ta nõu anda oskab. Tihti oskab pikaajaline õiguspartner
oma kogemusliku soovitusega nii mõnegi probleemi ära hoida või riski
aegsasti maandada.
Tonis Tamme
partner ja vandeadvokaat
Advokaadibüroo Tamme Otsmann Ruus Vabamets