Ühe määruse alusel saab pensionär maamaksuvabastust üksnes siis, kui
tema elamumaa on suurem kui 200 ruutmeetrit. Õiguskantsler leiab, et
Tallinna linnavolikogu on taolise maamaksuvabastuse tingimuse seadmisega
ületanud maamaksuseaduses antud volitusi ning rikkunud isikute
põhiseaduslikke õigusi.
Teise määruse alusel annab Tallinn veel täiendavat maamaksutõusu
hüvitist neile pensionäridele, kelle elukoht rahvastikuregistri järgi on
Tallinnas ja ühtlasi samal maatükil, millele hüvitist taotletakse.
Selles määruses on linn näinud pensionäridele ette maamaksusoodustuse,
mille kehtestamiseks seadusandja ei ole linna volitanud.
Õiguskantsler saatis esmaspäeval Tallinna linnavolikogule kaks
märgukirja, milles palub 2011. aastal maamaksusoodustuste kehtestamisel
arvestada seaduse ja põhiseaduse nõuetega.
Tallinna linnavolikogu sätestas 2005. aasta veebruaris vastuvõetud
määruses tingimuse, et riikliku pensioni saaja saab maksuvabastust
üksnes siis, kui tema kasutuses olev elamumaa või selle mõtteline osa on
suurem kui 200 ruutmeetrit. Taotleja ei tohi saada maatükilt rendi- ega
üüritulu, maamaksuvabastust on võimalik saada kuni 1000 ruutmeetri
ulatuses ja maksuvabastuse summa pensioni saaja kohta ei või ületada 700
krooni aastas.
Maksuvabastuse määrus kohtleb seega erinevalt pensionäre, kes kasutavad
elamumaad enam kui 200 ruutmeetri ulatuses võrreldes pensionäridega, kes
kasutavad elamumaad sellest väiksemas ulatuses. Esimestele on antud
õigus taotleda alates kasutatava maa eest maksuvabastust kuni 700
krooni, seevastu teisele grupil ei ole üldse õigust maksuvabastusele, ka
juhul kui nende maamaksukohustus on üle 700 krooni.
Tallinna linnavolikogu on õiguskantslerile antud vastuses sellist
isikute erinevat kohtlemist põhjendanud asjaoluga, et volikogu hinnangul
ei ole 200 ruutmeetri ja väiksema maakasutuse eest makstav maamaks
sedavõrd suur, et see käiks pensionärile ülejõu. Seetõttu ei ole
maamaksuvabastuse andmine põhjendatud. Samuti soovib linnavolikogu hoida
kokku maamaksu administreerimise halduskulusid.
Õiguskantsler tõi näiteks, et Tallinna kesklinnas asuvale 73,3
ruutmeetri suurusele korterile vastav osa maast on 82,1 ruutmeetrit,
sellelt tasumisele kuuluv maamaks on 2218 krooni aastas.
"Võrdluseks: Nõmmel asuvalt 598 ruutmeetri suuruselt kinnistult
tasumisele kuuluv maamaks on 2400 krooni aastas. Eeltoodust nähtub, et
maamaksukohustus Tallinna 200-ruutmeetriselt ja väiksemalt maatükilt või
selle mõtteliselt osalt võib teatud juhtudel olla tuhandetes kroonides
ning maksuvabastusest ilmajäämine on küllaltki intensiivse mõjuga. Seega
ei õigusta linna toodud põhjendus väiksema maakasutusega
pensionisaajate ilmajätmist maamaksuvabastusest. Nende pensionäride
ebavõrdne kohtlemine võrreldes pensionäridega, kes kasutavad suuremat
maatükki, ei ole õigustatud. Kui Nõmme pensionäri jaoks peetakse 2000
kroonist maamaksu ülejõu käivaks, tuleb sellist maamaksukohustust pidada
ülejõu käivaks ka kesklinna pensionäri jaoks," märkis Indrek Teder
Tallinna volikogule saadetud märgukirjas.
Ka linnavolikogu soov hoida kokku halduskulusid ei õigusta Tederi sõnul
antud juhul isikute ebavõrdset kohtlemist. Riigikohus on samuti
rõhutanud, et administratiivsed või tehnilist laadi raskused ei ole
reeglina kohased argumendid ebavõrdse kohtlemise õigustamisel.
„Tallinna linnavolikogu põhjendused ei ole asjakohased ja ei õigusta
isikute ebavõrdset kohtlemist maamaksuvabastuse andmisel. Elamumaale
200-ruutmeetrise miinimumnõude seadmisega läheb linnavolikogu vastuollu
maamaksuseaduses antud volitusnormi eesmärgiga, samuti rikub isikute
põhiseaduslikku õigust võrdsele kohtlemisele," ütles Indrek Teder.
Õiguskantsler palub Tallinna linnavolikogul viia määruse vastav punkt
põhiseadusega kooskõlla.
Lisaks 2005. aasta määruses sisalduvale näeb Tallinna linnavolikogu
tänavu jaanuaris vastuvõetud määrusega näinud linnaelanikest
pensionäridele ette võimaluse saada täiendavat maamaksu tõusu hüvitist
osas, milles inimeste 2010. aasta maamaks ületab 2001. aaasta maamaksu.
Õiguskantsleri hinnangul ei ole kompensatsioonimääruses sätestatud
toetuse näol tegu mitte sotsiaaltoetuse, vaid täiendava maamaksu
soodustusega. Kuid kompensatsioonimääruses ei ole maksusoodustusele
seatud ei summalist ega maatüki suurusega seotud ülemmäära, samuti
arvestatakse maksusoodustus hoopis teiste põhimõtete alusel, kui näeb
ette maamaksuseaduse volitusnorm. Selle tulemusel võib inimene
kompensatsioonimääruse alusel saada ühtlasi suurema maakasutuse eest
maamaksusoodustuse kui maamaksuseaduses lubatud.
Maamaksuseaduses sätestatud volitusnormi piiride ületamise tõttu on
2010. aasta kompensatsioonimäärus vastuolus põhiseaduses sätestatud
seaduslikkuse põhimõttega, leiab Teder.
Arvestades põhiseadusest tulenevat õiguskindluse põhimõtet, mis peab
looma kindluse kehtiva õigusliku olukorra püsimajäämise suhtes, ei palu
õiguskantsler linnal 2010. aastaks kehtivat kompensatsioonimäärust
siiski kehtetuks tunnistada, kuna soodustuse saamiseks on isikud juba
taotlusi esitanud ja soodustus on osadele inimestele välja makstud.
Õiguskantsler palub Tallinna Linnavolikogul 2011. aastaks maamaksu
soodustusi kehtestades arvestada õiguskantsleri märgukirjades esitatud
seisukohtadega ning kehtestada pensionäride maamaksusoodustused järgmise
aasta määrustes kooskõlas maamaksuseadusega.
BNS