Ministri sõnul sisaldub õigusemõistmise kodanikele kiiremaks ja
odavamaks muutmine ka uues koalitsioonilepingus ja selleks vajalike
analüüsidega on ministeeriumis mõnda aega tagasi algust tehtud, nii et
riigilõivusid alandava eelnõuga tullakse välja juba lähiajal.
„Samuti on meil konkreetsed ideed kohtumenetluse kiirendamiseks –
näiteks töötame praegu välja lahendusi Riigikohtu esimehe kriitika
osaliseks saanud kättetoimetamise süsteemi probleemide lahendamiseks.
See tähendab, et kohus ei hakkaks tulevikus enam aega kulutama nende
inimeste otsimisele, kes eri põhjustel ei soovi, et riik nad üles
leiaks. See küsimus puudutab lõviosas just neid inimesi, kes ise
teadlikult kohut väldivad ja raskendavad korralikel inimestel ja
ettevõtetel kohtust õiguse otsimist,“ selgitas Michal.
Väljatöötamisel oleva idee kohaselt pöörduks kohus isiku leidmiseks
rahvastikuregistris olevale aadressile ja otsiks lisaks temaga kontakti
lepingulise suhte korral tema enda antud aadressil. Kui inimene siiski
ei soovi kontakti asuda, siis saaks kohus sel puhul teha tänasega
võrreldes ajaliselt kiiremini tagaseljaotsuse ning juhul, kui inimene
soovib hiljem otsust vaidlustada, peab ta menetluse taastamiseks ise
kohtu poole pöörduma.
Kui inimene tõendab kohtule, et ta pole hagi kätte saanud, siis saab ta
oma asja arutamise ennistada. Nii on tagatud ka inimesele põhiseaduslik
õigus olla oma asja arutamise juures, kui see mingil põhjusel kohe
võimalik ei olnud.
Nende inimeste osas, kes soovivad kohustuste vältimiseks kohtuga mitte
suhelda, saab kohus otsused ära teha, raiskamata maksumaksja raha pikale
ja keerulisele tagaotsimisele. Sellise muudatuse tulemuseks oleks
kohtupidamise kiirenemine ning maksumaksja raha kokkuhoid.
Tagaseljaotsuse süsteem kehtis Eestis ka varem, kuid seda muudeti, et
tagada kohtuotsuste parem täitmine välisriigis. Praktika siiski näitab,
et väga väike osa kohtuotsustest vajavad täitmist välisriikides,
mistõttu on mõistlik pakkuda nendele vähestele juhtumitele eraldi
lahendus, et oluliselt kiirendada Eestis kohtumõistmist.
Kiirema kohtumenetluse plaan sisaldab lisaks nüüdisaegseid
IKT-lahendusi, kohtute spetsialiseerumist ja kohtuametnike palgatõusu
kooskõlas riigi majanduslike võimaluste paranemisega.
Justiitsminister nõustub Riigikohtu esimehega ka selles osas, et
kohtumenetluse sujuvuse tagamisel on oluline roll õigusrahul. „Eks iga
demokraatliku riigi elus on ajajärke, mil on kriitilise tähtsusega luua
lühikese aja jooksul suhteliselt palju uusi seadusi. Samas olen
veendunud, et uuel valitsusel on rohkem võimalusi tegelda kõige sellega,
mis eelneb ja ka järgneb seadusloomele, see tähendab analüüsile,
kaasamisele ja hiljem ka seaduste mõju uurimisele,“ ütles Michal.
Seadusloome kvaliteedi tõusu nimel plaanib justiitsministeerium
senisest enam kaasata eksperte, teadlasi, ettevõtjaid, kodanikuühendusi
ja teisi huvirühmi seaduseelnõude väljatöötamisse ning lähtub eelnõude
menetlemisel õigusakti mõjude analüüsist ja heast õigusloome tavast. See
tähendab, et enne seaduse kirjutamist tuleb sõnastada probleem, mida
soovitakse lahendada ning analüüsida siis, kas eesmärgi saavutamiseks on
ka muid võimalusi kui uus seadus. Ka tuleb huvirühmad kaasata juba
seaduse väljatöötamise kavatsuse etapis. Oluline on ka see, et peale
seaduse vastuvõtmist tuleb teatud aja möödudes selle mõjusid hinnata.
Kui siis selgub, et seadus ei ole oma eesmärki täitnud, ei ole seda ka
vaja.
Justiitsministeerium