Ehkki VKSi § 7 kohaselt esitavad kütuse müüjad ja aktsiisilao pidajad
maksuhaldurile iga kuu 15. kuupäevaks rahandusministri1 kehtestatud
korras ja vormis käideldud kütuse ja jääkide aruande, saavad kütuse
müüjad maksuhalduri ametnikelt igal kuul eelmise kuu ettevõtlusega
seotud e-kirju. Kütuse müüjatel sisuliselt palutakse kirjutada eelmise
kuu majandustegevuse ülevaade (st nii-öelda jutustada ümber
käibedeklaratsioon ja kütusearuanne) ning lisada asjakohased tõendid. Et
paljud küsimused kordavad aruannetes juba kajastatut, kuid teavet
soovitakse teises vormis, koormab selline suhtlus eelkõige maksumaksjat
ebamõistlikult.
Maksusuhtes võib maksuhaldur viia läbi haldus- ja süüteomenetlusi.
Haldusmenetluse aluseks on maksukorralduse seadus (MKS),
süüteomenetluste aluseks väärteomenetluse seadustik (VTMS) ja
kriminaalmenetluse seadustik (KrMS). Et eelviidatud kujul teabe kogumine
ilmselgelt ei liigitu väär- ega kriminaalmenetluse alla, siis vaatleme
maksuhalduri tegevust haldusmenetluse aspektist.
MKSi2 alusel läbiviidava menetluse eesmärk on eelkõige kontrollida
maksuarvestust ja määrata maks. Menetlused jagunevad revisjoniks (MKSi
7. peatükk) ja üksikjuhtumi kontrolliks (MKSi §-d 60–72). Revisjoni ja
üksikjuhtumit eristavad eelkõige kontrolliobjekti maht ja kontrolli
eesmärk. Kui üksikjuhtumi kontrollimisel keskendutakse pigem
üksikküsimuse lahendamisele, siis revisjoni puhul on kontrolli maht
suurem ning maksumaksjale ka koormavam. Üldjuhul hõlmab revisjon ühe või
mitme maksu kontrollimist ühe või mitme maksustamisperioodi vältel.
Mõlema menetluse puhul on aga oluline, et maksumaksja teaks, mida ja
millisel eesmärgil kontrollitakse. Selleks tuleb maksumaksjat
haldusmenetluse algatamisest teavitada ja menetlusosalisele tema õigusi
selgitada. Eeltoodu peab olema kajastatud maksuhalduri korralduses, mis
tehakse teatavaks enne kontrolli alustamist või hiljemalt koos teabe
nõudmisega. Revisjonist peab maksuhaldur harilikult ka seitse päeva ette
teatama. Et kõnealusel juhul on maksuhalduri teabenõue suunatud
maksudeklaratsioonis sisalduva kontrollimisele, siis peab maksuhaldur
teavitama ka menetluse lõppedes maksumaksjat sellest, kas maksumaksja
maksuarvestus osutus korrektseks või peab maksuhaldur vajalikuks seda
korrigeerida, st määrata täiendava maksu.
Riigikohus3 on korduvalt selgitanud, et maksumenetlus kujutab endast
enamasti maksuhalduri algatatud menetlust, mis lõpeb koormava haldusakti
väljaandmisega. Seega tuleb maksukohustuslase õiguste kaitse aspektist
pidada eriti oluliseks ärakuulamisõiguse tagamise võimaldamist,
omapoolsete täiendavate tõendite ja vastuväidete esitamist, asjas
kogutud materjaliga tutvumist ning muude menetlusõiguste kasutamist, on
sedastanud Riigikohus.
Praktikas on vaidlusalune suhtlus piirdunud aga üksnes maksuhalduri
esitatud teabenõude täitmisega. Maksumaksjad ei ole saanud
maksuhaldurilt tagasisidet selle kohta, kas nende maksuarvestus vastab
nõuetele või mitte, rääkimata muudest asjaoludest, mida teabevahetus
puudutas.
Lisaks maksumaksjalt teabe nõudmise protsessile tuleb MKSis sätestatud
menetlusnorme järgida ka kolmandalt isikult teabe nõudmisel. Peamised
normid kolmandalt isikult teabe nõudmisel on: 1) teavet saab nõuda
konkreetse maksumaksja suhtes algatatud maksumenetluse raames, 2) enne
kolmanda isiku poole pöördumist peab maksuhaldur pöörduma sama
teabenõudega maksumaksja enda poole, 3) topeltselgituste võtmine
maksuhalduri poolt peab olema põhjendatud4.
Kokkuvõttes tuleb märkida, et maksuhalduri vaidlusalune suhtlus ei ole
kooskõlas seadusega ning on maksumaksjale ebamõistlikult koormav.
Maksuhalduril tuleks selline praktika lõpetada ja teha
kontrollimenetlusi reaalse vajaduse esinemisel MKSis ettenähtud
menetluskorda järgides. Juhul kui aruandluskorra praegused tingimused ei
anna piisavas koguses olulist teavet, võib teise võimalusena kaaluda
aruandluse vormi ja korra muutmist.
1Rahandusministri 23.01.2006 määrus nr 7.
2Maksumenetlust puudutavad üldpõhimõtted on sätestatud MKSi 3. peatükis.
3Vt nt RKHK 22.10.2009 otsus nr 3-3-1-58-09 (p 14).
4Vt täpsemalt vandeadvokaat Vaido Põldoja artiklit „Riigikohus selgitas maksuhalduri teabenõude esitamise tingimusi”.
Helmut Pikmets,
vandeadvokaat ja partner,
Advokaadibüroo VARUL