Selle eristamine on tähtis just maksukohustuse seisukohast.
Erisoodustused on maksustatavad, kuid töölähetuse kulud (nt päevarahad)
on teatud ulatuses maksuvabad.
Sisuline vaidlus toimus antud asjas eelkõige selle üle, kas töösuhte
raames välisriikides (Soomes ja Lätis) töötamist sai pidada
töölähetuseks või oli tegemist töötamisega töölepingus kokku lepitud töö
tegemise kohas. Ettevõtja oli erinevalt maksuhaldurist seisukohal, et
tegemist oli töölähetusega ning õigusnormid ei näe ette piiranguid töö
tegemise koha kokkuleppimisel. Ettevõtja arvates oli tegemist liikuva
tööga ning liikuva iseloomuga töö puhul võib tööandja määratleda töö
tegemise kohana tööandjast äriühingu registreeritud asukoha või juhatuse
teadaoleva asukoha, millest tulenevalt oli tegemist töölähetustega,
sest lähetused toimusid väljapoole töölepinguga määratletud töö tegemise
kohta.
Maksuhaldur ning I ja II astme kohtud olid kokkuvõttes seisukohal, et
kuivõrd tegelikkuses toimus tööde teostamine Soomes ning lepingud olidki
sõlmitud tegelikult selleks perioodiks, mil Soomes töid teostati, siis
ei olnud antud juhul tegemist töölähetusega. Sellest tulenevalt pidasid I
ja II astme kohtud õigeks ka seda, et maksuhaldur lähtus töölepingute
käsitlemisel majanduslikust sisust, mille eesmärgiks oli töötamine
Soomes. Sealjuures olid maksuhaldur ja I ja II astme kohtud seisukohal,
et töölepingutesse märgiti Eestis asuv töö tegemise koht eesmärgiga
vältida töötamise eest tegelikult makstava tasu ning erisoodustuste
maksustamist ja teha väljamakseid maksuvabalt töölähetuse kulude
hüvitamise ning päevaraha vormis. Teisisõnu leiti, et kõnealuse olukorra
käsitlemine töölähetusena oli tingitud ettevõtja soovist hoida
maksukohustustest kõrvale. Kohtud märkisid täiendavalt veel, et
maksustamise seisukohast ei oma tähtsust, kas ettevõtja teostas
välisriigis alltöövõttu või rentis oma töötajaid välismaal tegutsevatele
äriühingutele.
Riigikohus leidis, et antud juhul ei esinenud kohtute poolt tõendite
hindamisel selliseid vigu, mis toonuks kaasa vale lõppjärelduse
töölähetuste (mitte)toimumise osas, kuid sellegi poolest tühistas
Riigikohus kohtute otsused ja saatis asja uueks arutamiseks
halduskohtusse tagasi, sest maksustamise seisukohast olid olulised
asjaolud jäänud välja selgitamata. Sellest tulenevalt selgitas
Riigikohus pisut lähemalt ka asjaolusid, millele tuleks maksukohustuse
tuvastamisel tähelepanu pöörata olukorras, kus isik saab töötamise eest
tulu välisriigis töötamisel.
Riigikohus leidis erinevalt I ja II astme kohtutest, et kui on
tuvastatud töötamine välisriigis, võib maksustamise aspektist tähendust
omada, kas tegemist oli renditööga või töötatakse välisriigis asuvatel
objektidel n-ö tavapärase kahepoolse töösuhte raames. Nimelt, kui isik
saab välisriigis töötamise eest tulu, siis ei maksustata seda tulu
Eestis tulumaksuga, kui on täidetud teatud tingimused. Üks tingimustest
on see, kui isik on viibinud töötamise eesmärgil välisriigis vähemalt
183 päeval 12 järjestikuse kalendrikuu jooksul. Renditööjõule ei kehti
selline 183 päeva kriteerium, vaid renditöötaja on kohustatud oma
välisriigis (nt Soomes) teenitud tulult vastavas välisriigis (nt Soomes)
tulumaksu maksma juba töötamise algusest. Seega, kui töölepingu raames
toimub töötamine renditööjõuna, võidakse Eesti residendi välisriigis
saadud palgatulu maksustada Soomes ka juhul, kui Soomes töötatakse vähem
kui 183 päeva 12 kuu jooksul. Lisaks sellele võib töötajatele
välisriigis töötamise eest makstud palgatulu maksustamisel tähtsust
omada ka see, kas kaebajal on tekkinud välisriigis püsiv tegevuskoht.
Seega on tulumaksukohustuse väljaselgitamisel ning Eesti maksuhalduri
poolt palgatulust kinnipeetava tulumaksu määramisel oluline kindlaks
teha, kas vaidlusalune töösuhe kujutas endast töötamist renditööjõuna.
Juhul, kui selgub, et töötajad töötasid välisriigis Eesti tööandja enda
juhtimise ja kontrolli all, on oluline, kas Eesti äriühingul oli
tekkinud püsiv tegevuskoht välisriigis. Samuti rõhutas Riigikohus, et
sõidupiletite, majutuskulude, kindlustuse, viisade eest tasumine ning
muud kuludokumentide alusel hüvitatavad väljamaksed ei pruugi alati olla
erisoodustusena maksustatavad ka juhul, kui neid ei tehta seoses
töölähetusega. Eelnimetatud kuludokumentide alusel tehtavate
väljamaksetega seonduvalt tuleb välja selgitada, kas väljamakseid
tehakse töötaja või tööandja huvides ning nende seotus ettevõtlusega.
Kui tööandja poolt tehtavad kulutused on käsitletavad erisoodustustena,
siis tõusetub ka sotsiaalmaksu tasumise kohustus. Sotsiaalmaksu
määramisega seonduvalt selgitas Riigikohus, et oluline on tuvastada, kas
töötamine välisriigis toimus töö tegemise kohas või lähetusena ning
lähetuse korral lähetustunnistuse (vorm E101; see tõendab, et töötaja
eest makstakse jätkuvalt sotsiaalmaksu tema koduriigis ja tal on kehtiv
sotsiaalkindlustuskaitse), mis välistab maksustamise välisriigis,
olemasolu ning kehtivuse aeg. Samuti võib osutuda vajalikuks eristada
üksikute töötajate puhul perioode, mil isik töötas Eestis või
välisriigis.
Kõnealuse Riigikohtu lahendiga (3-3-1-86-10 ) saab lähemalt tutvuda aadressil http://www.riigikohus.ee.
poliitikakujundamise- ja õigusosakonna jurist,
Eesti Kaubandus-Tööstuskoda
koda.ee