Postiseaduse § 24 lg 1 lubab kasutada postiteenuse osutamise eesmärgil
teise postiteenuse osutaja postivõrku, kus selleks on vastav kirjalik
leping. AS-le Eesti Post kuulub ainuke üle-eestiline postivõrk, millele
on alates 2009.a kevadest soovinud postiteenuste osutamise eesmärgil
saada juurdepääsu AS Express Post. Pooltevaheliste läbirääkimiste
tulemusena esitas AS Eesti Post AS-le Express Post kaks hinnapakkumist
postivõrgule juurdepääsu tasudega: ühe liht- ja tähtkirjade edastamiseks
ning teise üksnes lihtkirjade edastamiseks.
Konkurentsiamet analüüsis AS Eesti Post poolt AS-le Express Post pakutud
postivõrgule juurdepääsu tasusid ning leidis, et AS Eesti Post ei ole
viidatud tasude kujundamisel järginud postiseaduse § 24 lõikes 2
sätestatud nõuet, mille kohaselt peab juurdepääs teise postiteenuse
osutaja postivõrgule olema kättesaadav võrdsetel tingimustel ja sama
kvaliteediga, millega teine postiteenuse osutaja seda võimaldab oma ema-
ja tütarettevõtjale, klientidele või äripartneritele. Konkurentsiamet
tuvastas, et AS Eesti Post on pakkunud AS-le Express Post juurdepääsu
oma postivõrgule oluliselt ebasoodsamatel hinnatingimustel võrrelduna
nendega, mille alusel AS Eesti Post edastab oma postivõrgus
siseriiklikult liht- või tähtsaadetisena oma äriklientide, äripartneri
ja tütarettevõtja võrreldavaid kirju. Arvestades, et AS Eesti Post ei
pea AS-lt Express Post vastuvõetavate kirjade saajatele
kättetoimetamiseks tegema sisuliselt täiendavaid toiminguid võrreldes
nendega, mida AS Eesti Post teeb ärikirja klientide standardkirjade
edastamiseks ärikirja teenuse raames, ei saa AS-lt Express Post
küsitavad postivõrgule juurdepääsu hinnad olla Konkurentsiameti
hinnangul ühelgi juhul kõrgemad ärikirja teenuse raames standardkirjade
edastamise hindadest, millest on maha arvestatud riigile tasutav
universaalse postiteenuse makse. Konkurentsiamet märkis, et juhul, kui
AS Express Post annab AS Eesti Post postivõrku üle juba eelsorteeritud
kirjad, siis peaks AS Express Post poolt üleantavate kirjade käitlemine
olema AS-i Eesti Post jaoks pigem vastava tööprotsessi (sorteerimine)
võrra odavam ärikliendi standardkirjade käitlemisest.
Eeltoodut arvestades tegi Konkurentsiamet 04.03.2011.a ettekirjutuse,
millega kohustab AS-i Eesti Post võimaldama AS-le Express Post
postiteenuse osutamise eesmärgil juurdepääsu oma postivõrgule
maksimaalselt samade hindadega, millega AS Eesti Post edastab ärikirja
teenuse raames siseriiklikult liht- ja tähtsaadetisena äriklientide
standardkirju, millest on maha arvestatud universaalse postiteenuse
makse (viidatud makset peab AS-i Eesti Post postivõrgule juurdepääsu
saamisel tasuma AS Express Post iga tema poolt AS Eesti Post postivõrku
üleantud kirja pealt). Ettekirjutus näeb ühtlasi ette, et AS Express
Post poolt kirjade eelsorteerimise korral peab AS-le Express Post
pakutav hind olema eelsorteerimisest tingituna kulude kokkuhoiu võrra
madalam võrdsetel tingimustel teiste eelsorteerimist teostavate
ettevõtjatega.
Konkurentsiamet