Allpool vaadatakse lähemalt Riigikohtu lahendit nr 3-3-1-23-11 ning
Tartu Halduskohtu 19.05.2008. a otsust. Viimane lahend kaevati edasi nii
ringkonna- kui ka Riigikohtusse, kuid ringkonnakohus jättis selle
muutmata ning Riigikohus otsustas 04.08.2011. a kassatsioonkaebust mitte
menetlusse võtta. Seega tulebki sisuliselt lähtuda alama astme kohtu
lahendist.
Riigikohus on varasemalt mitmetes lahendites selgitanud (vt nt
3-3-1-67-09, 3-3-1-67-09, 3-3-1-23-09, 3-3-1-23-09, 3-3-1-52-09,
3-3-1-52-09) ja rõhutas ka hiljutises lahendis 3-3-1-23-11, et MKS § 84
väljendatud tehingu majandusliku sisu tuvastamise põhimõtte kohaldamise
eesmärgiks on vältida olukorda, kus maksukohustuse tekkimine sõltub
üksnes tehingu osapoolte tehingule antud moonutatud vormist. Tehingu
sellise vormi mittearvestamise tingimuseks maksustamisel on, et pooled
on maksude tasumisest kõrvalehoidumise eesmärgil valinud tehingu
majanduslikule sisule mittevastava juriidilise vormi, millega nad
püüdsid õigusvastaselt saavutada maksustamisel soodsama tulemuse.
Kõnealust põhimõtet (MKS § 84) saab rakendada ka sellisel juhul, kui
tehingutel on ka muid eesmärke maksudest kõrvalehoidumise kõrval, kuid
maksueelise saamine on peamine eesmärk. Alljärgnevalt on välja toodud
Riigikohtu lahendist olulisemad seisukohad.
Majandusliku tõlgendamise põhimõttest (MKS § 84) lähtuvalt võib
maksuhaldur maksukohustuslase tehingutele anda teistsuguse,
majanduslikule sisule vastava hinnangu ning määrata tasumisele kuuluva
maksusumma, lähtudes tehingu majanduslikest tagajärgedest. Maksu
määramiseks ei piisa aga üksnes majandustegevuse tegeliku sisu
väljaselgitamisest. Maksuotsuses tuleb viidata maksu määramise
õiguslikule alusele, s.o põhjendada maksuotsust ka õiguslikult.
MKS § 84 kohaldamiseks tuleb maksudest kõrvalehoidumise eesmärgi
tuvastamiseks arvesse võtta ka maksukohustuslase subjektiivsed
kaalutlused tehingu tegemisel, kui need väljendavad tahet saavutada
eelis kunstlikult loodud tingimuste abil. Sealjuures pole välistatud
subjektiivse külje üle otsustamisel lähtumine vaid faktiliste asjaolude
pinnalt. Viimast eelkõige olukorras, kus subjektiivsete kaalutluste
väljaselgitamine ei ole võimalik (maksukohustuslane ei ole nt täitnud
maksumenetluse käigus kaasaaitamiskohustust ning on sellega muutnud
toimingute eesmärgi tuvastamise võimatuks).
Riigikohus rõhutas antud asjas, et maksuhaldur peab näitama, kuidas ja
millises ulatuses toimiks õigusvastane maksueelis, mida püüti
majandustegevusele ja konkreetsetele tehingutele mittevastava
juriidilise vormi andmise abil saavutada. Sellisteks olulisteks
teguriteks, mis peaksid koostoimes tõendama väidetava tehingu kohase
majandusliku sisu puudumist, võiksid Riigikohtu hinnangul olla näiteks
tehingutes osalejate vahelised juriidilised, majanduslikud ja/või
isiklikud sidemed; tehingute jada, kus ühe tehingu käigus tekkinud
õigussuhe oleks olnud ülejäänud tehingute tegemiseta mõttetu; sellise
jada etteplaneeritus; jadas mõne etapi puhul majandusliku eesmärgi
puudumine; tehingute ebaloomulikkus võrreldes tavalise
majandustegevusega; tehingute ajaline järgnevus ja kiirus.
Kui eelviidatud asjaolude analüüs MKS § 84 kohaldamise osas
maksuotsusest puudub, siis on tegemist õigusvastase haldusaktiga, sest
haldusakti adressaadi õigusi piiravad ja talle kohustusi panevad
haldusaktid peavad olema kirjalikud ning põhjendatud (MKS § 46 lg 2).
Riigikohus asuski lahendis nr 3-3-1-23-11 lõpuks seisukohale, et kuivõrd
maksuotsuses ei olnud märgitud maksu määramiseks tehtud maksuotsuse
õiget õiguslikku alust ja ka selle sisust ei nähtunud selgelt MKS § 84
kohaldamist, oli maksuotsus nõuete kohaselt põhjendamata ja kuulub
seetõttu tühistamisele.
Eespool mainitud Tartu Halduskohtu otsuses sisalduvad kohtu seisukohad
on kooskõlas eelöelduga, kuid vastav lahend väärib esiletoomist just
selles käsitletud elulise olukorra tõttu, mida oleks ilmselt hea teada
igaühel. Nimelt oli antud lahendis vaatluse all sisuliselt olukord, kus
füüsiline isik võõrandas endale kuuluva osa ja sellest saadud raha
laekus temaga seotud ettevõtte arvele, st vastav tulu suunati kohe edasi
ettevõtlusesse. Maksuhaldur oli seisukohal, et selliselt hiiliti
kõrvale maksukohustusest ja kohaldamisele kuulub antud juhul MKS § 84
ning isik peab saadud tulu pealt tasuma tulumaksu. Halduskohus leidis,
et füüsilisele isikule tulu ei laekunud ning seega ei saa väita, et
füüsiline isik oleks saanud vara võõrandamisest kasu, mistõttu ei kuulu
see tulu ka maksustamisele. Halduskohus selgitas, et maksustamisele
kuuluks vastav tulu momendil, mil see vastava juriidilise isiku kasumina
laiali jaotatakse.
Halduskohus juhtis tähelepanu asjaolule, et „TuMS § 36 lg 1 sätestab, et
füüsilise isiku poolt saadud tulu võetakse tulumaksuga maksustamisel
arvesse sellel maksustamisperioodil, millal tulu laekus, mitte tulu
saamise võimaluse tekkimisest. Vara võõrandamise korral saab pidada tulu
laekunuks, kui füüsilisel isikul on tekkinud võimalus kasutada uusi
rahalisi vahendeid või uut eset. Juhul kui füüsilisel isikul sellist
võimalust tekkinud ei ole, ei ole talle tulu laekunud ning ei saa väita,
et füüsiline isik oleks saanud vara võõrandamisest kasu. Eelnevast
tulenevalt tuleb füüsilise isiku tulumaksust kõrvalehoidumisena vaadelda
eelkõige juhtumeid, mil kõnealune füüsiline isik on saanud võimaluse
uusi rahalisi vahendeid või uut asja kasutada, ent seda viisil, mis oma
vormiliste iseärasuste tõttu tulumaksu tasumise kohustuse välistab.“
Halduskohus järeldas lõpuks, et füüsiline isik ei ole antud olukorras OÜ
X osa müües mingisugust tulu saanud ja tema isiklikku kasutusse ei ole
laekunud uusi rahalisi vahendeid, kuivõrd vastav füüsiline isik soovis
vaid osa müügist saadava raha jätta ettevõtlusse. Selle asjaolu luges
kohus tõendatuks tuginedes mh faktile, et tegelikkuses laekus raha
äriühingule ja tulu sai äriühing ning vastav füüsiline isik ei ole seda
raha isiklikuks otstarbeks kasutanud.
Halduskohus oli muuhulgas seisukohal, et MKS § 84 kohaldamise eelduseks
on maksukohustuslase tahtluse raskeim liik – kavatsetus, kus
maksukohustuslane seab eesmärgiks maksuõigusrikkumisele vastava asjaolu.
Maksuhaldur peab näitama, et selline kavatsetus oli olemas.
Halduskohtu otsuse valguses tuleb öelda, et MKS § 84 kohaldamisega ei
tohiks mh tekitada topeltmaksustamise olukorda (nt maksustatakse saadud
tulu sisuliselt kaks korda) ning kui seadus võimaldab teatud juhtudel
soodsamate maksusätete kohaldamist, siis ei saa seaduses ette nähtud
võimaluse kasutamist lugeda maksude tasumisest kõrvalehoidmisena ehk
seaduse rikkumisena.
poliitikakujundamise- ja õigusosakonna jurist,
Eesti kaubandus-Tööstuskoda